Železničář / Hlavní zprávy / Bistrovozy čeká omlazovací kúra
Bistrovozy čeká omlazovací kúra
15.2.2023 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Bistrovozy s oddílem první třídy ARmpee832 projdou částečnou obnovou. Vagony při periodické obnově vyššího stupně dostanou v 1. třídě místo stávajícího linolea nové koberce, renovovány a přečalouněny budou sedačky a počítá se rovněž s instalací modernějšího wi-fi zařízení či nových řídicích jednotek dveří umožňujících stranově selektivní blokování nástupních dveří.
České dráhy vozy využívají vozy kombinující místa k sezení a restaurační oddíl především proto, že v dálkových vlacích cestujícím poskytnou nejen bohatou nabídku občerstvení, ale i dostatek komfortních míst. „V uplynulých letech jsme takto zmodernizovali 18 původně restauračních vozů, které nasazujeme například na Valašské a Jižní expresy. Nyní jsme se pustili do modernizace dalších šesti bývalých bistrovozů. Ty řadíme například do spojů Silesia a Cracovia na linkách z Prahy přes Ostravu do Krakova a Varšavy. Díky modernizaci se zvýší komfort a bezpečnost cestování a zajistí se tak životnost vagonů na dalších zhruba 10 až 15 let,“ řekl člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah Jiří Ješeta.
Nové čalounění i lepší wi-fi
V rámci modernizace se v restauračním oddíle osadí nové stoly a sedačky, které promění dosavadní vnitřní styl vozu z bistra na klasickou restauraci. Obnovou a přečalouněním projdou také barové stoličky. Renovace čeká i komfortní sedačky v oddíle 1. třídy a navíc dostanou nové čalounění. Technici ve voze zároveň instalují modernější zařízení wi-fi. Na podlaze v restauračním oddíle a na představcích bude položeno nové linoleum. V oddíle 1. třídy se nově umístí koberec, který zlepší vizuální vzhled oddílu, přispěje k většímu pohodlí a přispěje k dalšímu snížení hladiny hluku. Dveře budou doplněny o systém stranově selektivního blokování dveří (SSOD/LAT), jež ovládá strojvedoucí. Systém brání vystoupit cestujícím mimo nástupiště nebo otevření dveří během jízdy.
Modernizaci vozů ARmpee832 provede dceřiná společnost Českých drah DPOV v průběhu roku 2023. U prvních vozů již byla zahájena. Celkové investiční náklady představují částku ve výši přibližně 15 milionů korun. Vozy jsou deponovány v OCÚ Východ v provozní jednotce Bohumín.
Stávající vozy typu ARmpee832 byly vyrobeny v roce 1984 ve východoněmecké vagonce v Budyšíně pro ČSD. Původně šlo o kombinované vozy s restauračním oddílem (24 míst) a lehátkovými oddíly (30 míst). Dopravce je využíval především na nočních spojích mezi východní a západní částí Československa. V roce 1994 byly vozy v majetku ČD rekonstruovány na kombinující bistrooddíl a oddíly 2. třídy. V letech 2009 a 2010 pak prošlo celkem šest vozů modernizací na typ ARmpee s velkoprostorovým oddílem 1. třídy s 22 místy a bistrooddílem s barovou částí se 14 místy. Do vozů byla doplněna klimatizace, zvýšila se i maximální rychlosti ze 140 na 160 km/h a byly dosazeny další moderní technické prvky. Většina z původně 20 vyrobených vozů však zůstala po rozdělení federace na Slovensku.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »