Železničář / Hlavní zprávy / Bezpečnost provozu starších vozů zvýší světelná signalizace
Bezpečnost provozu starších vozů zvýší světelná signalizace
11.5.2017 – autor: MICHAL ŠTĚPÁN
Smutná událost z loňského léta odstartovala uskutečnění mnoha opatření národního dopravce směřujících k zajištění ještě vyššího stupně bezpečnosti provozu vlaků v oblasti dveří u starších typů železničních vozů.
Vedle řady technologických a organizačních opatření, jež byla postupně připravena a zavedena do praxe, provedly České dráhy rovněž studie několika variant možné úpravy dveří u starších typů vozů vyráběných od 70. let minulého století, které jsou stále (i po dílčích úpravách interiéru) provozovány jak v dálkové, tak regionální dopravě. Možná vylepšení byla prověřena pro všechny příslušné řady vozů A, B, BDs, Bdt a další. Je třeba zdůraznit, že se vždy jedná o vozidla provozovaná na základě řádného schválení. Provedení úprav tak má přinést rozšíření bezpečnosti provozu vozů. Na základě analýzy byla vybrána varianta doplnění optického zařízení do všech zhruba 750 nadále provozovaných osobních vozů. Zdaleka ne všechny jsou nasazovány ve vlacích dálkové dopravy, zhruba dvě třetiny z nich jsou řazeny do regionálních vlaků.
Upraveno přes 40 vozů
Technické řešení osazení světelné signalizace stavu zaklesnutí mechanismu kliky dveří sice přímo neznemožní případné otevření nedostatečně uzavřených dveří za jízdy vlaku, ale zásadně přispěje k informovanosti personálu vlaku i cestujících o tom, že dveře nejsou zcela uzavřeny. Od 1. dubna 2017 je možno se s prvními více než čtyřmi desítkami takto upravených vozů již setkávat v provozu. Plán je, aby v polovině května byla nasazena stovka upravených vozů. Následovat bude úprava zbývajících více než šesti set vagonů s předpokládaným provedením úprav do konce léta příštího roku – počítá se předběžně s tím, že úprava bude realizována až u 10 vozů týdně. Prioritně budou upraveny ty vozy, jež jsou nasazovány na pravidelné a plánované výkony v dálkové dopravě. Přístavba vozů k úpravám bude průběžně aktualizována i ve vazbě na pokračující modernizaci vozového parku a uplatňované provozní modely objednávky dopravy. Letos na podzim se již objeví vozy s doplněnými světelnými prvky i v regionální dopravě.
Úprava vagonu
Instalované optické zařízení signalizace stavu řádného uzavření dveří u starších typů vozů má dvě informační úrovně – venkovní stranu a vnitřní stranu vozu. Na vnější straně vozu je v podobě LED světelného prvku signalizováno žlutým světlem umístěným u každých nástupních dveří, že některé dveře vozu nejsou spolehlivě uzavřeny. Důležité je, že personál vlaku se tak nově i ze strany nástupiště díky signalizaci dozví o nedostatečně uzavřených dveřích nejen na této straně, ale nově i z druhé tzn. opačné, strany vozu. Uvnitř vagonu je potom signalizováno řádné neuzavření trvale svítícím červeným světlem přímo u konkrétních dveří. Světlo je doplněno samolepkou s výstražným textem upozorňujícím na nebezpečí. Pro cestujícího by to měl být jasný příkaz nevstupovat do prostoru dveří a pro vlakový doprovod pokyn provést potřebné úkony k řádnému uzavření dveří, resp. jejich střežení. Další varovné polepy, které cestující informují o tom, že se jedná o vůz se starší konstrukcí dveří, jsou doplňovány do interiéru oddílu každého vozu.
Autor je členem představenstva ČD zodpovědného za osobní dopravu.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »