Železničář / Hlavní zprávy / Bezpečnost na přejezdech zvýší další úpravy
Bezpečnost na přejezdech zvýší další úpravy
7.4.2017 – autor: MARTIN HARÁK
Na tuzemské drážní síti se pokračuje ve zvyšování zabezpečení železničních přejezdů. Jen letos jich Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vylepší zhruba dvě stě. Nejvíce půjde o přejezdy s výstražnými kříži, které budou nově vybavené světelnou signalizací. Za poslední tři roky SŽDC zmodernizovala celkem 276 železničních přejezdů za více než dvě miliardy korun.
Lepší a rychlejší zabezpečení železničních přejezdů inicioval především předloňský tragický střet vlaku Pendolino s polským kamionem plně naloženým plechy. Při nehodě, která se stala 22. července 2015 ve Studénce v Moravskoslezském kraji, zemřeli tři lidé a desítky utrpěly vážná zranění. Podle SŽDC drtivou většinu dopravních nehod na železničních přejezdech způsobují právě řidiči automobilů, přičemž nejčastější příčinou nehod je nedisciplinovanost řidičů nebo jejich nedostatečné zkušenosti. Za poslední dva roky Odbor systému bezpečnosti SŽDC neeviduje žádnou dopravní nehodu na železničním přejezdu zaviněnou správcem dopravní cesty.
Modernizace po celé republice
Rekonstrukce a opravy na železničních přejezdech se v minulých letech uskutečnily prakticky na všech místech Česka. Jednalo se například o úpravy na jednotlivých úrovňových kříženích železnice se silnicí. Stovky z nich díky tomu získaly modernější zabezpečovací zařízení. Správce infrastruktury k modernizaci prioritně vybírá železniční přejezdy, které byly dosud osazeny pouze výstražnými kříži. Druhou skupinu tvoří ty, které jsou osazeny nejstaršími typy zabezpečovacího zařízení, mnohdy pocházejí ještě z bývalého Sovětského svazu. Poprvé v historii již převážil počet železničních přejezdů se světelnou signalizací nad železničními přejezdy zabezpečenými jen výstražnými kříži. Počet míst, kde je světelná signalizace doplněna závorami, se pak zvýšil již na 1 310. Pozitivem je i to, že se loni podařilo zrušit osm zbytných přejezdů, nicméně jich v České republice zůstává stále 7 961. Na každý železniční přejezd upozorňuje rovněž hned trojice dopravních značek, a to v rozmezí 240, 160 a 80 metrů před železničním přejezdem.
Kamer je zatím málo
Velkým přínosem pro snížení nehodovosti a objasňování jednotlivých dopravních nehod je dnes rovněž zavedení kamerových systémů pro monitorování činnosti přejezdového zabezpečovacího zařízení. Železnice takřka nikdy není viníkem havárií, odpovědnost za ně z valné části nesou chodci, cyklisté a řidiči silničních vozidel. I přes tato sofistikovaná zařízení se někteří řidiči chovají naprosto bezohledně, proto ministerstva vnitra a dopravy přijala opatření k tvrdšímu trestání vjezdu silničních vozidel na železniční přejezd v době, kdy je již v činnosti světelné zabezpečovací zařízení. Je to určitá reakce na výše zmíněnou tragickou nehodu u Studénky, později i severočeského Rumburku, při nichž se vážně zranili také strojvedoucí Českých drah. Bohužel kamerových systémů u železničních přejezdů je v republice zatím poměrně málo.
Ze zkušeností vyšetřovatelů Odboru systému bezpečnosti SŽDC vyplývá, že policie v poslední době klade při vyšetřování nehod velký důraz zejména na nebezpečné chování řidičů automobilů, kteří porušují Zákon o provozu na pozemních komunikacích. Těm, co vjedou o své vůli nebo z nepozornosti na zabezpečený železniční přejezd, kde je signalizován příjezd vlaku světelným a zvukovým zařízením, policejní orgán obvykle sdělí podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení, kde hrozí kromě odebrání řidičského průkazu také odnětí svobody až na několik let.
Podle SŽDC řidiči navíc často nerespektují ani železniční přejezdy se závorami, které objíždějí nebo zvedají či na přejezd vjíždí v době, kdy je v činnosti zabezpečovací zařízení – svítí červená výstražná světla. Někteří motoristé se vymlouvají, že o železničním přejezdu nevěděli nebo neměli čas dobrzdit. Mnozí řidiči také vjíždějí na přejezd ihned po průjezdu vlaku, jakmile se závory teprve začínají zvedat. Neuvědomují si přitom, že rozhodující je vždy světelné výstražné zařízení. Dokud jsou červená světla v činnosti, nesmí na přejezd nikdo vjet ani vkročit. Může se totiž stát, že z druhé strany nebo v některých případech i souběžně bude přijíždět jiný vlak a padající závory zvláště na vícekolejném přejezdu vozidlo uvězní. Pokud dojde k uvěznění automobilu na přejezdu mezi závorami, je jednoznačně nejlepší řešení šlápnout na plyn a závory prorazit. Bohužel jen málo lidí ví, že závora je lehká, váží jen pár kilogramů, a pokud se přerazí, vznikne škoda jen za pár tisíc korun. Vzniklou událost ovšem musí účastník silničního provozu také ohlásit.
Co dělat při kolizi na železničním přejezdu?
Pokud silniční vozidlo na železničním přejezdu uvázne a není schopné dalšího pohybu, je vhodné ho okamžitě opustit a ihned volat na linku 158, případně 112. Na těchto telefonech se událost nahlásí společně s číslem železničního přejezdu, které se nachází na zadní straně výstražných křížů nebo na výstražníku, což je zadní strana skříně přejezdového světelného zabezpečovacího zařízení, kde jsou umístěna výstražná světla. Formát takového čísla je například P 3648 (vždy jde o kombinaci velkého písmene P a čtyř číslic). Jedná se o jednoznačný identifikátor konkrétního železničního přejezdu a policie, resp. železniční dispečeři SŽDC přesně vědí, o který železniční přejezd se jedná, a mohou nehodě zabránit.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »