Železničář / Hlavní zprávy / Bechyňka s Elinkou oslavily 120 let
Bechyňka s Elinkou oslavily 120 let
26.7.2023 – autor: PETR SLONEK
Nejstarší elektrifikovaná trať v někdejším Rakousku-Uhersku oslavila na konci června významné jubileum. Dráha z Tábora do Bechyně píše historii už 120 let. Na trať vyjela legendární elektrická lokomotiva Elinka M 400.001 z roku 1903 a připraven byl bohatý program. Na tradiční nostalgické jízdy s Elinkou a lokomotivou bývalé řady E 422.0 zvanou Bobinka se veřejnost může těšit i o prázdninách.

Čtyřiadvacet kilometrů dlouhá trať mezi Táborem a Bechyní, u jejíhož zrodu stál známý vynálezce a konstruktér a továrník František Křižík, patří k jihočeským unikátům. Provoz na ní začal 21. června roku 1903 a stala se první železnicí u nás, na které jezdily vlaky poháněné elektřinou. A stejné výročí oslavila i Elinka. Hlavní oslavy kulatého 120. výročí organizátoři přichystali na sobotu 24. června. Program začal v Táboře ranním obřadem požehnání Elinky. Poté vůz vyrazil společně s historickými vagony z muzea Českých drah směrem do Bechyně. Po celou dobu jízdy byl ve vlaku i František Křižík, oděný stejně jako strojvedoucí v dobovém kostýmu.
Stanice Sudoměřice u Bechyně se pro slavnostní den přejmenovala na původní název Sudoměřice-Černice, aby se tak lépe navodila dobová atmosféra. Otevřena byla historická remíza s modelovým kolejištěm a muzejní lokomotivou Koloběžkou. Ve stanici byl přistavený výstavní vagon s expozicí o historii železnice.
Primát Bechyňky
Trať se pyšní významným prvenstvím: nikde jinde na našem území nebyl elektrifikovaný provoz na veřejné trati zahájen dříve. Hlavní zásluhu na vybudování trati má vizionář František Křižík. Družstvo bechyňské dráhy se už koncem 19. století několik let marně domáhalo železničního spojení z Bechyně do Tábora. Ale teprve počátkem roku 1896 se sněm Království českého usnesl, že převezme záruku za stavbu této dráhy, která byla původně projektována pro parní provoz. První zkušební jízda se uskutečnila po pouhém roce stavby 1. června 1903 a slavnostní jízda, která zahájila provoz na trati, se odehrála 21. června 1903.
Provoz zajištovaly nejprve dva elektrické motorové vozy z roku 1903, k nimž v roce 1905 přibyl třetí a v roce 1908 čtvrtý. Ty byly později označeny jako EM 400 (001 a 002) a měly shodnou konstrukci. Třetí a čtvrtý vůz (003 a 004) se konstrukčně odlišovaly od předchozích dvou. Dodnes provozuschopné vozidlo s označením M 400.001 je od roku 1974 součástí sbírky NTM. První dva kusy byly vagonkou Ringhoffer v Praze na Smíchově a firmou vynálezce Křižíka.
Trať z tábora do Bechyně čeká oprava. Podle náměstka generální ředitele ČD Jiřího Ješety se ale nepočítá se změnou trakce. Potřeba je zmodernizovat zastávky a vyměnit některé sloupy.
Další články této rubriky
24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »
Regionální dopravu plně ovládly Pantery
16.4.2025 - Podoba regionální dopravy na hlavních elektrizovaných tratích doznala významných změn. Z provozu postupně zmizely staré jednotky a dosluhující soupravy klasických vozů a lokomotiv. Nahradily je elektrické jednotky RegioPanter, jejichž… »