Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Bechyňka s Elinkou oslavily 120 let

Bechyňka s Elinkou oslavily 120 let

26.7.2023 – autor: PETR SLONEK

Nejstarší elektrifikovaná trať v někdejším Rakousku-Uhersku oslavila na konci června významné jubileum. Dráha z Tábora do Bechyně píše historii už 120 let. Na trať vyjela legendární elektrická lokomotiva Elinka M 400.001 z roku 1903 a připraven byl bohatý program. Na tradiční nostalgické jízdy s Elinkou a lokomotivou bývalé řady E 422.0 zvanou Bobinka se veřejnost může těšit i o prázdninách.

Bechyňka s Elinkou oslavily 120 let

Čtyřiadvacet kilometrů dlouhá trať mezi Táborem a Bechyní, u jejíhož zrodu stál známý vynálezce a konstruktér a továrník František Křižík, patří k jihočeským unikátům. Provoz na ní začal 21. června roku 1903 a stala se první železnicí u nás, na které jezdily vlaky poháněné elektřinou. A stejné výročí oslavila i Elinka. Hlavní oslavy kulatého 120. výročí organizátoři přichystali na sobotu 24. června. Program začal v Táboře ranním obřadem požehnání Elinky. Poté vůz vyrazil společně s historickými vagony z muzea Českých drah směrem do Bechyně. Po celou dobu jízdy byl ve vlaku i František Křižík, oděný stejně jako strojvedoucí v dobovém kostýmu.
Stanice Sudoměřice u Bechyně se pro slavnostní den přejmenovala na původní název Sudoměřice-Černice, aby se tak lépe navodila dobová atmosféra. Otevřena byla historická remíza s modelovým kolejištěm a muzejní lokomotivou Koloběžkou. Ve stanici byl přistavený výstavní vagon s expozicí o historii železnice.

Primát Bechyňky
Trať se pyšní významným prvenstvím: nikde jinde na našem území nebyl elektrifikovaný provoz na veřejné trati zahájen dříve. Hlavní zásluhu na vybudování trati má vizionář František Křižík. Družstvo bechyňské dráhy se už koncem 19. století několik let marně domáhalo železničního spojení z Bechyně do Tábora. Ale teprve počátkem roku 1896 se sněm Království českého usnesl, že převezme záruku za stavbu této dráhy, která byla původně projektována pro parní provoz. První zkušební jízda se uskutečnila po pouhém roce stavby 1. června 1903 a slavnostní jízda, která zahájila provoz na trati, se odehrála 21. června 1903.
Provoz zajištovaly nejprve dva elektrické motorové vozy z roku 1903, k nimž v roce 1905 přibyl třetí a v roce 1908 čtvrtý. Ty byly později označeny jako EM 400 (001 a 002) a měly shodnou konstrukci. Třetí a čtvrtý vůz (003 a 004) se konstrukčně odlišovaly od předchozích dvou. Dodnes provozuschopné vozidlo s označením M 400.001 je od roku 1974 součástí sbírky NTM. První dva kusy byly vagonkou Ringhoffer v Praze na Smíchově a firmou vynálezce Křižíka.
Trať z tábora do Bechyně čeká oprava. Podle náměstka generální ředitele ČD Jiřího Ješety se ale nepočítá se změnou trakce. Potřeba je zmodernizovat zastávky a vyměnit některé sloupy. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojůVe vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů

20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »

České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém krajiČeské dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »

Zlínský kraj převzal pět nových PanterůZlínský kraj převzal pět nových Panterů

10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika