Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Autodiagnostika: Jak naučit vlaky, aby samy řekly, co je trápí

Autodiagnostika: Jak naučit vlaky, aby samy řekly, co je trápí

27.10.2022 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Doby, kdy k opravě většiny drážních vozidel stačilo velké kladivo, síla a dobrý nápad skloubený se zkušeností, jsou pryč. Odborné znalosti a osobní přístup jsou stále stěžejní, k tomu přibyl mocný prostředek v podobě počítače. V opravárenství jde o nezbytného pomocníka, který dokáže identifikovat poruchové stavy vozidla. Ovšem máme-li soubor diagnostických dat, proč nejít ještě dále. Při správném využití můžeme vytvořit systém, který sám určí rodící se problém a navrhne jeho řešení.

Autodiagnostika: Jak naučit vlaky, aby samy řekly, co je trápí

Propojení diagnostiky se serverem a online sledování stavu moderních vozidel je u ČD na začátku. Údržbě to poskytuje značné možnosti – v reálném čase může pochopit stav vozidel i na dálku a v případě problému dokážou například poradit strojvedoucímu při odstranění závad. Díky tomu se mnohdy podaří „rozjet“ vozidlo a nepřerušit jeho výkon i v situacích, které by jinak strojvedoucí bez „přítele na telefonu“ nebyl schopen vyřešit.
Cílem je přirozeně co největší disponibilita moderních vozidel, je to společný zájem jak Českých drah, tak hlavně cestujících: aby moderní vozidla jezdila co možná nejvíce a v adekvátním technickém stavu. A právě zde na pomoc nastupuje autodiagnostika. Pokud bude možné na základě sesbíraných dat rozklíčovat vzorce ukazující na vznikající technickou závadu, bylo by možné na ni opravnu předem připravit, případně jí dokonce preventivním zásahem zcela předejít.

Fáze učení počítače
V aktuální fázi rozvoje autodiagnostiky tým složený z různých profesí „učí“ počítač, aby určité typy závad uměl sám rozpoznat a u některých postupně dokázal přijít na „obraz“ v diagnostických datech uchovaných na serverech. Dalším krokem bude, že počítač dokáže vydávat upozornění na možnou závadu a zařadí kontrolu dané součástky do nejbližší plánované prohlídky. To by mělo efektivitu celého údržbového systému značně posílit. Vlaky by měly při menších údržbových nákladech méně stát v opravě a více jezdit.
V pilotní fázi se počítač učí diagnostikovat Regio a InterPantery v Brně a InterJety v Chebu. „Shromažďujeme závady a dáváme počítači matici, na základě které zvládne vyhodnotit dané problémy. A obdobně nyní postupují kolegové v Chebu,“ přibližuje vývoj autodiagnostiky Petr Rusňák, který se v Maloměřicích stará také  o údržbu Regio a InterPanterů.

Depo se připraví předem
Samozřejmě ani autodiagnostika neřeší údržbu stoprocentně. „Nikdy nepůjde říct, že jsou nashromážděna všechna potřebná data. Každý problém se někdy projeví nově, poprvé. Ale většina v uvozovkách běžných závad se děje opakovaně. To se dá naučit jednoduše. A když se to naučí člověk, proč by se to nemohl naučit počítač,“ uvažuje Rusňák.
Výsledkem snažení má být jakýsi sborník základních závad, které se periodicky opakují a počítač je dokáže sám vyhodnotit a poslat depu, jež bude na závadu připraveno předem. „Aby člověk nemusel hodiny přemýšlet nad tím, kde jaká závada vznikla a proč. Vlak to na sebe prozradí rovnou. Dá se na to rovnou nafasovat materiál a připravit dílnu,“ dodává Rusňák. Pokud se systém osvědčí, bude možné autodiagnostiku nasadit i na další současné a budoucí řady moderních vozidel. A tím je držet v provozu co nejvíce.
 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 1.67

Další články této rubriky

S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál

15.4.2024 - Okamžik, kdy se moderní vlaky ComfortJet stanou vysokým standardem dálkových linek Českých drah, se rychle blíží. Aktuálně mají ČD k dispozici čtyři soupravy různého řazení s ohledem na předepsané zkoušky, které nyní… »

ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024

11.4.2024 - Národní dopravce zajistí během letošního světového šampionátu v hokeji v Česku přepravu hokejových týmů, rozhodčích, organizátorů i fanoušků mezi místy konání zápasů v Praze a v Ostravě. V květnu vypraví sedm párů… »

Začala obnova vjezdové části depa v Michli Začala obnova vjezdové části depa v Michli

8.4.2024 - Výměna 21 výhybek, tří kilometrů kolejí a 5,5 kilometru trakčního vedení – to vše se uskuteční při letošní komplexní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli. Jedná se o dosud největší obnovu… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika