Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / ZSSK nasazuje do provozu další Pantery

ZSSK nasazuje do provozu další Pantery

18.3.2021 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS Foto: ZSSK

Slovenský dopravce ZSSK postupně nasazuje do provozu elektrické jednotky řady 660 a 661 od Škody Transportation a ŽOS Trnava. V okolí Žiliny už jich v současnosti jezdí deset. I kvůli novým jednotkám se na Slovensku loni v prosinci uskutečnilo velké stěhování kolejových vozidel, s nadsázkou řečeno „od Tatier k Dunaju“.

 ZSSK nasazuje do provozu další Pantery

Vhistorii ZSSK se jedná o dosud největší zakázku na celkem 25 elektrických jednotek, které jsou známé i na českých kolejích pod názvem InterPanter. Moderní soupravy vyrobilo konsorcium firem Škoda Transportation a opravny ŽOS Trnava. ZSSK objednala jednotky ve dvou různých provedeních, a to 13 kusů tříčlánkových jednotek s délkou 80 m a s kapacitou 247 sedících cestujících a 12 kusů čtyřčlánkových jednotek s délkou 106 m a s kapacitou 343 míst k sezení. Maximální rychlost všech jednotek činí 160 km/h. Nové vlaky dopravce postupně nasazuje do provozu na linkách zejména v okolí Žiliny, především na osobních vlacích na trasách Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca – Zwardoń (PL) a Žilina – Liptovský Mikuláš.
„Po pandemii a rekonstrukci žilinského okruhu bude těchto pěta­dvacet Panterů skvělou kostrou  regionální dopravy v okolí Žiliny,“ uvedl Filip Hlubocký, předseda představenstva a generální ředitel ZSSK.

Zakázka za miliardy
Zakázka na dodání 25 moderních elektrických jednotek byla vysoutěžena s cenou bezmála 160 milionů eur (cca 4,3 miliardy Kč), přičemž větší část této sumy pokrývají protředky z fondu Evropské unie, 23 milionů eur poskytla slovenská vláda ze státního rozpočtu a 1,65 milionu eur představují vlastní zdroje ZSSK.
Nové vlaky splňují všechny normy TSI, jsou vybavené klimatizací, elektrickými zásuvkami, wi-fi či USB porty pro nabíjení drobné elektroniky cestujících. Kromě moderních vymožeností pro cestující nesmíme opomenout ani výhody pro samotného provozovatele, které spočívají v úsporách nákladů na údržbu a provoz jednotek. Lepší adhezní vlastnosti umožní další zkrácení jízdních dob. ŽOS Trnava zároveň přiznává, že tato česko-slovenská spolupráce je velice přínosná i pro slovenský průmysl. Montážní práce vložených vozů, montáž, oživení a zkoušky ucelených jednotek se odehrávají právě v Trnavě, odkud už putují k zákazníkovi. Po počátečních zpožděních v dodávkách způsobených koronavirovou krizí zatím vše běží podle plánu.

Nově z Bratislavy do Komárna
Pro ZSSK byl prosinec důležitý ještě díky další novince. Od nového GVD, tedy od 13. 12. 2020, na regionální, neelektrifikované trati z Bratislavy do Komárna převzal provozování osobní dopravy ve spolupráci s rakouskou společností ÖBB. Kontrakt byl zatím podepsán na dva roky. Rozsah objednaných výkonů podle smlouvy ve veřejném zájmu zůstal zachován a předání výkonů v polovině prosince se uskutečnilo bez komplikací. Mezi Bratislavou a Komárnem nyní jezdí dva typy souprav: jedna s lokomotivou Herkules a dvěma vozy Bdteer ZSSK (vybaveny klimatizací a wi-fi), dvěma vloženými vozy Bmpz-l od ÖBB a řídicím vozem Bmpz rovněž od rakouských drah.
Druhý typ soupravy se skládá z lokomotivy řady 754 ZSSK a dvou klimatizovaných vozů Bdteer a dvou Bdtmeer bez klimatizace. Mezi Dunajskou Stredou a Komárnem se ZSSK rozhodla nasadit motorové jednotky 840 (Delfín), které jsou klimatizované. Aby se tak mohlo stát, musela ZSSK tyto moderní jednotky stáhnout z Podtatranské trati Poprad – Stará Ľubovňa – Plaveč a Studený Potok – Tatranská Lomnica. Místo nich nasadila jednotky 813.1, které zmodernizovali pracovníci ŽOS Zvolen. Jsou vybavené klimatizací částečně nízkopodlažní. Ty však tamní výkony pokryjí pouze z 60–70 procent, na zbylé vlakové spoje používá ZSSK starší motorové vozy řady 813 zvané Bageta.
Trať mezi Bratislavou a Komárnem patří mezi nejvytíženější jednokolejné neelektrifikované tratě v celé Evropě. ZSSK v návaznosti na již zažité služby na této trati rozhodla i pro hlášení zastávek v maďarštině, neboť v této části Slovenska žije početná maďarská menšina. Hlasatelkou v maďarském jazyce ve vlacích se stala Éva (Vica) Kerekes.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

 Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB

7.10.2021 - Výměna zkušeností s implementací systému údržby ECM podle IV. železničního balíčku, instalací ETCS a se schvalováním modernizovaných vozidel byla hlavním tématem setkání vedení Českých drah se svými protějšky z rakouských… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika