Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Žofínské fórum o nákupních trendech a úsporách

Žofínské fórum o nákupních trendech a úsporách

13.5.2013 – autor: VĚRA ČERNÁ

Předposlední dubnové úterý se na Slovanském ostrově v Praze konalo 149. Žofínské fórum – tentokrát na téma Nákupní trendy 2013. Generálním partnerem této akce se staly i České dráhy. Žofínské fórum se koná několikrát ročně a představuje setkání odborníků ze stejné zájmové skupiny, kteří si vyměňují zkušenosti a názory. Nenásilná forma sdílení, diskuze a interakce tak pomáhají poučit se z úspěchů či neúspěchů ostatních z branže a porovnat vlastní postupy s tipy, jak k dané problematice přistupují jinde.

Žofínské fórum o nákupních trendech a úsporách

Značná omezení pro sektorového zadavatele

Velkou informační hodnotu dodala dubnovému fóru široká paleta přednášejících, manažerů nákupu ryze českých společností či nadnárodních korporací, například Raiffeisenbank, Nestlé, Black & Decker, MV ČR a mnoho dalších. Ředitel nákupu Českých drah Filip Potůček přišel s prezentací, která byla věnována problematice zadávání veřejných zakázek z pohledu sektorového zadavatele. Posluchači se dozvěděli, že sektorový zadavatel je specifickým subjektem, který se víceméně rekrutuje z podniků, jež prošly v rámci privatizačních procesů transformací ze státních organizací. Jejich typické činnosti bývají pro náš stát strategicky významné. Jedná se především o oblast vodárenství, plynárenství, energetiku, dopravu apod. Sektoroví zadavatelé jsou vystaveni přímé konkurenci subjektů nově vstoupivších na trh, ale zároveň jsou zatíženi desetiletími hospodaření v komunistickém režimu a navíc jsou vázáni přísnou legislativou.

„U sektorového zadavatele často dochází k situaci, kdy je poměrně obtížné pro celý management nákupu skloubit požadavky tržního chování s předpisy upravenými pro veřejné zadávání. Důraz je kladen na co nejúspornější vynakládání prostředků, dodržení předepsaných postupů a zajištění účasti co nejširšímu spektru dodavatelů. S ohledem na logickou odpovědnost těchto institucí vůči daňovým poplatníkům je také kladen důraz na transparentnost a informace o veřejných zakázkách dostupné široké veřejnosti. Naopak u běžných tržních subjektů je funkce nákupu jednou z významných konkurenčních výhod,“ uvedl ve svém příspěvku Filip Potůček, který zároveň otevřel otázku, jak lépe řešit současnou konzervativní restrikci sektorových zadavatelů tak, aby se efektivněji mohli přizpůsobit tržnímu prostředí v České republice i v rámci Evropské unie. 

Trendem jsou e-aukce

V živé diskuzi pak na dotaz, jak konkrétně se ČD přizpůsobují konkurenčnímu prostředí, Filip Potůček reagoval: „České dráhy si po hospodářských výsledcích před rokem 2010 uvědomily, že potřebují změnit způsob nákupu a přijmout nové přístupy včetně posledních trendů. Těmi jsou například i e-aukce, přičemž jsme se během dvou let dostali mezi nejvýznamnější uživatele elektronických aukcí v rámci nejen veřejného sektoru, ale i celé soukromé sféry.“

Na otázku, co by měly České dráhy dělat, aby se o nich psalo v médiích více pozitivně, Filip Potůček odpověděl: „Za mého působení v ČD jste neměli možnost přečíst si jedinou zprávu v médiích, která by kritizovala náš způsob nakupování. A důvod je prostý – postupujeme tak, jak nejlépe v zájmu Českých drah můžeme a v souladu se zákonem. Navíc výsledky úspor našeho odboru velmi významně přispívají k celkovému hospodářskému výsledku společnosti.“


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika