Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Zlínský kraj chystá rozvoj veřejné dopravy

Zlínský kraj chystá rozvoj veřejné dopravy

11.7.2018 – autor: MARTIN HARÁK

Zastavit negativní trend úbytku cestujících má pomoci plán optimalizace tamní dopravy. Zlínský kraj chce v rámci veřejné zakázky na poskytovatele dopravy posílit železniční regionální spoje a také linkovou autobusovou dopravu. Počítá i se zavedením rychlých páteřních spojů mezi většími městy v kraji. Současně se plánuje modernizace řady nádraží a také obnova důležité regionální dráhy ze Zlína do Otrokovic.

Zlínský kraj chystá rozvoj veřejné dopravy

Přibližně 67 tisíc obyvatel Zlínského kraje vyjíždí denně mimo své trvalé bydliště a okolo deseti tisíc cestuje do sousedních krajů, odkud naopak na Zlínsko přijíždí necelých sedm tisíc cestujících. Podle dopravních průzkumů většina lidí jezdí do půl hodiny, část pak stráví na cestě až jednu hodinu. Důležitou úlohu ve veřejné dopravě na Zlínsku plní železniční doprava, kde kraj počítá s nabídkou silných přepravních vztahů a současně rychlými a četnými spoji. Tím by se měla drážní doprava pro širší vrstvy zatraktivnit.  Cílem je zastavit pokles přepravených cestujících v uplynulých letech, omezit individuální automobilovou dopravu a současně využít výhod železnice v dopravním systému Zlínského kraje.

Koncept optimalizace železniční dopravy na Zlínsku počítá s takzvanou základní sítí, která v zásadě odpovídá stávajícímu vedení vlaků, a dále doplňkovou sítí, která zavádí či posiluje rychlá regionální spojení v přepravních špičkách pracovních dnů v souladu s dopravním plánem kraje. Jako typická spojení lze uvést například úseky Kroměříž – Zlín, respektive Zlín – Veselí nad Moravou. Plán počítá s vytvářením systematických a pravidelně se opakujících přestupních vazeb ve významných dopravních uzlech. Četnější nabídka spojení, ale také více spěšných vlaků a vylepšení přestupních vazeb by měly významně zkrátit reálné cestovní doby.

Zvýšení četnosti spojů

Mezi plánované posilované úseky patří například Kroměříž – Hulín – Holešov, Otrokovice – Vizovice, Přerov – Staré Město u Uherského Hradiště či Valašské Meziříčí – Vsetín. Důležité mají být i systematické vazby, jež vznikají pravidelným potkáváním vlaků v dopravních uzlech opakovaně každou hodinu ve stejných minutových polohách. Vzájemně provazovány mají být vlaky různých směrů, které zároveň přejíždí mezi různými tratěmi. Tím vytváří regionální linky jako například Přerov – Zlín, Rožnov – Vsetín – Bylnice nebo Kroměříž – Zlín. Současně by mělo dojít k užšímu provázání spojů a zlepšení přestupních vazeb spojení ve Veselí nad Moravou, Uherském Hradišti a Uherském Brodě. Aby veřejná doprava kvalitně fungovala, je nutné navázat na vlaky autobusy linkové dopravy a naopak.

Železniční doprava ve Zlínském kraji dostane již letos řadu různých vylepšení. Mezi ně patří modernizace nádražních budov v Újezdci u Luhačovic, Huštěnovicích nebo Kunovicích-Loučce. Stavbaři se chystají i na postupnou revitalizaci všech stanic a zastávek v úseku Otrokovice – Zlín – Vizovice, jenž by měl být časem elektrizován. Součástí této stavby by měl být také nový dopravní terminál ve Zlíně, kde se postaví nejen nové nádraží, ale i přilehlé přednádražní prostory. Zcela novou výpravní budovu by měly získat i Vizovice včetně bezbariérového přístupu na nové ostrovní nástupiště. ○

Zdroje: SŽDC, Transport Advisory


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3.6

Další články této rubriky

Návštěvnost ČD Muzea pandemie nesnížila Návštěvnost ČD Muzea pandemie nesnížila

16.12.2020 - Letošní sezona v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka sice skončila před pár týdny, nicméně vedení už spřádá plány na příští rok. Nostalgií vonící akce budou připravovány s odkazem na 150. výročí železnice v Lužné. Nezahálí… »

Nádraží v Plzni i přilehlou trať čeká obnovaNádraží v Plzni i přilehlou trať čeká obnova

15.12.2020 - Rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží a trati mezi městskými částmi Lobzy a Koterov. To jsou dva projekty, které má v plánu Správa železnic v západočeské metropoli. Na zhotovitele už… »

Připravuje se nová trať pro rychlost 200 km/h Připravuje se nová trať pro rychlost 200 km/h

14.12.2020 - Z Plzně do Stodu by měly vlaky jezdit rychlostí 200km/h. Správa železnic už vyhlásila tendr na projektanta, který vytvoří dokumentaci pro stavební povolení novostavby dvoukolejné trati. Předpokládaná hodnota zakázky činí 219 290… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika