Železničář / Zpravodajství / Zlínský kraj chystá rozvoj veřejné dopravy
Zlínský kraj chystá rozvoj veřejné dopravy
11.7.2018 – autor: MARTIN HARÁK
Zastavit negativní trend úbytku cestujících má pomoci plán optimalizace tamní dopravy. Zlínský kraj chce v rámci veřejné zakázky na poskytovatele dopravy posílit železniční regionální spoje a také linkovou autobusovou dopravu. Počítá i se zavedením rychlých páteřních spojů mezi většími městy v kraji. Současně se plánuje modernizace řady nádraží a také obnova důležité regionální dráhy ze Zlína do Otrokovic.

Přibližně 67 tisíc obyvatel Zlínského kraje vyjíždí denně mimo své trvalé bydliště a okolo deseti tisíc cestuje do sousedních krajů, odkud naopak na Zlínsko přijíždí necelých sedm tisíc cestujících. Podle dopravních průzkumů většina lidí jezdí do půl hodiny, část pak stráví na cestě až jednu hodinu. Důležitou úlohu ve veřejné dopravě na Zlínsku plní železniční doprava, kde kraj počítá s nabídkou silných přepravních vztahů a současně rychlými a četnými spoji. Tím by se měla drážní doprava pro širší vrstvy zatraktivnit. Cílem je zastavit pokles přepravených cestujících v uplynulých letech, omezit individuální automobilovou dopravu a současně využít výhod železnice v dopravním systému Zlínského kraje.
Koncept optimalizace železniční dopravy na Zlínsku počítá s takzvanou základní sítí, která v zásadě odpovídá stávajícímu vedení vlaků, a dále doplňkovou sítí, která zavádí či posiluje rychlá regionální spojení v přepravních špičkách pracovních dnů v souladu s dopravním plánem kraje. Jako typická spojení lze uvést například úseky Kroměříž – Zlín, respektive Zlín – Veselí nad Moravou. Plán počítá s vytvářením systematických a pravidelně se opakujících přestupních vazeb ve významných dopravních uzlech. Četnější nabídka spojení, ale také více spěšných vlaků a vylepšení přestupních vazeb by měly významně zkrátit reálné cestovní doby.
Zvýšení četnosti spojů
Mezi plánované posilované úseky patří například Kroměříž – Hulín – Holešov, Otrokovice – Vizovice, Přerov – Staré Město u Uherského Hradiště či Valašské Meziříčí – Vsetín. Důležité mají být i systematické vazby, jež vznikají pravidelným potkáváním vlaků v dopravních uzlech opakovaně každou hodinu ve stejných minutových polohách. Vzájemně provazovány mají být vlaky různých směrů, které zároveň přejíždí mezi různými tratěmi. Tím vytváří regionální linky jako například Přerov – Zlín, Rožnov – Vsetín – Bylnice nebo Kroměříž – Zlín. Současně by mělo dojít k užšímu provázání spojů a zlepšení přestupních vazeb spojení ve Veselí nad Moravou, Uherském Hradišti a Uherském Brodě. Aby veřejná doprava kvalitně fungovala, je nutné navázat na vlaky autobusy linkové dopravy a naopak.
Železniční doprava ve Zlínském kraji dostane již letos řadu různých vylepšení. Mezi ně patří modernizace nádražních budov v Újezdci u Luhačovic, Huštěnovicích nebo Kunovicích-Loučce. Stavbaři se chystají i na postupnou revitalizaci všech stanic a zastávek v úseku Otrokovice – Zlín – Vizovice, jenž by měl být časem elektrizován. Součástí této stavby by měl být také nový dopravní terminál ve Zlíně, kde se postaví nejen nové nádraží, ale i přilehlé přednádražní prostory. Zcela novou výpravní budovu by měly získat i Vizovice včetně bezbariérového přístupu na nové ostrovní nástupiště. ○
Zdroje: SŽDC, Transport Advisory
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »