Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Zlínská Karlovka má potenciál k růstu cestujících

Zlínská Karlovka má potenciál k růstu cestujících

21.6.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Omalebné železniční trati ze Vsetína do Velkých Karlovic na Valašsku, slangově zvané Karlovka, se nyní hodně mluví. Jak správce infrastruktury SŽDC, tak dopravce – tedy České dráhy – vedou s Krajským úřadem Zlínského kraje intenzivní jednání o možnostech přeorganizování železniční i autobusové dopravy na této trase, kde vedle sebe vedou trať a silnice.

Zlínská Karlovka má potenciál k růstu cestujících

Zatím bez dopravní integrace

V případě, že se podaří najít řešení, která budou vyhovovat krajskému úřadu a zároveň bude prokázána ekonomická efektivita, by mohlo na trati dojít ke zvýšení traťové rychlosti, zabezpečení mnoha přejezdů, opravě nástupišť či modernizaci zabezpečovacího zařízení ve stanicích. Podle SŽDC je nutné, aby se prokázala nejen ekonomická odůvodněnost investic do modernizace, ale také zda trať bude mít i do budoucna růstový potenciál. To v současné chvíli dokazují mimo jiné zvyšující se počty cestujících v letní i zimní turistické sezoně.

O tom, která koncepce zvítězí, rozhodne objednatel regionální dopravy, tedy Zlínský kraj. Případná investice do železniční infrastruktury musí být ovšem odůvodnitelná, především co se týče míry využití. „Vnímám snahu autobusových dopravců navyšovat své výkony, to je pochopitelné. Ale takovou potřebu máme i my! Na našem krajském centru jsme připraveni se této konkurenci postavit a nesedíme s rukama v klíně,“ říká ředitel KCOD Zlín Ludvík Urban. Dodává, že zná i argumentaci autobusových dopravců, kteří hovoří o nižších finančních nákladech na kilometr oproti dráze nebo hustším počtu zastávek. „To ale přece není zásluha autobusových provozovatelů. Ráz krajiny těžko přetvoříme, vlak opravdu nemůže jezdit ke každému domu a do každého údolí. Železnice je velmi výhodná jako páteřní doprava, ke které svážejí lidi od těch domů a z hor do údolí právě autobusy. Karlovce by určitě pomohl dopravní integrovaný systém, jak jej známe například z Jihomoravského kraje. Tam hraje prim kolejová doprava, tedy železnice a tramvaje. Podmínkou samozřejmě musí být, že vlak bude nejen rychlejším, ale i pohodlnějším způsobem přepravy,“ dodává Urban.

Pomáháme zatraktivnit lokálku

Zlínští hledají všechny možnosti, jak provoz na trati Vsetín – Velké Karlovice zefektivnit a zmodernizovat, aby mohla být efektivní konkurencí autobusové dopravě. V první fázi byly na větší část spojů nasazeny částečně nízkopodlažní Regionovy. Až budou na trati Rožnov pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí – Kroměříž – Kojetín jezdit další RegioSharky, uvolní se na Karlovku další Regionovy a vozidla řady 810 s přívěsnými vozy 010 zůstanou nasazena při zvýšených přepravách jízdních kol (víkendy, letní prázdniny).

V současné době SŽDC rekonstruuje čekárnu ve Velkých Karlovicích, revitalizací by mělo projít postupně i vsetínské nádraží, kde se na Karlovku přestupuje z regionálních i dálkových spojů. SŽDC také zvažuje způsoby, jak snížit počet přejezdů, kterých je na 25 kilometrech tratě 72.  Jejich redukcí by se doprava pochopitelně zrychlila.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Představitelé ČD a MÁV jednali o mezinárodní dopravěPředstavitelé ČD a MÁV jednali o mezinárodní dopravě

12.4.2025 - V Praze se v půlce března uskutečnilo jednání mezi Českými drahami a maďarským národním dopravcem MÁV. Do metropole zavítal generální ředitel holdingu MÁV Zsolt Hegyi spolu s řediteli pro osobní dopravu a strategii. Na české… »

Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehodyMuzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody

10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »

Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestujícíBateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující

6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od ...
Datum do ...
Železničář číslo
Rubrika
 

Nastavení cookie

K zajištění co nejlepší uživatelské zkušenosti s našimi webovými stránkami využíváme tzv. soubory cookie. Podrobné informace o cookies naleznete zde informace o cookies. Kliknutím na Přijmout všechny cookies souhlasíte s tím, že můžeme užívat všechny typy cookies. Pokud chcete povolit užívání pouze některých typů cookies, zvolte je v sekci Nastavení cookies. Kliknutím na Nepřijmout odmítnete užívání všech cookies s výjimkou těch, které nezbytně potřebujeme pro fungování našich webových stránek (tzv. „Nezbytné cookies“).