Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Zlepšení na trati č. 171 přinese rekonstrukce

Zlepšení na trati č. 171 přinese rekonstrukce

18.8.2021 – autor: JOSEF HOLEK

Jednou z provozního hlediska nejproblematičtější dálkovou tratí v tuzemské železniční sítí zůstává již několik let hlavní tah z Prahy do Berouna. Do trati č. 171 už se naštěstí zakousla těžká technika, cestující se však musí nadále obrnit trpělivostí. Jaké jsou příičiny zpoždění či odříkání spojů a kdy přijde zlepšení.

Zlepšení na trati č. 171 přinese rekonstrukce

Úsek z Prahy přes Karlštejn do středočeského Berouna je jednou z nejvytíženějších tratí a kvůli nevyhovujícím parametrům zde České dráhy evidují více zpoždění než kdekoliv jinde. Kromě osobních vlaků do Řevnic a Berouna tu jezdí Západní expresy či rychlíky Berounka. Nemluvě o nákladních vlacích. Neelektrifikovaná a sklonově poměrně náročná trať přes Rudnou a Loděnici pak není adekvátní alternativou, byť jsou po této trase vedeny motorové rychlíky do/z Českých Budějovic přes Písek. Zvyšující se poptávka po železnici vede organizátory dopravy k trvalému zvyšování objednávky.

„Běžně naši dispečeři odříkají šest až osm párů vlaků především série 99xx v úseku Dobřichovice – Řevnice a zpět. Nejčastějšími příčinami jsou plánované výluky, předjíždění osobních vlaků vlaky vyšších kategorií a z toho plynoucí zpožděné obraty opačného směru,“ uvedl Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu Střed ČD (OCO S) ČD. A bez navýšení počtu souprav, jichž se ale už nedostává, není možné přinést řešení. Kvůli větší časové rezervě byla linka S7 rozdělena na dvě nezávislá ramena (Beroun – Praha hl. n. a Praha Masarykovo n. ‒ Český Brod). Po pandemii ROPID a IDSK, objednavatelé regionální dopravy, omezily pouze večerní půlhodinový takt do Řevnic a kvůli rekonstrukci trati za Smíchovem nejezdí vložené osobní vlaky Praha hl. n. – Praha-Radotín a  zpět.  Spolehlivost by měla přinést optimalizace trati.

Časté odřeknutí spojů

Na 171 nevznikají skoková vysoká zpoždění, ale minutová. „Ta se u vlaků kumulují, až dosáhnou hranice, kdy dispečeři musí soupravu otočit do opačného směru, aby alespoň obratový vlak jel v části trati včas. Ukončení vlaku před jeho cílovou stanicí je totiž jedinou možností, jak zpoždění trochu snížit. Při řešení jízdního řádu není prostor k eliminaci drobných zpoždění, která jsou na jiných tratích obvykle odstraňována při obratu,“ psali jsme v Železničáři 5/2018. Zpoždění tak dále narůstá a výsledkem je odřeknutí či zpoždění v řádu desítek minut. Osobní vlaky pak suplují rychlíky anebo expresy zastavující i v menších stanicích a zastávkách. I ty, často mírně zpožděné, nabírají další minuty.

Správa železnic už druhým rokem rekonstruuje úsek Praha-Smíchov (mimo) – Černošice (mimo). Nyní stavbaři pracují na druhé traťové koleji mezi Radotínem a odbočkou Barrandov a čtvrté v úseku Praha-Radotín – odbočka Tunel. Opravují i část staničních kolejí v Radotíně. Tady navíc budují nástupiště a podchody. Nové stavby vyrostou na právě budované zastávce ve Velké Chuchli. Ta bude umístěna v nové poloze blíže železničnímu přejezdu. „Díky modernizaci vzroste kapacita úseku i bezpečnost provozu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. 

Opravy ve čtyřech úsecích

Celá trať je z pohledu optimalizace rozdělená do čtyř úseků. Pracovat se začne i mezi Berounem a Karlštejnem. Pro tuto část je v procesu příprava dokumentace pro stavební povolení. Stavět by se mělo mezi roky 2022 a 2024. Následovat bude v letech 2023–2026 úsek Karlštejn – odbočka Berounka a od roku 2024 do roku 2026 se optimalizace dočká i úsek mezi odbočkou Berounka a Černošicemi. Dlouhá leta se hovoří i o nové dvoukolejné trati pro rychlost 200 km/h ze Smíchova. Správa železnic nyní vyhodnocuje tendr na zpracovatele dokumentace pro územní rozhodnutí. Zahájení stavby předpokládá v roce 2028. Pod Barrandovem vjedou vlaky do tunelu o délce 24,7 kilometru, který vyústí u Berouna. Zde bude trať pokračovat estakádou přes údolí Berounky. Stavba by měla být dokončena v roce 2035.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3

Další články této rubriky

Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %

8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »

Mobilní signál ve vlacích vylepší 5G opakovačeMobilní signál ve vlacích vylepší 5G opakovače

7.10.2024 - Cestující se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly soutěž na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech… »

Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacituObnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu

2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika