Železničář / Zpravodajství / Zlepšení na trati č. 171 přinese rekonstrukce
Zlepšení na trati č. 171 přinese rekonstrukce
18.8.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Jednou z provozního hlediska nejproblematičtější dálkovou tratí v tuzemské železniční sítí zůstává již několik let hlavní tah z Prahy do Berouna. Do trati č. 171 už se naštěstí zakousla těžká technika, cestující se však musí nadále obrnit trpělivostí. Jaké jsou příičiny zpoždění či odříkání spojů a kdy přijde zlepšení.

Úsek z Prahy přes Karlštejn do středočeského Berouna je jednou z nejvytíženějších tratí a kvůli nevyhovujícím parametrům zde České dráhy evidují více zpoždění než kdekoliv jinde. Kromě osobních vlaků do Řevnic a Berouna tu jezdí Západní expresy či rychlíky Berounka. Nemluvě o nákladních vlacích. Neelektrifikovaná a sklonově poměrně náročná trať přes Rudnou a Loděnici pak není adekvátní alternativou, byť jsou po této trase vedeny motorové rychlíky do/z Českých Budějovic přes Písek. Zvyšující se poptávka po železnici vede organizátory dopravy k trvalému zvyšování objednávky.
„Běžně naši dispečeři odříkají šest až osm párů vlaků především série 99xx v úseku Dobřichovice – Řevnice a zpět. Nejčastějšími příčinami jsou plánované výluky, předjíždění osobních vlaků vlaky vyšších kategorií a z toho plynoucí zpožděné obraty opačného směru,“ uvedl Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu Střed ČD (OCO S) ČD. A bez navýšení počtu souprav, jichž se ale už nedostává, není možné přinést řešení. Kvůli větší časové rezervě byla linka S7 rozdělena na dvě nezávislá ramena (Beroun – Praha hl. n. a Praha Masarykovo n. ‒ Český Brod). Po pandemii ROPID a IDSK, objednavatelé regionální dopravy, omezily pouze večerní půlhodinový takt do Řevnic a kvůli rekonstrukci trati za Smíchovem nejezdí vložené osobní vlaky Praha hl. n. – Praha-Radotín a zpět. Spolehlivost by měla přinést optimalizace trati.
Časté odřeknutí spojů
Na 171 nevznikají skoková vysoká zpoždění, ale minutová. „Ta se u vlaků kumulují, až dosáhnou hranice, kdy dispečeři musí soupravu otočit do opačného směru, aby alespoň obratový vlak jel v části trati včas. Ukončení vlaku před jeho cílovou stanicí je totiž jedinou možností, jak zpoždění trochu snížit. Při řešení jízdního řádu není prostor k eliminaci drobných zpoždění, která jsou na jiných tratích obvykle odstraňována při obratu,“ psali jsme v Železničáři 5/2018. Zpoždění tak dále narůstá a výsledkem je odřeknutí či zpoždění v řádu desítek minut. Osobní vlaky pak suplují rychlíky anebo expresy zastavující i v menších stanicích a zastávkách. I ty, často mírně zpožděné, nabírají další minuty.
Správa železnic už druhým rokem rekonstruuje úsek Praha-Smíchov (mimo) – Černošice (mimo). Nyní stavbaři pracují na druhé traťové koleji mezi Radotínem a odbočkou Barrandov a čtvrté v úseku Praha-Radotín – odbočka Tunel. Opravují i část staničních kolejí v Radotíně. Tady navíc budují nástupiště a podchody. Nové stavby vyrostou na právě budované zastávce ve Velké Chuchli. Ta bude umístěna v nové poloze blíže železničnímu přejezdu. „Díky modernizaci vzroste kapacita úseku i bezpečnost provozu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Opravy ve čtyřech úsecích
Celá trať je z pohledu optimalizace rozdělená do čtyř úseků. Pracovat se začne i mezi Berounem a Karlštejnem. Pro tuto část je v procesu příprava dokumentace pro stavební povolení. Stavět by se mělo mezi roky 2022 a 2024. Následovat bude v letech 2023–2026 úsek Karlštejn – odbočka Berounka a od roku 2024 do roku 2026 se optimalizace dočká i úsek mezi odbočkou Berounka a Černošicemi. Dlouhá leta se hovoří i o nové dvoukolejné trati pro rychlost 200 km/h ze Smíchova. Správa železnic nyní vyhodnocuje tendr na zpracovatele dokumentace pro územní rozhodnutí. Zahájení stavby předpokládá v roce 2028. Pod Barrandovem vjedou vlaky do tunelu o délce 24,7 kilometru, který vyústí u Berouna. Zde bude trať pokračovat estakádou přes údolí Berounky. Stavba by měla být dokončena v roce 2035.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »