Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Zkáza Pendolina ve Studénce: krev, slzy a otazníky

Zkáza Pendolina ve Studénce: krev, slzy a otazníky

5.8.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Tragédie vlaku SuperCity 512 ve Studénce po dvou týdnech plní stránky novin, zpravodajských serverů i vysílací časy většiny televizí. Ne vždy jsou to informace objektivní. Některé úvahy a komentáře by snad mohly svou irelevancí vyvolat úsměv, kdyby nešlo o tak vážnou a smutnou událost. Sbírali jsme informace postupně. Nyní vám přinášíme přehled skutečností, ze kterých i přes jejich vyváženost stále mrazí.

Zkáza Pendolina ve Studénce: krev, slzy a otazníky

Spoj Super City 512 vedený jednotkou 680.003 odjel ve středu 22. července v 7.06 ráno z Bohumína na svoji pravidelnou trasu přes Ostravu a Prahu do Františkových Lázní. Jednotku vedl zkušený strojvedoucí Jan Černý z DKV Praha (oceněn ke Dni železnice 2014 za odvrácení nehody na přejezdu v dubnu 2014). Na palubě bylo zhruba 150 cestujících, do čelního vozu 682.003 bylo prodáno 31 jízdenek. Při vjezdu do stanice Studénka při rychlosti 160 km/h zahlédl strojvedoucí na železničním přejezdu P6501 v kilometru 245,044 kamion. Vzhledem k tomu, že přejezd se nachází za obloukem, od chvíle zpozorování nebezpečí do neodvratitelné srážky zbývalo maximálně 10 sekund. I přesto se strojvedoucímu podařilo zavedením rychločinného brzdění snížit rychlost na 142 km/h a varovat cestující v čelním voze, aby se připravili na náraz. Pokusil se také opustit stanoviště. K devastujícímu střetu došlo v 7.43.

Tři mrtví, na dvě desítky zraněných, někteří těžce

Po nárazu jednotky do soupravy tahače s návěsem loženým plechovými pláty vzplála nafta z proražených nádrží a Pendolino v plamenech tlačilo vrak kamionu necelých 600 metrů. Během toho došlo k poškození železničního svršku i ostrovního nástupiště, čelo zdecimované jednotky se zastavilo za ním. Kabina tahače se po nárazu utrhla a zůstala v místě střetu. Řidič přežil bez zranění.

Tragické však byly následky pro lidi ve vlaku. První pomoc si bezprostředně po nehodě poskytovali přímo cestující ve vlaku společně s palubním personálem. Přesto v troskách zemřel jeden cestující okamžitě, druhý během záchranných prací, třetí následující den v nemocnici. První záchranáři byli na místě do deseti minut od nahlášení nehody a poskytli nezbytnou pomoc sedmnácti raněným, některým velmi těžce. V několika případech pak došlo k amputacím. Mezi ně patří bohužel i strojvedoucí Jan Černý, kterému náklad z kamionu rozdrtil nohu (lékaři museli přistoupit k amputaci) a poškodil páteř. Smutným paradoxem  je, že strojvedoucí Pendolina už jednou podobné události čelil. Loni zabránil jisté srážce na přejezdu, čtěte zde https://seznam.cd.cz/zeleznicar/lide-a-pribehy/strojvedouci-pendolina-zabranil-jiste-srazce-na-prejezdu/-5737/.

Na místě události zasahovalo devět týmů zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku Lékařské záchranné služby, pět sanitních vozidel dopravní zdravotní služby a na 90 hasičů z celkem sedmi jednotek Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje. Před desátou dopolední byly vyprošťovací práce ukončeny a po poledni už na místě zbyly asi tři desítky hasičů.

Zranění byli po poskytnutí prvotní lékařské péče transportováni vrtulníkem nebo sanitními vozidly do traumatologického centra Fakultní nemocnice nebo Městské nemocnice v Ostravě nebo nemocnice v Novém Jičíně. Dva další účastníky železničního neštěstí ošetřili záchranáři na místě zásahu, jejich stav nevyžadoval transport do zdravotnického zařízení. Počet zraněných později ještě vzrostl, lékařskou pomoc vyhledali lidé, kteří se pohybovali v prostoru nádraží a byli zasaženi odlétávajícími troskami nebo kamením.

Řidič náklaďáku nerespektoval výstrahu na přejezdu

Bezprostředně po události bylo zahájeno vyšetřování a ještě týž den se objevila informace potvrzená vyšetřovateli, že nákladní automobil polského dopravce nerespektoval výstrahu na přejezdu. Kamera na inkriminovaném přejezdu zachytila celý incident a vyvrátila i prvotní dezinformace, že řidič tahač opustil a z místa nehody utekl.

Záznam odhalil, že řidič se nepokusil prorazit závory, bezprostředně před nárazem popojel tak, aby kabina tahače byla mimo osu střetu. Dechová zkouška na alkohol byla negativní, padesátiletý řidič byl zadržen a podroben výslechu. Byl obviněn z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti a hrozí mu tři až deset let vězení. V pátek 24. července jej novojičínský okresní soud poslal do vazby.

Škoda přes 150 milionů, na 10 hodin přerušen provoz

Okamžitě po nehodě byl v úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník obousměrně zastaven provoz, přerušení trvalo až do 21.25. České dráhy zajistily pro cestující náhradní autobusovou dopravu, odřeknuto bylo 48 spojů národního dopravce i několik soukromých, neštěstí zpozdilo 126 vlaků o 5 127 minut. Kontaktní centrum Českých drah vyřídilo v souvislosti s mimořádnou událostí přes 5 300 telefonátů (asi dvacítku přímo od cestujících postiženého spoje) a zodpovědělo přes tisícovku e-mailových dotazů. Psychologická pomoc byla poskytována na krizových linkách, které zřídily ČD a Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje.

Na místo tragédie přijel předseda představenstva ČD Pavel Krtek s Michalem Štěpánem, členem představenstva ČD odpovědného za úsek osobní dopravy.  Smutná událost zasáhla i do programu výjezdního zasedání vlády ČR, která mířila do Ostravy Pendolinem v opačném směru. Několik představitelů vlády v čele s premiérem Bohuslavem Sobotkou zamířilo na místo neštěstí. Přijel také hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Odhady materiálních škod dosahují 160 milionů korun, z toho 150 na soupravě Pendolina. To bylo po 19. hodině pomocí nehodového vlaku odtaženo nejprve do Bohumína, v sobotu 25. července pak dorazilo do domovského depa v Praze. Cestu absolvovalo maximální rychlostí 40 km/h. Stroj nyní prohlíží technici Českých drah a zástupci firmy Alstom. Rozhodnutí o dalším osudu jednotky padne až po ukončení komisionální prohlídky.

Bezprostředně po události národní dopravce vyzval poškozené, aby se přihlásili na speciálně zřízené lince s nárokem na odškodnění. Výše zálohy odškodného dosahuje v případě příbuzných obětí minimálně 21 tisíc eur (téměř 570 tisíc korun). České dráhy následně budou peníze vymáhat na viníkovi nehody.

Událost zvedla obrovskou vlnu zájmu médií o problematiku bezpečnosti na železničních přejezdech, nezřídka se ale zvrhla v nekonstruktivní kritiku i extrémní komentáře bez zjevné znalosti odborných konsekvencí. Několik důležitých otázek se ale přece jen objevilo a na stránkách Železničáře se k nim vrátíme. Ne však dříve, než o nich budeme schopni diskutovat bez emocí a s nezbytnou úctou k obětem a postiženým.

 

Očité svědectví posádky vlaku 512

Miroslav Smetana, vedoucí stevard: „Odvážel jsem občerstvovací vozík s welcome drinkem do bistrovozu. Najednou jsem ucítil velkou ránu, náraz mě uvrhl na podlahu. Zahlédl jsem velký záblesk a oheň. V první vteřině jsem měl dojem, že hoříme a že je to náš konec. Hned jak vlak zastavil, což bylo odhadem asi za dvacet vteřin, jsem běžel do vedlejšího vozu, vystoupil a zvenku manuálně začal otevírat všechny dveře vlaku, aby lidé mohli soupravu co nejrychleji opustit. Okamžitě jsem začal zjišťovat, jestli někdo není zraněný. Vzápětí jsem běžel dopředu, kde byl kolega Michal Šafrata, proběhla rychlá dohoda, kdo se čeho ujme. Já jsem začal se stevardkami JLV z bistrovozu roznášet šokovaným a zraněným cestujícím pitnou vodu, zároveň jsem mezi cestujícími hledal lékaře. Záhy jsem volal dispečerům a informoval je o situaci.“

Michal Šafrata, stevard: „Při střetu jsem se ve voze číslo 4 chystal k roznášce tisku. Poté, co souprava nouzově zastavila, jsem rychle otevíral dveře a běžel se podívat k čelnímu vozu číslo 7, tedy tam, kde se nacházelo stanoviště strojvedoucího a několik desítek cestujících. Když jsem viděl tu spoušť, okamžitě jsem vytočil číslo 112. Zjišťoval jsem stav zraněných a současně se snažil najít kolegu strojvedoucího Honzu Černého, který byl ale vklíněn v chodbičce za již neexistujícím stanovištěm pod dveřmi a kovovou sutí. Byl při vědomí, naříkal a stěžoval si na bolest nohou a zad. Podobně na tom byli někteří cestující, které jsme se snažili uklidňovat, že je pomoc na cestě. Mrtvé a těžce zraněné jsme přenechali záchranářům, kteří si je po dojezdu převzali do své péče.“

Pozn.: Posádka náleží k ZAP Ostrava, DSVČ Bohumín

 

Sbírka na pomoc Janu Černému

Peníze nedokážou člověku nahradit zdraví, mohou mu ale trochu pomoci k návratu do života, byť už nikdy nebude jako před nehodou. Za tímto účelem založili kolegové a kamarádi strojvedoucího Pendolina Jana Černého sbírku, jejíž výsledek má posloužit na nákup kvalitní protetiky. Jan Černý jako aktivní sportovec bude potřebovat prvotřídní náhradu za končetinu amputovanou v důsledku nehody. Přispět můžete i vy! Název a číslo účtu je:

Strojvedoucí Honza Černý, 4026277399/0800


Průměrné hodnocení (13 hlasů): 4.77

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika