Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Žižkovské nákladové nádraží láká kulturní projekty

Žižkovské nákladové nádraží láká kulturní projekty

3.7.2013 – autor: VÁCLAV MICHAJLUK

Nákladové nádraží Žižkov je bezpochyby pojem známý i mimo Prahu. Jedno z bývalých největších nákla¬dových nádraží v Evropě již několik let neslouží zcela svému původnímu účelu. Do důmyslně vystavěného překladového areálu se již nedováží velké objemy zboží, aby se zde překládaly na nákladní automobily. Sklady jsou zde využívány i nadále, avšak bez přímé vazby na železniční dopravu. Menší část nádraží dnes stále funguje jako kontejnerový terminál, ale ten je na skladových a provozních budovách zcela nezávislý. Koleje slouží pouze pro odstavování prázdných kontejnerových vozů čekajících na nakládku.

Žižkovské nákladové nádraží láká kulturní projekty

Nákladové nádraží bylo vybudováno v roce 1936, běžný provoz zde skončil v roce 2002. Jde o největší dochovanou funkcionalistickou průmyslovou stavbu v Praze. V době vzniku se jednalo o nejmodernější nádraží svého druhu v Československu a jedno z technologicky nejpokročilejších nádraží v Evropě. Novinkou byly patrové objekty skladišť s plochou bezmála 32 tisíc m2 propojené výtahy se suterénem takovým způsobem, aby nedošlo ke kolizi s drážní manipulací v přízemí objektu. 

Důstojný prostor pro Pražské bienále

Přestože největší sláva tohoto areálu je již za námi, po definitivním vyhlášení nádraží za kulturně technickou památku v květnu tohoto roku se na nádraží opět vrací čilý umělecký život. Část obtížně pronajímatelných skladových prostor se totiž podařilo uzpůsobit a pronajmout pro potřeby kulturního využití. Koncem dubna zde například zakončilo své cyklistické putování bezmála 2 tisíce účastníků tradiční Velké jarní cyklojízdy na neobvyklé after-party.

Další akcí, která tu běží od začátku června do poloviny září, je šestý ročník mezinárodní výstavy současného umění Pražské bienále 2013. Na ploše bezmála 2 600 m2 jsou prezentovány aktuální umělecké tendence ve střední Evropě i ve světě. Po prvním ročníku, uskutečněném v roce 2003 ve spolupráci s pražskou Národní galerií, a následných třech úspěšných ročnících, které se konaly ve velkolepém industriálním prostoru Karlínské haly, proběhl poslední ročník bienále ve futuristické výškové budově Microna. Nákladové nádraží Žižkov je tedy rozhodně rovnocenným a neméně zajímavým následovníkem. Bezprostředně po Pražském bienále se zde na začátku října uskuteční Prague Design and Fashion Week – přehlídka moderního designu a módy. 

Ve spolupráci s Prahou 3

Všechny tyto akce spojuje spolupráce a záštita s Městskou částí Praha 3. Další spojnicí všech akcí je nutnost zajištění specifických technických úprav a vydefinování jak bezpečnostních, tak i logistických pravidel, a to jak na straně RSM Praha, tak i na straně nájemců. Bez společné spolupráce by se žádná z těchto akcí nemohla zrealizovat. Věříme, že i tyto akce pomohou zajistit další rozvoj tohoto technicky a architektonicky zajímavého majetku ve správě RSM Praha.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Cestujících na Pardubicku stále přibýváCestujících na Pardubicku stále přibývá

19.2.2020 - Na řadě tratí v Pardubickém kraji bylo podle výsledků sčítacích kampaní v jízdním řádu 2019 dosaženo rekordních počtů přepravovaných cestujících, mnohde nejvíce za poslední desetiletí. A nepřispěly k tomu jen státní… »

Akce ČD ve středních Čechách měly úspěchAkce ČD ve středních Čechách měly úspěch

18.2.2020 - Výlety vlakem pod hlavičkou Českých drah zaznamenaly ve Středočeském kraji a Praze opět velký úspěch. Návštěvnost se pravidelně pohybovala v řádech tisíců až desetitisíců, osvědčila se i zcela nová akce Párou Prahou.… »

Moderní vlaky pro Pardubický kraj Moderní vlaky pro Pardubický kraj

14.2.2020 - Pardubický kraj si objednal u Českých drah nové motorové jednotky a modernizaci osobních vozů pro regionální dopravu z počátku 90. let. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika