Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Železničních přejezdů je příliš, rušení nadbytečných je složité

Železničních přejezdů je příliš, rušení nadbytečných je složité

13.3.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Počet železničních přejezdů klesá. Ovšem ne tak rychle, jak by si představoval Drážní úřad. Zatímco v roce 2010 bylo na síti 8 406 přejezdů, loni jich bylo jen o 548 méně. Za rušením stojí především zvýšení bezpečnosti provozu – silničního i železničního. Úřad navíc připomíná, že celý proces není vůbec jednoduchý.

Železničních přejezdů je příliš, rušení nadbytečných je složité

Před třemi roky navíc vešla v platnost novela silničního zákona, která dala kompetenci k rušení železničních přejezdů na účelových komunikacích silničním správním úřadům. A právě kvůli tomu se pravděpodobně celý proces přibrzdil. Do roku 2016 si totiž tyto úřady rozhodovaly jen o zrušení přejezdů na silnicích první, druhé a třetí třídy. O osudu přejezdů na účelových komunikacích (často v lesích, mezi polnostmi) rozhodoval Drážní úřad.  „Do roku 2016 se nám tempo dařilo, ale od té doby není zrušeno tolik přejezdů, kolik bychom si představovali,“ potvrdil Martin Roedl, ředitel sekce stavební Drážního úřadu.

Objížďka 10 km

Nyní o zrušení rozhodují zmíněné silniční správní úřady.  Roli ale v celém procesu hrají individuální zájmy různých subjektů. „Proti rušení jsou hlavně samosprávy. Starostové si pozvou například zemědělce, kteří hlásí, že přes přejezd jezdí i přesto, že tam rostou dvoumetrové břízy a závory nebyly podle záznamů výpravčích dva roky odemčeny,“ uvedl Roedl příklad. „Když jsme přejezd odstranili na žádost Správy železniční dopravní cesty, odvolala se obec, v opačném případě se zase odvolávala SŽDC.“

Ministerstvo dopravy už ve spolupráci se zainteresovanými úřady připravuje legislativu, neboť podle něj nelze navyšovat bezpečnost dopravy bez spolupráce všech. „Zákon by tedy například měl jasně stanovit maximální možnou objízdnou trasu. Hovoří se o deseti kilometrech,“ zmínil Roedl.

Dnes na železniční síti neexistuje nezabezpečený přejezd.  Každý je chráněn alespoň výstražnými kříži. Nutno je respektovat, a pokud se tak nestane, pak i vlak velikosti motorového vozu řady 810 dokáže udělat z auta hromadu šrotu a usmrtit posádku. 


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 5

Další články této rubriky

VUZ získal další kvalifikační pověření VUZ získal další kvalifikační pověření

28.11.2022 - VUZ Slovakia, 100% dceřiná společnost Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ), získala další klíčové kvalifikační pověření. Jedná se o „Rozhodnutie o poverení právnickej osoby posudzovaním zhody subsystémov železničného… »

Provoz na IV. koridoru se řídí z nového sálu v CDP Praha Provoz na IV. koridoru se řídí z nového sálu v CDP Praha

22.11.2022 - Pražské Centrální dispečerské pracoviště (CDP) Správy železnic zprovoznilo v budově na Balabence nový dispečerský sál pro obsluhu části 4. tranzitního železničního koridoru. Momentálně slouží k dálkovému ovládání provozu… »

U Račiněvsi vznikla Wintonova alej, sázející přivezly České dráhyU Račiněvsi vznikla Wintonova alej, sázející přivezly České dráhy

20.11.2022 - Na výročí republiky byla v podřipské Račiněvsi vysazena Alej sira Nicholase Wintona. Připomíná člověka, který ve vší skromnosti a neokázalosti dokázal v roce 1939 před zvůlí nacistického režimu zachránit z Československa 669… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika