Železničář / Zpravodajství / Železniční muzeum v Ostravě otevřelo své brány
Železniční muzeum v Ostravě otevřelo své brány
27.11.2013 – autor: MATRIN HARÁK
Přiblížení historie tratí, zveřejňování dokumentů a fotografií na webu, záchrana drážních dokumentů a předmětů. Takové jsou cíle Železničního muzea moravskoslezského, které bylo 24. října slavnostně otevřeno ve stanici Ostrava střed. Díky partnerské podpoře Českých drah získalo muzeum příznivé nájemní podmínky ve výpravní budově.
![Železniční muzeum v Ostravě otevřelo své brány](/assets/zeleznicar/zpravodajstvi/img_724.jpg)
Na vernisáži při zprovoznění muzea veřejnosti, kde nechyběli zástupci ČD, SŽDC, se ujal slova publicista Milan Švihálek. (Řada čtenářů si ho možná připomene jako autora televizního seriálu Za svědky minulosti.) „Myšlenka zřídit v Ostravě specializované železniční muzeum je velmi chvályhodná. Taková expozice v bývalém ocelovém srdci republiky chyběla a jsem rád, že se nenásilnou formou budou moci například i mladí lidé seznámit s historií železnice, potažmo těžkého průmyslu na Ostravsku. Každý předmět či fotografie má svoje nezaměnitelné kouzlo a půvab, což návštěvníci určitě ocení,“ řekl Švihálek. Připomněl i zakladatele, kteří se zasloužili o vznik muzea. Kromě Vojtěcha Hermanna to byli Radek Podstawka, Jaroslav Adamec a Martina Baronová.
Zatočte si klikou, cinkněte si na zvonek
„Naše nároky stoupají a máme zájem o další prostory pro další velká železniční zařízení, kde by si návštěvníci, včetně dětí, mohli na předměty sáhnout, zatočit si klikou, přestavit páky nebo si zacinkat na zvonek,“ doplnil s úsměvem ředitel obecně prospěšné společnosti Železniční muzeum moravskoslezské Vojtěch Hermann. Ještě doplnil, že velké množství historických materiálů pochází ze sbírky Leopolda Grofa, který se celý život specializoval především na Báňskou dráhu. Leopold Grof bohužel letos zemřel, ale díky jeho manželce a synovi se tento unikátní sbírkový fond zachoval, takže muzeum mohlo uspořádat první dvě výstavy s názvem Historie železnice na Báňské dráze a Historie železničních vleček Ostravsko-karvinského revíru.
Na zvládnutí tématu obou prvních výstav a přípravu oficiálního otevření muzea měli nadšenci z řad ostravského železničního muzea čas jen od letošního července. „Muzeum nemá ani jednoho zaměstnance, vše se uskutečňuje na bázi dobrovolnosti, ostatně většina z nás pracuje nebo pracovala na železnici. Požádali jsme dva studenty historie z Ostravské univerzity, kteří nám při přípravě historických dokumentů významně pomohli. Navíc jsme si museli pro začátek vypůjčit prosklené vitríny, ale plánujeme pořídit si své vlastní. Výstava vznikla díky nezměrnému úsilí mých kolegů Zbyňka Krůly, Ladislava Drozda, Pavla Sládka, Jana Doubka a Jiřího Krále,“ řekl ředitel Hermann.
Plánují jízdy po průmyslové vlečce a záchranu stavědla
Ostravští mají v plánu rozvíjení vlastních webových stránek a vytvoření stálé expozice. „To bude možné jen díky podpoře Českých drah a dalších firem, organizací, nadací. Chceme vystavovat velké celky původních zařízení, dokončit vybudování badatelny a depozitáře muzea a vytvořit pro děti modelovou železnici. Máme v držení i kulturní památku v podobě stavědla z hrázděného zdiva z roku 1875. Chceme stavědlo, které je v chatrném stavu, zachránit a osadit pokud možno původním zařízením. Navíc plánujeme vozit naše návštěvníky po ostravských průmyslových vlečkách, které jsou většině lidí zcela neznámé,“ doplnil Zbyněk Krůl.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »
Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti
11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »
Pantografy čeká poslední měsíc
9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »