Železničář / Zpravodajství / Zajišťujeme kompletní spojení přes Subotici do Baru
Zajišťujeme kompletní spojení přes Subotici do Baru
17.7.2014 – autor: ALEŠ KUČERA
Cesta lůžkovými vozy bývá označována za nejpohodlnější způsob přepravy na dlouhé trasy. Tradicí jsou i vyhledávané sezonní spoje na dovolenou do hor, ale i k moři. České dráhy tento rok provozují dva komerčně úspěšné spoje do chorvatského Splitu a černohorského Baru, kam lze dojet klimatizovanými lůžkovými vozy. V případě Baru ale kvůli vrtochům přírody vypomáhají v části trasy náhradní autobusy, které zajišťují ČD.
Květnové povodně v Srbsku zasáhly i do spojů Českých drah. Velká voda totiž způsobila, že dopravce Železnica Srbska až do odvolání zrušil ze Subotice do Baru přímé lůžkové spoje. Týká se to jak Českých drah, tak maďarských železnic MÁV a ruských železnic RŽD. Toto opatření se dotklo tisíců cestujících, kteří si naplánovali dovolenkovou cestu k Jadranu a už měli zarezervované pokoje v hotelích v přímořských letoviscích. Maďarské dráhy a RŽD situaci řešily jednoduše: spoje odřekly a zrušily bez náhrady. Jediným dopravcem, který se začal situací vlastních cestujících zabývat, byly České dráhy.
Většina ubytovacích příplatků byla zakoupena v mezinárodních pokladnách ČD nebo slovenských ZSSK. Často se jednalo (a jedná) o pravidelné návštěvníky černohorských letovisek Sutomore a Bar. Na základě velkého počtu prodaných rezervací a vyhodnocení ekonomiky spoje České dráhy zajistily náhradní autobusovou dopravu dálkovými autobusy na téměř 700 kilometrů dlouhém úseku ze Subotice přes Bělehrad do Sutomore a Baru. Vybrána byla nadnárodní renomovaná společnost Arriva Litas Srbsko. Výhodou tohoto partnerství je znalost místních cest a specifik.
Kapacita autobusu je téměř dvojnásobná
První cestující se na trasu vydali v pátek 13. června vlakem EuroCity Avala EC 273 z Prahy přes Brno do srbské Subotice a následně kvalitními autobusy. Místo lůžkového vozu č. 379 je řazen pro cestující do Baru posilový klimatizovaný vůz 2. třídy ČD s oddíly po šesti místech. Cestující po dobu jízdy přes Čechy, Moravu, Slovensko a Maďarsko mohou využít jídelní vůz JLV k občerstvení. Zde na cestující ČD a ZSSK směřující do Baru čeká překvapení ve formě kompenzace za nepohodlí kombinace vagonu na sezení a návazné přepravy autobusem přes noc do Baru: zdarma vyzkouší králíka s jarní nádivkou a novými bramborami na másle či výbornou svíčkovou na smetaně s brusinkami a knedlíky a jako zákusek třeba lívance s rebarborovou omáčkou. Cestující ČD z vozu 379 navíc obdrží po předložení ubytovacího příplatku tři půllitrové lahve neperlivé vody.
Poslední zastávkou na území EU je Kelebija v Maďarsku. Do Srbska a Černé Hory letos (poprvé) mohou občané České republiky přicestovat pouze na občanský průkaz. Hraniční kontroly navíc probíhají spíše formálně. Po příjezdu na nádraží v Subotici čeká na cestující do Baru autobus a dva řidiči. Ti dostanou od stevarda JLV přesný seznam cestujících. Nastoupit totiž mohou jen pasažéři s doklady ČD a ZSSK, kteří mají zakoupené ubytovací příplatky do lůžkového vozu 379 ČD. Celková kapacita tohoto lůžkového vozu je 27 míst, což zaručuje v autobuse s kapacitou 48 sedadel solidní nadstandard. Prvnímu vypravení autobusu byli přítomni i zástupci společnosti Arriva Litas – vedoucí kontroly Ljubisa Petrovič, ředitel provozovny Požarevac Dragomir Jankovič a ředitel marketingu a komunikace Zoran Milič.
Jízdní řád dodržujeme
Dálkové autobusy, se kterými se cestující ČD na úseku ze Subotice do Baru setkají, jsou moderní dálkové autobusy u nás neznámé turecké značky Temsa HD. V autobusu najdete klimatizaci, televizi, toalety a polohovatelná sedadla, která jsou umístěna dostatečně daleko od sebe (navíc mají kvalitní polstrování). Překvapením je možnost bezplatného připojení na internet pomocí WiFi Arriva na srbském území. Prvních 300 kilometrů po Srbsku ubíhá rychle po dálnicích. První zastávka je na konci dálnice, po asi třech hodinách, kde si lze u benzinové pumpy koupit sendviče či nápoje (placení kartou není problém). Dále již autobus pokračuje po silnicích 1. a 2. třídy na Kragujevac a Kraljevo. Další zastávka na občerstvení je o půlnoci. Kilometry k srbsko-černohorské hranici autobus vytáčí dlouhé oblouky po srbských silnicích. Hraniční kontrola probíhá ve Špiljani ve dvě ráno. Pracovník pasové kontroly prochází mezi cestujícími a vybírá od nich pasy a občanské průkazy. Více automobilů v letní sezoně může na hranicích způsobit zdržení. Na černohorské straně jsou už silnice výrazně horší a pomalejší. Poslední kilometry jsou ale díky přírodě za svitu slunce nádherné.
Přestože vlak měl plánovaný příjezd do Baru v 10.20 h, pro autobus je navržen příjezd v 10.00 h (po započítání možného zdržení na hranici). V posledních dvou týdnech však profesionální zaměstnanci od Arrivy přiváželi spokojené cestující do Baru již mezi sedmou a osmou hodinou ranní (!), což je příjemný bonus. Reakce cestujících jsou prakticky jen pozitivní. Dokázali jsme, že navzdory nesjízdné trati umíme dopravit cestující na zaslouženou dovolenou u moře.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »