Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Záchranáři v Říkovských tunelech nacvičovali zásah u nehody

Záchranáři v Říkovských tunelech nacvičovali zásah u nehody

1.6.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Silné bouřky a přívaly deště stály za vykolejením vlaku na trati 030 mezi Semily a Železným Brodem. Na místě zahynuli tři lidé. Zraněné musel z nepřístupného terénu u Říkovských tunelů transportovat i vrtulník. Nejednalo se však naštěstí o skutečnou nehodu, ale pouze o cvičení záchranářů.

Záchranáři v Říkovských tunelech nacvičovali zásah u nehody

Všechny záchranné složky se v úterý 15. května krátce po deváté hodině ranní sjely k Říkovským tunelům, na trať mezi Semily a Železným Brodem. „Kvůli přívalovým dešťům, bouřkám a následnému sesuvu půdy a pádu stromů na železnici vykolejil rychlík ČD jedoucí z Pardubic do Liberce. Při mimořádné události zahynuly tři osoby, šestnáct lidí včetně strojvedoucího bylo zraněno. Dvaadvacet cestujících vyvázlo bez újmy. K místu přicestovalo i speciální dvoucestné nákladní vozidlo libereckých hasičů SŽDC, zraněné z místa transportoval vrtulník záchranné služby. Hasiči vyhlásili druhý stupeň poplachu.“ Takový byl scénář taktického cvičení složek Integrovaného záchranného systému Libereckého kraje.

Do překážky vlak narazil asi dvacet minut po přechodu přeháňky, tedy krátce po deváté hodině ranní. Souprava složená z motorového vozu 843.005 a přípojného vozu řady Btn vykolejila, narazila do krajních pilířů tunelu a vzpříčila se. Ve vlaku cestovalo celkem 38 lidí. Deset se zranilo lehce, šest těžce a tři kolizi nepřežili. „Vlakový personál a část cestujících se snažili pomocí tísňových linek základních složek IZS událost urychleně nahlásit. Část hovorů však byla zmatečná, odporovala si při popisu přesného místa události,“ popsal námět cvičení Jiří Kovalský, ředitel semilského Územního odboru HZS Libereckého kraje. Vznik mimořádné události podle předpisů oznámil i vlakvedoucí, který vyvázl bez újmy na zdraví. Naopak těžce zraněný strojvedoucí zůstal na stanovišti zaklíněn.

Výsledek zamíří na kraj

SŽDC od svého personálu ze stanice Stará Paka dostala navíc informaci, že trať je od Železného Brodu následkem bouřky zcela zablokována. Přístup k místu v údolí řeky Jizery byl tedy možný jen po železnici od Semil, anebo ze vzduchu. Na místo vyjelo několik jednotek hasičů, záchranná služba a policie včetně kriminalistů. Jako první však nad místo přilétl vrtulník krajské záchranné služby, z nějž slanili lékař a zdravotník. Za pár minut už na pomoc přicházeli první hasiči, záchranáři a policisté. Hasiči SŽDC navíc využili speciální, dvoucestný nákladní automobil a přivezli hydraulickou vyprošťovací techniku. Těžce zraněné transportoval vrtulník, o převoz lehce zraněných se postaral drážní speciál. 

Ve spádových nemocnicích byl mezitím aktivován traumaplán. Do stanu štábu velitele zásahu přijel i zástupce ČD a dalších drážních subjektů. „Měli na starost organizaci zabezpečení cestujících, odhad doby výluky, organizaci náhradní dopravy a pracovních čet na obnovu drážních těles,“ upřesnil Kovalský. Zásah skončil po poledni, u vlaku zůstali jen kriminalisté. Celkem se akce zúčastnilo sto záchranářů. „Některé chyby jsme už zaznamenali, ale cvičení vyhodnotíme až za několik týdnů. Účastníci i rozhodčí poskytnou podněty a připomínky, budeme analyzovat audio, foto a video záznamy a získáme dokument, jejž poskytneme bezpečnostní radě kraje k vyhodnocení,“ uzavřel šéf semilských hasičů Jiří Kovalský.

Co se zkoušelo

Následkem prudké změny povětrnostní situace a v důsledku několikadenních velmi vysokých teplot přišly na Semilsko silné bouřky s lokálními poryvy větru o síle až 90 kilometrů v hodině a srážkami s úhrnem až 40 milimetrů. V důsledku toho se v oblast Říkovských tunelů vyvrátilo několik stromů a na trať sjela část svahu. Cílem bylo procvičit společný zásah složek IZS při záchraně osob v těžce dostupném terénu a ve specifiku drážní dopravy. Dílčí etapou, kterou se podařilo v rámci akce splnit, byla činnost Českých drah. V tomto smyslu se sledovalo, jak národní dopravce pečoval o cestující a zajišťoval náhradní přepravu. Poznatky se dále analyzují.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika