Železničář / Zpravodajství / Zabezpečovač ETCS pokryje traťový úsek Kolín – Břeclav
Zabezpečovač ETCS pokryje traťový úsek Kolín – Břeclav
11.10.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Evropský vlakový zabezpečovač ETCS bude v Česku v běžném provozu od podzimu 2014. I touto jednou větou by se dal popsat slavnostní akt, který proběhl v Kolíně ve čtvrtek 27. září a byla při něm zahájena stavba s oficiálním názvem Koridor E: traťové zařízení ERTMS v České republice. Odbýt tuto událost jen pár větami by ale byla velká škoda, neboť se jedná o další milník české infrastruktury.

Když je evropská technologie v českých a moravských rukách
Úspěch pilotního projektu otevřel dveře k výstavbě ETCS na nejvytíženějším úseku 1. železničního koridoru a také k uvolnění evropských prostředků na jeho financování. Prvním úsekem, kde bude vystavěn ETCS Level 2, je trať z Kolína do Břeclavi přes Českou Třebovou včetně všech dopraven. Výjimku tvoří pouze uzel Brno. Náklady stavby, kterou financuje SŽDC, dosahují 623,9 milionu korun, přičemž až polovinou přispěje Evropská unie v rámci programu TEN-T. Zhotovitelem, který instaluje evropskou technologii, ovšem vyrobenou domácími firmami, je sdružení České technologie pro ETCS, vedené společností AŽD Praha.
Druhá úroveň (Level 2), která bude instalována mezi Kolínem a Břeclaví, pracuje se systémem tzv. pevných balíz umístěných v kolejišti. K tomu, aby zabezpečovač správně fungoval, musí být zřízeny také radioblokové centrály (RBC), které komunikují prostřednictvím radiové sítě GSM-R s vozidlovou částí a jsou napojeny na traťová a staniční zabezpečovací zařízení. Tyto centrály mají být ve finálním stavu umístěny v plánovaném centrálním dispečerském pracovišti (CDP) v Praze (RBC pro Kolín, úsek Kolín – Pardubice, Pardubice, úsek Pardubice – Česká Třebová a samotná Česká Třebová). Další RBC budou instalovány v CDP Přerov (centrála pro úsek Česká Třebová – Brno, úsek Brno – Břeclav a pro Břeclav).
„V první fázi bude do konce letošního roku realizována příprava prvního úseku Záboří nad Labem – Řečany nad Labem – Přelouč s dočasně umístěnou RBC v Přelouči. Celý systém bude spuštěn koncem roku 2014,“ řekl na zahájení stavby generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Samotná realizace traťové části ETCS je pouze prvním krokem k mnohem bezpečnějšímu systému. Ten druhý musí udělat dopravci instalací mobilní části ETCS do svých vozidel.
Co čeká dopravce?
Vzhledem k tomu, že náklady na tento krok jsou poměrně vysoké a mohou dosáhnout až 10 milionů korun za jednu instalaci, lze oprávněně očekávat, že vlaků, které pojedou pod dohledem ETCS, bude za dva roky mizivé procento. Správce infrastruktury sice počítá s dlouhým obdobím pro pokrytí zmiňovaného úseku také stávajícím národním zabezpečovačem LS, ovšem lze logicky předpokládat, že bude postupně ETCS preferovat. Doufejme proto, že Evropská unie bude podobně štědrá také v otázce vybavení vozidel nezbytným zařízením, jinak se Česko bude honosit sice moderním, ale nevyužitým zabezpečovačem.
Další články této rubriky
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »
Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující
6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »
Půjčovny jízdní kol ČD Bike od letoška fungují celoročně
5.4.2025 - Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí služby od letoška nově celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci… »