Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Zabezpečovač ETCS pokryje traťový úsek Kolín – Břeclav

Zabezpečovač ETCS pokryje traťový úsek Kolín – Břeclav

11.10.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Evropský vlakový zabezpečovač ETCS bude v Česku v běžném provozu od podzimu 2014. I touto jednou větou by se dal popsat slavnostní akt, který proběhl v Kolíně ve čtvrtek 27. září a byla při něm zahájena stavba s oficiálním názvem Koridor E: traťové zařízení ERTMS v České republice. Odbýt tuto událost jen pár větami by ale byla velká škoda, neboť se jedná o další milník české infrastruktury.

Zabezpečovač ETCS pokryje traťový úsek Kolín – Břeclav
Pokud se vám při spojení zkratek ČR a ETSC vybaví pilotní projekt Poříčany – Kolín, už žijete v minulosti. Zkušební realizace systému evropského vlakového zabezpečovače ETCS (European Train Control System) skončila totiž již loni. Cílem pilotního projektu bylo především uvedení do praxe v českých podmínkách, zejména ověření jeho vazeb k národním zabezpečovačům.

Když je evropská technologie v českých a moravských rukách

Úspěch pilotního projektu otevřel dveře k výstavbě ETCS na nejvytíženějším úseku 1. železničního koridoru a také k uvolnění evropských prostředků na jeho financování. Prvním úsekem, kde bude vystavěn ETCS Level 2, je trať z Kolína do Břeclavi přes Českou Třebovou včetně všech dopraven. Výjimku tvoří pouze uzel Brno. Náklady stavby, kterou financuje SŽDC, dosahují 623,9 milionu korun, přičemž až polovinou přispěje Evropská unie v rámci programu TEN-T. Zhotovitelem, který instaluje evropskou technologii, ovšem vyrobenou domácími firmami, je sdružení České technologie pro ETCS, vedené společností AŽD Praha.

Druhá úroveň (Level 2), která bude instalována mezi Kolínem a Břeclaví, pracuje se systémem tzv. pevných balíz umístěných v kolejišti. K tomu, aby za­bez­­­pečovač správně fungoval, musí být zřízeny také radioblokové centrály (RBC), které komunikují prostřednictvím radiové sítě GSM-R s vozidlovou částí a jsou napojeny na traťová a staniční zabezpečovací zařízení. Tyto centrály mají být ve finálním stavu umístěny v plánovaném centrálním dispečerském pracovišti (CDP) v Praze (RBC pro Kolín, úsek Kolín – Pardubice, Pardubice, úsek Pardubice – Česká Třebová a samotná Česká Třebová). Další RBC budou instalovány v CDP Přerov (centrála pro úsek Česká Třebová – Brno, úsek Brno – Břeclav a pro Břeclav).

„V první fázi bude do konce letošního roku realizována příprava prvního úseku Záboří nad Labem – Řečany nad Labem – Přelouč s dočasně umístěnou RBC v Přelouči. Celý systém bude spuštěn koncem roku 2014,“ řekl na zahájení stavby generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Samotná realizace traťové části ETCS je pouze prvním krokem k mnohem bezpečnějšímu systému. Ten druhý musí udělat dopravci instalací mobilní části ETCS do svých vozidel. 

Co čeká dopravce?

Vzhledem k tomu, že náklady na tento krok jsou poměrně vysoké a mohou dosáhnout až 10 milionů korun za jednu instalaci, lze oprávněně očekávat, že vlaků, které pojedou pod dohledem ETCS, bude za dva roky mizivé procento. Správce infrastruktury sice počítá s dlouhým obdobím pro pokrytí zmiňovaného úseku také stávajícím národním zabezpečovačem LS, ovšem lze logicky předpokládat, že bude postupně ETCS preferovat. Doufejme proto, že Evropská unie bude podobně štědrá také v otázce vybavení vozidel nezbytným zařízením, jinak se Česko bude honosit sice moderním, ale nevy­užitým zabezpečovačem.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika