Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Za kontrolér Kocoura můžete usednout v Ostravě

Za kontrolér Kocoura můžete usednout v Ostravě

20.5.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Chtěli byste si vyzkoušet náročnou profesi strojvedoucího, ale nemůžete usednout za pult reálného stroje? Nyní se vám nabízí zajímavá alternativa. Železniční muzeum moravskoslezské v Ostravě (umístěné ve výpravní budově stanice Ostrava střed) zpřístupnilo v polovině dubna funkční repliku řídicího pultu Kocoura, tedy lokomotivy řady 742.

Za kontrolér Kocoura můžete usednout v Ostravě

Zajímavý projekt pomohl financovat Moravskoslezský kraj a realizace se ujal zaměstnanec dceřiné společnosti ČD Cargo David Hájek. Svým dílem také přispěli tvůrci 3D modelů vozidel, zvuků či reálných tratí (často též zaměstnanci Skupiny ČD nebo SŽDC) pro Microsoft Train Simulator (MSTS), který je dobře znám všem fandům železniční simulace na platformě PC.

Základ pro hardware poskytl vyřazený Kocour

Trenažér (tvůrci sami však raději používají výraz replika řídicího pultu) pro širokou veřejnost vznikl ze skutečného renovovaného pultu vyřazené lokomotivy řady 742. Ač je na první pohled prostředí absolutně identické s tím, které najdeme na reálném stroji, jde prý vlastně jen o „lepší“ klávesnici, pomocí které se ovládá model hnacího vozidla v prostředí zmiňovaného simulátoru. Podle tvůrců je architektura pultu navržena tak, že jej bude možné použít v budoucnu se simulátory nové generace. Renovace pultu obnášela především výrobu chybějících plechových částí, opravy poškozených dílů, digitalizaci ovládacích prvků a na úplný závěr i nátěr „kladívkovou“ barvou. „Omezení původního programu, který vznikl již v roce 2001, bohužel neumožňuje oživit i skutečné indikační prvky jako manometry nebo ampérmetry, takže ty jsou na pultu neaktivní. Nicméně na monitoru v 2D kabině aktivní jsou a indikují například rychlost, tlaky, otáčky či proud generátoru. Jako hardware pro Microsoft Train Simulator byly upraveny i pulty z vozidel dalších řad, např. 452, 749 a 750,“ říká David Hájek.

Počítačová hra má edukativní ambice

A proč to všechno? „Zastávám názor, že když už se mají lokomotivy fyzicky zlikvidovat, tak proč z nich nezachránit alespoň něco, co by mohlo nějakým vhodným způsobem dále posloužit. V tomto případě tedy široké veřejnosti přiblížit práci strojvůdců a díky MSTS také virtuálně navštívit reálné stanice a okolí tratí v České nebo Slovenské republice. Osobně znám tři současné strojvůdce, kteří si toto povolání trénovali u počítače a ‚jízdou‘ na herním simulátoru,“ potvrzuje Hájek.

Vrchní přednosta olomouckého DKV Dušan Tylich je přesvědčený o velkém přínosu repliky řídicího pultu. „Jsem přesvědčen, že by to mohl být užitečný nástroj i pro výuku našich nových strojvedoucích, kteří by si mohli po teoretické výuce sami jak ‚osahat‘ funkčnost všech reálných ovládacích prvků, tak si i bezpečně zkusit samotnou jízdu.“ Přednosta Tylich připouští, že manipulace s ovládacími prvky se sice na lokomotivě zkouší v dílenském nebo pasivním zácviku, ale není prý nad to si stroj bezpečně „zařídit“ na trenažéru, který umí simulovat poměrně věrně reálné prostředí.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.75

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika