Železničář / Zpravodajství / Za kontrolér Kocoura můžete usednout v Ostravě
Za kontrolér Kocoura můžete usednout v Ostravě
20.5.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Chtěli byste si vyzkoušet náročnou profesi strojvedoucího, ale nemůžete usednout za pult reálného stroje? Nyní se vám nabízí zajímavá alternativa. Železniční muzeum moravskoslezské v Ostravě (umístěné ve výpravní budově stanice Ostrava střed) zpřístupnilo v polovině dubna funkční repliku řídicího pultu Kocoura, tedy lokomotivy řady 742.
Zajímavý projekt pomohl financovat Moravskoslezský kraj a realizace se ujal zaměstnanec dceřiné společnosti ČD Cargo David Hájek. Svým dílem také přispěli tvůrci 3D modelů vozidel, zvuků či reálných tratí (často též zaměstnanci Skupiny ČD nebo SŽDC) pro Microsoft Train Simulator (MSTS), který je dobře znám všem fandům železniční simulace na platformě PC.
Základ pro hardware poskytl vyřazený Kocour
Trenažér (tvůrci sami však raději používají výraz replika řídicího pultu) pro širokou veřejnost vznikl ze skutečného renovovaného pultu vyřazené lokomotivy řady 742. Ač je na první pohled prostředí absolutně identické s tím, které najdeme na reálném stroji, jde prý vlastně jen o „lepší“ klávesnici, pomocí které se ovládá model hnacího vozidla v prostředí zmiňovaného simulátoru. Podle tvůrců je architektura pultu navržena tak, že jej bude možné použít v budoucnu se simulátory nové generace. Renovace pultu obnášela především výrobu chybějících plechových částí, opravy poškozených dílů, digitalizaci ovládacích prvků a na úplný závěr i nátěr „kladívkovou“ barvou. „Omezení původního programu, který vznikl již v roce 2001, bohužel neumožňuje oživit i skutečné indikační prvky jako manometry nebo ampérmetry, takže ty jsou na pultu neaktivní. Nicméně na monitoru v 2D kabině aktivní jsou a indikují například rychlost, tlaky, otáčky či proud generátoru. Jako hardware pro Microsoft Train Simulator byly upraveny i pulty z vozidel dalších řad, např. 452, 749 a 750,“ říká David Hájek.
Počítačová hra má edukativní ambice
A proč to všechno? „Zastávám názor, že když už se mají lokomotivy fyzicky zlikvidovat, tak proč z nich nezachránit alespoň něco, co by mohlo nějakým vhodným způsobem dále posloužit. V tomto případě tedy široké veřejnosti přiblížit práci strojvůdců a díky MSTS také virtuálně navštívit reálné stanice a okolí tratí v České nebo Slovenské republice. Osobně znám tři současné strojvůdce, kteří si toto povolání trénovali u počítače a ‚jízdou‘ na herním simulátoru,“ potvrzuje Hájek.
Vrchní přednosta olomouckého DKV Dušan Tylich je přesvědčený o velkém přínosu repliky řídicího pultu. „Jsem přesvědčen, že by to mohl být užitečný nástroj i pro výuku našich nových strojvedoucích, kteří by si mohli po teoretické výuce sami jak ‚osahat‘ funkčnost všech reálných ovládacích prvků, tak si i bezpečně zkusit samotnou jízdu.“ Přednosta Tylich připouští, že manipulace s ovládacími prvky se sice na lokomotivě zkouší v dílenském nebo pasivním zácviku, ale není prý nad to si stroj bezpečně „zařídit“ na trenažéru, který umí simulovat poměrně věrně reálné prostředí.
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »