Železničář / Zpravodajství / Z Prahy do Berouna pojedou vlaky tunelem
Z Prahy do Berouna pojedou vlaky tunelem
3.1.2020 – autor: REDAKCE Vizualizace: SUDOP
Bezmála pětadvacet kilometrů dlouhý tunel spojí pražský Smíchov se středočeským Berounem. Studii proveditelnosti prověřující novou trasu nedávno schválila Centrální komise ministerstva dopravy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) současně pokračuje v přípravě staveb v rámci optimalizace stávající trati. Stavět se začne nejdříve v roce 2028.

Výrazné zkrácení jízdních dob z Prahy na západ Čech by měl přinést plánovaný tunel začínající na pražském Smíchově a ústící až u Berouna. Centrální komise ministerstva dopravy totiž vybrala pro novou spojnici variantu C-I zahrnující novou trasu v celé délce úseku Praha-Smíchov – Beroun, s odbočkou pro nákladní dopravu do Malé Chuchle a napojením na Branický most v rámci železničního nákladního průtahu pražským uzlem. Podle SŽDC bude celková délka nové trasy činit 26,3 km (včetně odbočky pro nákladní dopravu), přičemž 24,8 km bude vedeno tunelem pod Českým krasem.
„Varianta C-I respektuje po léta známý návrh, ale až nyní se podařilo pro takto náročnou investici nalézt dostatek obhajitelných přínosů, podmíněných rovněž elektrizací a zkapacitněním trasy ze státní hranice ve směru na Norimberk,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Regionální vlaky u Berounky
Do nového tunelu má být svedena především dálková osobní doprava. Například vlaky kategorie Ex by tak měly zvládnout cestu ze Smíchova do Plzně za 44 minut (nyní 66 min.) V období přepravních špiček by měly dvěma tubusy jezdit až čtyři rychlíkové spoje za hodinu (obdoba linek R16 a R26), přičemž jízda úsekem Praha-Smíchov – Beroun by měla trvat zhruba 12 minut (nyní 29 min.). Regionální linky zůstanou na stávající trase v údolí Berounky, při zvýšené spolehlivosti dosažené zahájenou rekonstrukcí by mohly osobní vlaky pendlovat mezi Prahou a Řevnicemi v desetiminutovém intervalu.
Nákladní doprava už nebude zpomalována vyčkáváním na volné kapacity na stávající trati č. 171. SŽDC počítá s tím, že tyto vlaky pošle nově přes údolí řeky anebo tunelem. „V období dopravní špičky bude na nové trase pro nákladní dopravu k dispozici volná kapacita zhruba každou půlhodinu,“ informovala mluvčí SŽDC Nela Friebová. „Existence nové trasy má rovněž velký význam pro možné provážení rychlé osobní a nákladní dopravy v případě výlukových stavů či mimořádností na staré trati, pro které v současnosti neexistuje odpovídající alternativa,“ doplnila.
Zahájení stavby je s ohledem na její rozsah a technickou náročnost plánováno na rok 2028. Nová trať bude přizpůsobena smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy, což ovlivnilo nejen sklonové parametry trasy, ale i maximální traťovou rychlost, která zde činí 200 km/h. Pro každou traťovou kolej bude jednokolejný tubus.
Další články této rubriky
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »
Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující
6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »
Půjčovny jízdní kol ČD Bike od letoška fungují celoročně
5.4.2025 - Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí služby od letoška nově celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci… »