Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Z Prahy do Berouna pojedou vlaky tunelem

Z Prahy do Berouna pojedou vlaky tunelem

3.1.2020 – autor: REDAKCE Vizualizace: SUDOP

Bezmála pětadvacet kilometrů dlouhý tunel spojí pražský Smíchov se středočeským Berounem. Studii proveditelnosti prověřující novou trasu nedávno schválila Centrální komise ministerstva dopravy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) současně pokračuje v přípravě staveb v rámci optimalizace stávající trati. Stavět se začne nejdříve v roce 2028.

Z Prahy do Berouna pojedou vlaky tunelem

Výrazné zkrácení jízdních dob z Prahy na západ Čech by měl přinést plánovaný tunel začínající na pražském Smíchově a ústící až u Berouna. Centrální komise ministerstva dopravy totiž vybrala pro novou spojnici variantu C-I zahrnující novou trasu v celé délce úseku Praha-Smíchov – Beroun, s odbočkou pro nákladní dopravu do Malé Chuchle a napojením na Branický most v rámci železničního nákladního průtahu pražským uzlem. Podle SŽDC bude celková délka nové trasy činit 26,3 km (včetně odbočky pro nákladní dopravu), přičemž 24,8 km bude vedeno tunelem pod Českým krasem.

„Varianta C-I respektuje po léta známý návrh, ale až nyní se podařilo pro takto náročnou investici nalézt dostatek obhajitelných přínosů, podmíněných rovněž elektrizací a zkapacitněním trasy ze státní hranice ve směru na Norimberk,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Regionální vlaky u Berounky

Do nového tunelu má být svedena především dálková osobní doprava. Například vlaky kategorie Ex by tak měly zvládnout cestu ze Smíchova do Plzně za 44 minut (nyní 66 min.) V období přepravních špiček by měly dvěma tubusy jezdit až čtyři rychlíkové spoje za hodinu (obdoba linek R16 a R26), přičemž jízda úsekem Praha-Smíchov – Beroun by měla trvat zhruba 12 minut (nyní 29 min.). Regionální linky zůstanou na stávající trase v údolí Berounky, při zvýšené spolehlivosti dosažené zahájenou rekonstrukcí by mohly osobní vlaky pendlovat mezi Prahou a Řevnicemi v desetiminutovém intervalu.

Nákladní doprava už nebude zpomalována vyčkáváním na volné kapacity na stávající trati č. 171. SŽDC počítá s tím, že tyto vlaky pošle nově přes údolí řeky anebo tunelem. „V období dopravní špičky bude na nové trase pro nákladní dopravu k dispozici volná kapacita zhruba každou půlhodinu,“ informovala mluvčí SŽDC Nela Friebová. „Existence nové trasy má rovněž velký význam pro možné provážení rychlé osobní a nákladní dopravy v případě výlukových stavů či mimořádností na staré trati, pro které v současnosti neexistuje odpovídající alternativa,“ doplnila. 

Zahájení stavby je s ohledem na její rozsah a technickou náročnost plánováno na rok 2028. Nová trať bude přizpůsobena smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy, což ovlivnilo nejen sklonové parametry trasy, ale i maximální traťovou rychlost, která zde činí 200 km/h. Pro každou traťovou kolej bude jednokolejný tubus.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika