Železničář / Zpravodajství / Výstavba haly v Plzni je v polovině
Výstavba haly v Plzni je v polovině
23.6.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Výstavba haly v areálu Oblastního centra údržby (OCÚ) Západ Českých drah v Plzni je ve své polovině. Moderní opravárenské zázemí pro údržbu a opravy nabídne 400 metrů kolejí, portálový jeřáb s nosností 5 tun a další technické komponenty. České dráhy tak zefektivní údržbu moderních bezbariérových jednotek řady 650 RegioPanter, 844 RegioShark a dalších souprav, které nebude nutné rozpojovat.
Stavba nového opravárenského centra Českých drah v Plzni pokračuje. V těsné blízkosti starší haly cyklických oprav, kde nová hala vyrůstá, stavební firma snesla staré koleje, provedla pyrotechnický průzkum kvůli nevybuchlé munici z 2. světové války, založila stavbu, položila páteřní trasu kanalizace a osadila ocelovou konstrukci včetně vybetonování základových pasů a opěrných zdí. Stavba by měla být hotová na začátku příštího roku. Dopravce reaguje na výraznou modernizaci vozidlového parku v regionu západních Čech a nutnost mít adekvátní správkárenské zázemí – stávající pracoviště již kapacitně a technologicky nevyhovovalo počtu a typu vozidel.
„Hotové jsou i dvě retenční nádrže na dešťovou vodu a dokončujeme opláštění haly, osazení okenních výplní a střešní skladby. Při částečném omezení provozu ve stávající hale demontujeme stávající prosvětlené stěny z polykarbonátu a nahrazujeme je za pevná okna s dostatečnou požární odolností,“ doplnil ředitel OCÚ Západ Vladimír Janoušek.
Využijí rekuperaci
Po dokončení opláštění a osazení okenních otvorů budou ještě doplněna vjezdová vrata a inženýrské sítě včetně potrubí pro stlačený vzduch. Dále stavbaři nainstalují mostové jeřáby, vybetonují základovou desku a připevní ocelové sloupky, na kterých budou upevněny kolejnice. Chybět nebude ani technologie vzduchotechniky pro přívod čerstvého vzduchu do montážních jam. „Ta využije rekuperaci tepla ze vzduchu odsávaného z prostoru haly. V neposlední řadě osadíme servisní lávky umožňující bezpečný přístup na střechy kolejových vozidel při provádění údržby,“ doplnil Janoušek. Mezi poslední operace patří přesun kovoobráběcích strojů ze stávající soustružny do nových prostor a vybavení dílen novým nábytkem.
Západočeská metropole se stala významným centrem, kde ČD provozují jednotky RegioShark a RegioPanter. Brzy k nim přibydou další jednotky řady 650 pro linky Klatovy – Beroun a Plzeň – Karlovy Vary. V současné době ČD v Plzni udržují kromě 18 jednotek řady 844 a devíti řady 650 také 73 elektrických a 15 motorových lokomotiv či 180 osobních vozů.
Novinky po celé zemi
České dráhy chtějí v modernizaci infrastruktury pokračovat i na dalších místech v České republice. Jedná se především o výstavbu hal údržby, myčky nebo sanitární koleje. Chystají se například v Olomouci, Chebu, Táboře a Českých Budějovicích. Na jaře ČD zprovoznily zcela novou halu v Brně Maloměřicích. V případě nových objektů v Chebu a Budějovicích už nechal dopravce vypracovat projektovou dokumentaci. Haly by měly vycházet z konceptu typizace hal pro opravárenství, které mohou mít proměnlivou délku se zachováním základního segmentu 6 m. Sloužit mají k běžné periodické údržbě ucelených jednotek a souprav. V Táboře hodlá dopravce halu prodlužovat a rekonstruovat.
Další články této rubriky
Vzdělávací program pro školy a děti v Království železnic
29.10.2024 - Království železnic, které sídlí na pražském Smíchově, ve spolupráci s Českými drahami společně vytvořilo nový vzdělávací program pro školy a rodiny s dětmi. Program zahrnuje pracovní listy, které děti nejen interaktivně… »
Benešov u Prahy hostil Festival parních lokomotiv
27.10.2024 - Historické stroje a vozy z Česka, Slovenska, Maďarska, Německa a Rakouska se v půlce září sjely do Benešova u Prahy na už 5. ročník Festivalu parních lokomotiv. Hlavní akcí prvního dne, v pátek 13. září, byla jízda… »
Potenciál trati z Českých Budějovic do Lince posoudí studie
24.10.2024 - Budoucí kapacitní možnosti trasy Praha – České Budějovice – Linec pro osobní i nákladní dopravu v evropském, mezistátním a regionálním kontextu posoudí společná studie Správy železnic a rakouského správce železniční… »