Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Výluka na třetím koridoru způsobila úzké hrdlo před Rokycany

Výluka na třetím koridoru způsobila úzké hrdlo před Rokycany

20.3.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Stavba třetího tranzitního koridoru se posunula v současné době na Rokycansko. Zde se nyní železničáři potýkají s náročnými výlukami. Ty se dotýkají veškeré vlakové dopravy. Od letošního ledna se tak zkomplikovala situace v traťovém úseku Rokycany – Chrást u Plzně, kde se cestující musí obrnit trpělivostí. Právě tam se jezdí pouze po jedné koleji, což může mít za následek nepříjemné zpoždění.

Výluka na třetím koridoru způsobila úzké hrdlo před Rokycany

Z Prahy do Plzně, Pardubic i Ústí nad Labem je to po trati přibližně sto kilometrů. Jenže zatímco vlak po prvním koridoru ujede tuto vzdálenost asi za hodinu, do Plzně to trvá devadesát minut, tedy o téměř padesát procent déle! Na tratích 170 a 171 totiž stále chybí ve značném rozsahu koridorová infrastruktura. Po „starých“ kolejích se dnes jezdí od Prahy až do Berouna (včetně) a od Rokycan (mimo) až do Plzně, což představuje asi polovinu trasy. 

Výluky až do příštího roku

Aktuálně se 3. koridor buduje u Rokycan. Výluky zde letos budou probíhat prakticky po celý rok a část prací se přenese ještě do roku 2015. Trať v tomto úseku bude částečně vedena v nové stopě, protože se tam staví zatím nejdelší železniční tunel v České republice (asi čtyři kilometry). „Jak pro naše zákazníky, tak samotné zaměstnance přináší výluka poměrně velké nepříjemnosti. Dotčený úsek tratě je dlouhý a při výlukách je vyloučena vždy jedna ze dvou traťových kolejí. A navíc se v místě stavebních prací z bezpečnostních důvodů snížila rychlost všech vlaků včetně Pendolin,“ říká ředitel plzeňského KCOD Vladimír Kostelný.

Během skoro každé hodiny projedou v inkriminovaném úseku minimálně čtyři vlaky. Konkrétně jde o dva rychlíky a stejný počet osobních vlaků doplněných čtyřikrát denně o vlaky SC Pendolino. „Celé toto množství se dá sice přenést na jednu kolej, ale vlaky musí přijet naprosto přesně a nesmí prodloužit jízdní doby, jinak se zpoždění přenáší z vlaku na vlak a dopad na celou dopravu a cestující je pak velmi nepříjemný. Navíc v době dopravních špiček lze jen obtížně nebo spíše vůbec počítat s jízdami vlaků nákladní dopravy. Důvod je jednoduchý – na trať se prostě již nevejdou! Časové rezervy v tomto případě nejsou prakticky žádné,“ říká Lukáš Landsinger, který má v Českých drahách výlukové činnosti za dopravce v kompetenci. 

Obraty v Plzni zdržují

Podle Lukáše Landsingera vlaky nepřijíždějí vždy tak, jak by dopravce potřeboval. Navíc v jízdním řádu se u některých osobních vlaků objevují velmi krátké doby na obrat ve stanici Plzeň hlavní nádraží, které v případě zpoždění nelze zkrátit, a tak se zpoždění domino efektem kumuluje i na následných obratových vlacích. „Vyjmenované problémy jsou občas okořeněné také poruchami traťového zabezpečovacího zařízení – autobloku se prodlužují jízdní doby vlivem jízdy na přivolávací návěst a prodlužují se intervaly potřebné pro křižování vlaků. Navíc se občas musí operativně snížit rychlost v určitých úsecích z důvodu nestabilního kolejového lože provozované koleje. A aby všeho nebylo dost, tak na zpoždění mají vliv souběžné výluky konané na trasách dálkových vlaků, které Rokycanskem projíždějí a vše ještě více komplikují. Pak situaci musí operativně řešit dispečeři.“

Vložení výhybky v Ejpovicích pomůže zpoždění zkrátit

Dopady výluky jsou proměnlivé a o to více nepříjemné. „Snažíme se se Stavební správou západ SŽDC dohodnout na vložení výhybky v Ejpovicích, která výrazně zkrátí jednokolejný úsek při výluce a tím umožní zvýšit kapacitu tratě a snížit riziko zpoždění. Zatím o výhybně není definitivně rozhodnuto, ale věříme, že se dobrá věc podaří,“ uvádí Vladimír Kostelný. A ještě dodává, že pro stabilizaci ranní dopravní špičky byl od 3. března osobní vlak 7835 nahrazen v úseku Chrást u Plzně – Rokycany autobusem, čímž došlo k uvolnění kapacity dopravní cesty.

Aby se situaci trochu ulehčilo, zvažu­je se i další opatření, při kterém by se nahradily některé odpolední osobní vlaky autobusovou dopravou, čímž by se odstranily velmi krátké obraty vlaků v Plzni. „Narážíme ale na nedostatečný počet dvousystémových lokomotiv. Více jich prostě nemáme, a proto musíme hodně kombinovat a dělat kompromisy. Navíc má náhradní doprava v tomto úseku jedno velké úskalí. Na trati jsou tři zastávky: Klabava, Ejpovice a Dýšina, které jsou ze silnice velmi špatně dostupné. Náhradní autobusovou dopravu nasazujeme i operativně, zejména když následky poruch či snížených rychlostí výrazně omezují provoz,“ vysvětluje ředitel KCOD Plzeň.  

POROVNÁNÍ JÍZDNÍCH DOB RYCHLÍKŮ ČD

Praha-Smíchov – Plzeň hlavní nádraží                    87 minut               109 km
Praha-Libeň – Pardubice hlavní nádraží*               63 minut               99 km
Praha-Holešovice – Ústí nad Labem                      64 minut               103 km

*Vlaky vyšší kvality tento úsek ujedou za 57 minut.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Cestujících na Pardubicku stále přibýváCestujících na Pardubicku stále přibývá

19.2.2020 - Na řadě tratí v Pardubickém kraji bylo podle výsledků sčítacích kampaní v jízdním řádu 2019 dosaženo rekordních počtů přepravovaných cestujících, mnohde nejvíce za poslední desetiletí. A nepřispěly k tomu jen státní… »

Akce ČD ve středních Čechách měly úspěchAkce ČD ve středních Čechách měly úspěch

18.2.2020 - Výlety vlakem pod hlavičkou Českých drah zaznamenaly ve Středočeském kraji a Praze opět velký úspěch. Návštěvnost se pravidelně pohybovala v řádech tisíců až desetitisíců, osvědčila se i zcela nová akce Párou Prahou.… »

Moderní vlaky pro Pardubický kraj Moderní vlaky pro Pardubický kraj

14.2.2020 - Pardubický kraj si objednal u Českých drah nové motorové jednotky a modernizaci osobních vozů pro regionální dopravu z počátku 90. let. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika