Železničář / Zpravodajství / Vylepšili jsme multifunkční vozy pro přepravu invalidů
Vylepšili jsme multifunkční vozy pro přepravu invalidů
1.4.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ s využitím tiskové zprávy ČD
Všech 64 vozů modernizované řady Bbdgmee236 postupně prochází úpravami, které je učiní ještě přívětivějšímu k cestujícím se sníženou schopností pohybu. Jeden z prvních byl ve středu 1. dubna představen na pražském hlavním nádraží a zástupci Národní rady osob se zdravotním postižením ČR v čele s předsedou Václavem Krásou absolvovali prezentační jízdu, během které si novinky ve voze vyzkoušeli.
![Multifunkční vozy pro přepravu imobilních cestujících byly zdokonaleny](/assets/zeleznicar/zpravodajstvi/krasa712.jpg)
Modifikovaných vlastností je několik, zásadní je ale zvětšení vstupních dveří do oddílu pro přepravu vozíčkářů, pozměněný princip pro nakládání cestujících na vozíčku i úprava prostoru toalety ve voze. „Na podnět cestujících se zdravotním postižením jsme po dohodě s Národní radou osob se zdravotním postižením přistoupili k dalšímu vylepšení těchto vozů. Po konzultaci se zákazníky jsme nejen rozšířili vstupní dveře do vyhrazeného oddílu, ale také odstranili dvě sklopné sedačky pro doprovod a zjednodušili ovládání sklopného stolku v tomto oddílu. Další úpravy se týkají doplnění pomocných madel a také tlačítek signalizace SOS pro situace, jako je pád cestujícího z vozíku, což přispěje k vyšší bezpečnosti přepravy,“ popisuje rozsah změn člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán, který stál v lednu roku 2014 za iniciací této akce.
Nakládání bez obav
Další důležitá novinka souvisí se zdvihací plošinou. V původní verzi totiž vozíčkáři na plošinu najížděli rovnoběžně se skříní vozu, prakticky na hraně nástupiště, což nakládání pocitově znepříjemňovalo a při neopatrné manipulaci zvyšovalo riziko přepadnutí vozíku přes hranu nástupiště. Zdvihací plošina je proto po aplikaci úprav vytočena o zhruba 15 stupňů vůči její hraně. Cestující na vozíku tak na ni najíždí šikmo k podélné ose vozu, čímž se eliminuje riziko možného propadu vozíku přes hranu nástupiště.
„Jsem rád, že České dráhy akceptovaly naše připomínky a samy uznaly, že byť vozy v původním provedení splňovaly patřičné normy, praktické zkušenosti tělesně postižených s cestováním po železnici nelze sebelépe míněnými pravidly nahradit,“ vyjádřil spokojenost s výsledkem předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása. S upravenými vozy řady Bbdgmee236, které národní dopravce postupně přebírá od výrobce, se cestující mohou setkat v dálkových spojích prakticky v celé republice.
Další články této rubriky
ČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy Bcmz
23.7.2024 - V návaznosti na následky tragické nehody v Pardubicích přistoupily České dráhy k mimořádným prohlídkám lehátkových vozů řady Bcmz834. V rámci těchto kontrol byla u vozu provedena i stlačovací zkouška ve zkušebně kolejových… »
V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka
17.7.2024 - Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila… »
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »