Železničář / Zpravodajství / Vozy pro Hamburk už procházejí renovací
Vozy pro Hamburk už procházejí renovací
6.5.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Národní dopravce nedávno uzavřel dvojici kontraktů na modernizaci celkem 93 osobních vozů EuroCity pro linku Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk. Vagony pro České dráhy připravuje společnost Pars nova, člen skupiny Škoda Transportation, která ihned po podpisu smlouvy s ČD začala s jejich renovací. Jakou omlazovací kúrou musejí vozy, odkoupené od Rakouských spolkových drah, vlastně projít, než vyrazí do běžného provozu s cestujícími?
První vagony, které budou podle smlouvy s DB využívány na trati z Prahy přes Berlín do Hamburku, už procházejí kompletní obnovou. Ta čeká nejen 22 vozů druhé třídy zakoupených v roce 2014 ÖBB, ale také 71 vozů 1. a 2. třídy a restauračních vozů vyrobených pro ČD v letech 1997 až 2007, které jsou již dnes na lince Praha – Drážďany provozovány. Na bezproblémový průběh této zakázky dohlíží pracovní skupina složená ze zástupců ČD a společnosti Pars nova. Národním dopravcem je celá aktivita sledována z úrovně členů představenstva, úsek osobní dopravy reprezentuje Michal Štěpán.
„Vzhledem k důležitosti celé zakázky byl společně se zhotovitelem nastaven harmonogram kontrolních dní, na nichž se prezentuje aktuální stav modernizace, a upřesňují se veškeré obchodně-technické detaily,“ uvádí ředitel kanceláře člena představenstva ČD pro osobní dopravu Radek Dvořák. Některých schůzek se zúčastňují i zástupci německých drah DB AG. „První tři vozy – restaurační a první, respektive druhé vozové třídy – budou hotové začátkem léta, kdy je máme v plánu ukázat odborné veřejnosti na zkušebním okruhu ve Velimi. Hned po schválení budou postupně nasazovány do běžného provozu. Cestující na lince Praha – Hamburk by tak měli poznat změnu od konce letních prázdnin,“ upřesnil Dvořák.
Z původních interiérů nezůstane prakticky nic
Na začátku dubna dělníci zhotovitelů rozebrali interiéry u prvních dvou, takzvaných prototypových vozů – „české“ jedničky Ampz a „dvojky“ řady Bmz. Podle sdělení výrobně-technického ředitele Pars nova Aleše Měrky v továrně mají napilno, neboť podstatná část zakázky musí být hotová do začátku nového jízdního řádu 2016, jenž začíná platit v polovině letošního prosince.
Úpravy všech vozů si vyžádají změnu uchycení řady komponentů v karoserii, proto se část vozů nejdříve kompletně odstrojí tak, že z celého vozu zůstane jen ocelová konstrukce. Výjimku tvoří restaurační vozy řady WRmz a všech 41 vagonů Bmz Českých drah a vybrané „dvojky“ řady Bmz odkoupené od ÖBB, které zůstanou v oddílovém provedení. Všechny vozy dále projdou kompletní renovací interiéru, u vybraných řad vozů budou dosazena nová sedadla.
Oblíbená kupé nahradí velkoprostorové uspořádání
Nejnáročnější je přestavba kompletního interiéru u 18 vozů Bmz. Jde o přeměnu oddílu, lidově nazývaného kupé, na multifunkční velkoprostorové uspořádání dle požadavků smluvního partnera – DB. Z těchto vozů vznikne devět vagonů určených pro přepravu cestujících na vozíku, cestujících s dětmi a stejný počet velkoprostorových vozů s místem pro přepravu osmi kol. Nový bude i hlavní rozvaděč a kompletní výměnou projde celá elektroinstalace, což obnáší několik kilometrů různých kabelů.
Složitá je nejen samotná rekonstrukce, ale zprovoznění uvedených zařízení tak, aby splňovala parametry podle norem a plnohodnotně se podílela na komfortu cestujících. Samozřejmostí bude také dosazení zásuvek pro napájení drobné elektroniky 230 V včetně výstupů USB 5 V. V multifunkčních vozech bude naopak samostatný oddíl pro cestující s dětmi, ve kterém je zároveň vyhrazen prostor pro kočárek.
Všechny modernizované vozy jsou určeny pro rychlost 200 km/h a jsou klimatizované. Při rekonstrukci bude podle jednotlivých typů vozů provedena oprava nebo výměna interiérů, čalounění nebo kompletně celých sedaček a stolků. Instalovány budou nové koberce. Bude dosazen audiovizuální informační systém a elektronický rezervační systém a wi-fi zařízení pro provoz internetu.
Centrální zdroje energie se vymění u většiny vozidel
Srdcem každého vozu je centrální zdroj energie (CZE). U vozidel z Projektu 71 dojde k jeho výměně pouze u 42 vozů z první série z 90. let, u zbývajících 29 vozů zůstane CZE beze změny. Dosazení nového částečně redundantního centrálního zdroje energie se dočkají vozy Ampz146 a současně Bmz245. Náhrada centrálního zdroje energie se dotkne i sedmi z deseti jídelních vozů řady WRmz815, neboť na třech vozech byla výměna již v nedávné době provedena. U dvaceti dvou vozů řady Bmz z Rakouska se naopak centrální zdroj energie vymění u všech.
Vozy procházejí modernizací proto, aby České dráhy dostály svému závazku vůči Deutsche Bahn, s nimiž budou na lince z Prahy do Hamburku spolupracovat. DB daly této spolupráci přednost před konkurenčním soukromým dopravcem RegioJet. Provozní zajímavostí je rovněž předpokládané nasazení strojů řady 380 do čela těchto vlaků.
ČD uzavřením smlouvy s DB do budoucna zajistí komfortní spojení z Prahy do Německa.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »