Železničář / Zpravodajství / Vozový park ČD posílí 50 moderních vozů
Vozový park ČD posílí 50 moderních vozů
1.8.2018 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
České dráhy objednaly u konsorcia Siemens-Škoda 50 expresních vozů pro své dálkové spoje. Vozy národní dopravce hodlá využít především na mezistátních linkách a první z nich by měl obdržet do roku 2021. ČD chtějí nákupem nových vozů posílit konkurenceschopnost v tomto segmentu dopravy.
Zákazníci Českých drah se mohou těšit na cestování v nejmodernějších evropských vozech. Komfortní vagony spojí zkušenosti získané z provozu vysokorychlostních jednotek s výhodami lokomotiv dopravovaných vlaků, sestavených z osobních vozů.
„České dráhy patří v mladších členských zemích Evropské unie mezi lídry v inovacích na železnici jak v oblasti odbavení a zavádění moderních služeb, tak v odvětví techniky a vozidel. Kontrakt na dodávku nových osobních vozů, který jsme uzavřeli s konsorciem Siemens-Škoda, to jenom potvrzuje. Jde o nový koncept, který nabídne cestujícím komfort a vybavení rychlovlaků i pružnost a výhody vlaků sestavených z jednotlivých vozů. České dráhy tak posílí svou konkurenceschopnost v dálkové dopravě nejen v rámci ČR, ale v celé střední Evropě,“ zdůraznil význam kontraktu Pavel Krtek, předseda představenstva ČD.
Národní dopravce zvolil nový koncept obnovy dálkových osobních vozů, jenž vychází z platformy Siemens Viaggio Comfort použité u netrakčních jednotek railjet. Dodatečnou inovací této platformy, kterou se odlišuje od vlaků railjet, je otevřená čelní stěna na obou stranách jednotky s tlakotěsnými posuvnými dveřmi a rozhraním umožňujícím pružně reagovat na potřeby provozu a nasadit nové vozy na linky a spoje s různou frekvencí.
„Konsorcium dodá 50 osobních vozů sestavených do 10 netrakčních jednotek po pěti vozech, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. To umožní cestujícím bezbariérový pohodlný průchod soupravou a nabídne jim další přednosti moderních rychlovlaků. Jednotky však budou na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy. Díky tomu budeme moci reagovat na provozní potřeby a spojovat několik jednotek do delšího a kapacitnějšího průchozího vlaku, nebo připojovat jednotlivé osobní vozy, a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami,“ řekl člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek Miroslav Kupec. Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy. „To umožňuje tyto netrakční jednotky provozovat jako obyčejné, lokomotivou tažené soupravy i jako vratné soupravy typu push-pull, tedy v jednom směru sunuté lokomotivou,“ vyjmenoval přednosti vozidel Kupec.
Pokračovatelé railjetu
„Máme radost, že na modernizované železniční tratě SŽDC přicházejí nová vozidla, která zhodnocují investice do infrastruktury a dávají železniční dopravě novou podobu. Vážíme si úspěchu, který má u cestujících společný přepravní produkt ČD/ÖBB Railjet v čele s jednotkami Siemens Viaggio Comfort. Railjet se stal symbolem moderní železniční dopravy ve středoevropském prostoru a logicky motivoval České dráhy pokračovat v nastoupeném trendu komfortních netrakčních jednotek,“ zhodnotil nová vozidla ředitel divize Mobility společnosti Siemens Roman Kokšal.
Hodnota kontraktu na dodávku 50 expresních vozů pro mezistátní linky Českých drah je necelé tři miliardy korun. První vagony budou dodány do 32 měsíců od podpisu kontraktu.
Další články této rubriky
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »
Bohumín se stal centrem pravidelných obnov osobních vozů
28.9.2024 - Středisko údržby Bohumín začalo už na podzim minulého roku provádět pravidelné obnovy osobních vozů. Do té doby byla činnost servisu v tomto středisku zaměřena především na základní nižší stupně údržby a korektivní… »
První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
27.9.2024 - Přestože byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu zmiňována jako počátek výstavby moderní trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště, první faktická novostavba trati, jež nahrazuje původní zastaralou jednokolejnou a neelektrifikovanou… »