Železničář / Zpravodajství / Vodácké závody na Lipně potěšily sportovce i fanoušky
Vodácké závody na Lipně potěšily sportovce i fanoušky
13.9.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Zvláštní kyvadlové vlaky, ale také pojízdný kinosál a zázemí pro informační středisko a konání tiskovek, zajistily České dráhy pro návštěvníky Mistrovství Evropy v raftingu na Lipně. Na místě závodů bylo pořádně mokro – ve Vltavě závodníkům, ale občas i skandujícím fanouškům na pevnině, a to kvůli letním přeháňkám. Na nadšení a radosti ze závodu to ale nic neubralo.
Jižní Čechy se na několik dní staly centrem evropského zájmu. Tedy alespoň v očích sportovní veřejnosti, protože se zde od 29. srpna do 2. září konalo Mistrovství Evropy v raftingu. Nejlepší raftaři z kontinentu se utkali na divokých vodách Čertových proudů na Vltavě. České dráhy jako oficiální dopravce zajišťovaly přepravu závodníků a posílily vlakové spoje v okolí. Kromě toho připravily pro návštěvníky sportovní akce zázemí v podobě Kinematovlaku, Vláčku Hráčku a Konferenčního vozu.
Kyvadlová doprava zdarma
Na základě spolupráce ČD, Jihočeského kraje a Svazu vodáků byly vypraveny zvláštní vlaky, které v době konání ME v raftingu na Vltavě pod Lipenskou přehradou zajišťovaly pro diváky, návštěvníky i účastníky mistrovství bezplatnou přepravu mezi stanicemi Vyšší Brod klášter a Lipno nad Vltavou. Po všechny dny, kdy se mistrovství konalo, pendlovaly mezi 7. a 18. hodinou v hodinovém taktu osobní soupravy s lokomotivami řady 210 mezi stanicemi Vyšší Brod klášter a Lipno nad Vltavou. Na obou koncích soupravy se nacházely služební vozy BDs, dále zde jezdila modernizovaná „patra“ řady Bdmteeo. Ve Vyšším Brodě byly zajištěny přestupy na běžné (již zpoplatněné) vlaky z Rybníka nebo až z Českých Budějovic. Kyvadlové vlaky byly významnou pomocí, protože v okolí místa konání mistrovství bylo výrazně omezeno parkování.
Kyvadlové vlaky, ve kterých byla přeprava zdarma, byly neplánovaně využívány i trochu jinak. Mezi stanicemi Čertova stěna, Loučovice a Lipno nad Vltavou jimi totiž – mimo vlastní mistrovství – jezdili kajakáři z celé republiky i se svými sportovními plavidly. „Jé, tady je vody, jako kdyby tu jeli hastrmani!“ komentovala malá cestující několikamilimetrovou vrstvu vody na podlaze „patra“ a také nacucané sedáky. Nebylo divu, protože textilní potahy nasávaly vodu z promočených vodáků a prostor v uličce a na představcích zabíraly i ve více vrstvách lodě, z nichž také občas ukáplo. Milovníci divoké vody si ovšem přepravu pochvalovali.
Pohádky pro děti, sestřihy ze závodů pro dospělé
V Lipně lákal děti Vláček Hráček a hlavně Kinematovlak, ve kterém se denně do 15 hodin promítaly filmy pro děti. Odpoledne pak „pod taktovkou“ společnosti Boatpark, Svazu vodáků České republiky a Hiko Devils Extreme Race běžely krátké filmy a dokumenty s vodáckou a expediční tematikou, které od čtvrtka začínaly vždy sestřihem z předchozího dne závodů. Azylem pro informační centrum ME v raftingu a Českých drah se stal Konferenční vůz, kde proběhly i tiskové konference. Především během pátečního a sobotního propršeného dne byl vůz Českých drah jediným místem v areálu závodů, kde se dalo ohřát pod pevnou střechou a vypít pravé espreso nebo čaj podávané stevardkou JLV. Michal Cuc, člen posádky Hanace rafters a úspěšného českého týmu 1, který se sem přišel ukrýt před deštěm, si zázemí moc chválil. Mimochodem, Češi i Češky bodovali, včetně nedělní královské disciplíny – sjezdu, který se jel celými Čertovými proudy skoro 50 minut, od startu u paty hráze až na Čertovu stěnu. A díky maximální péči zástupců Českých drah, především zaměstnanců českobudějovických KCOD a RCVD, přes nemalé obtíže také železnice získala pomyslné kladné body v očích veřejnosti.
Autobusy v režii drah
Náročnou přepravu konvoje z místa závodu uskutečnila v pondělí 3. září společnost ČD Cargo, provozní jednotka České Budějovice, za účasti zaměstnanců SŽDC, oblastního ředitelství Plzeň. Z Loučovic do dopravny Lipno nad Vltavou souprava dorazila sunutím. A ještě jedna zajímavost. České dráhy se chopily i organizace autobusové dopravy pro přepravu závodníků mezi místem dojezdu u Vyššího Brodu a startem trasy pod lipenskou přehradní hrází. Na přání Svazu vodáků zajistily i historický vodácký autobus, který podle potřeby přepravoval návštěvníky od velkokapacitního parkoviště u lyžařského areálu Lipno k dějišti závodů. ČD tak prokázaly schopnost zhostit se role komplexního dopravce na akci mezinárodního významu.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »