Železničář / Zpravodajství / Vlašimská lokálka si připomněla úctyhodných 120 let
Vlašimská lokálka si připomněla úctyhodných 120 let
16.9.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Ani sami organizátoři zprvu netušili, kolik lidí, zejména místních, do Vlašimi v sobotu 29. srpna přiláká navzdory panujícímu tropickému vedru oslava 120. výročí středočeské lokálky z Benešova. Návštěvníků dorazilo hodně. Povedenou akci připravily České dráhy a Posázavský Pacifik společně s městem Vlašim za podpory VUZ.
Hektor pomáhal parním linkám
Původní konečná lokálky, později prodloužená do Dolních Kralovic, která se před lety dočkala razantního vylepšení budovy a výstavby autobusového terminálu, se stala centrem dění, kde byla k vidění řada atrakcí. Hosté mohli shlédnout salonní vůz s výstavkou o Františku Ferdinandovi d'Este. Petr Študent provázel návštěvníky expozicí o vlakové poště v poštovním voze WLAB, děti lákal kinovůz a Vláček Hráček ČD, bylo možné se svézt také na historické motorové lokomotivě BN 60, případně mohli zájemci své svaly vyzkoušet na šlapací drezíně Václava Zahrádky. K tomu všemu hrály country skupiny New Old Fellows Band a Kotlík, ve vestibulu byla připravena výstava fotografií z dávné i nedávné historie lokálky. K vidění a „slyšení“ byla i lokomotiva Hektor T 435.003 Posázavského Pacifiku z roku 1959, která odvezla zvláštní vlaky do Trhového Štěpánova, do Vlašimi a „přípoj“ do Benešova. Během pobytu ve Vlašimi bylo zpřístupněno stanoviště strojvedoucího.
Ať tu České dráhy jezdí ještě dalších 120 let
Narvané k prasknutí pak bylo vlašimské nádraží krátce před 14. hodinou, kdy davy v čele se starostou města panem Jeništou přivítaly protokolární vlak tažený bezmála stoletým Čtyřkolákem 434.2186 z Vršovic, který sem plánovaně prodloužil jízdu v rámci Posázavských linek. Spojem přijel v doprovodu šéfa pražského ROC Aloise Kašpara i předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Sám byl překvapen, kolik přišlo lidí. „Ukazuje se, že důležité jsou nejenom dálkové spoje, ale i ty regionální. 120 let je nádherné výročí, doufám, že České dráhy tu budou jezdit ještě dalších 120 let,“ prohlásil.
Předseda představenstva „dceřinky“ VUZ Antonín Blažek se coby „Vlašimák“ neopomněl vyznat z vřelého vztahu k městu pod Blaníkem, zdejší trati i služebnám, kde začínal kariéru. VUZ byl hlavním partnerem oslav a hlavně výpravné knihy o této dráze. Všichni společně s jedním z autorů, strojvedoucím ČD Jaroslavem Kohoutem, tuto publikaci pokřtili a pan Kohout ji na stánku Českých drah zároveň podepisoval.
Pára dozbrojila vodu od místních hasičů, cestující doplnili nápoje u stánků a vlak se v 15.25 hodin mohl vydat zpět ku Praze.
Milníky trati v datech
Lokálka Benešov – Vlašim zahájila provoz 15. prosince 1895 coby standardní garantovaná místní dráha. O necelých sedm let později (11. října 1902) byla prodloužena o dalších 24 km do městečka Dolní Kralovice. Bohužel část této dráhy štěstí neměla, protože v důsledku napouštění přehradní nádrže na Želivce byl konečný úsek v 70. letech minulého století zrušen a snesen. Letos si tedy připomínáme i čtyřicet let od okamžiku, kdy do Dolních Kralovic přestaly jezdit vlaky a konečnou vlaků se stala stanice Trhový Štěpánov.
Další články této rubriky
Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %
8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »
Mobilní signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
7.10.2024 - Cestující se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly soutěž na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech… »
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »