Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Vlak Lustig potřetí šířil příběh odvahy i zla

Vlak Lustig potřetí šířil příběh odvahy i zla

30.7.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Pět českých, moravských a slezských nádraží se v průběhu července stalo kulisou pro divadelní představení Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou. Již třetím rokem smutný příběh z pera Arnošta Lustiga, i díky autentičnosti scény v prostorách železničních stanic a soupravy vlaku věrně dokreslující podmínky židovských transportů, láká tisíce lidí. Během 55 repríz ho přišlo zhlédnout na 12 tisíc diváků. Zatím poslední představení se odehrálo v Poděbradech. Už v příští sezoně ale chtějí pořadatelé projekt vyvézt i za hranice republiky.

Vlak Lustig potřetí šířil příběh odvahy i zla

Po nádražích Praha-Bubny, Brně hlavním nádraží, nákladovém nádraží Ostrava a Frenštátu pod Radhoštěm byly 21. července Poděbrady posledním místem štace Vlaku Lustig. Přes 200 diváků si v dramatické atmosféře začínající bouře s lijákem, jen podbarvující dramatičnost obsahu, vychutnaly představení podle Arnošta Lustiga v podání herců zejména z Divadla pod Palmovkou. V rámci 15. ročníku festivalu Devět bran je připravily agentura Old Way Production, společnost Výzkumné centrum archeologie zla, mj. za podpory i Českých drah, jež jsou oficiálním dopravcem, a generálního partnera akce, společnosti ČD - Telematika.

Letošní ročník nabídl rozšířený program

Jak mi prozradil Pavel Chalupa, ředitel festivalu Devět bran, který si mimochodem „střihnul“ jednu z menších rolí vězně, letošní ročník, pořádaný pod záštitou prezidenta republiky, ministra dopravy a dalších, nabídl rozšířený program. V rámci zahájení festivalu česko-německo-židovské kultury se mj. předávaly evropské ceny umění 2014. Vlak Lustig nabídl také speciální program pro děti. Ten proběhl 12. července v Bubnech, kde se hrálo představení Brundibár a jezdila i parní lokomotiva. Zhruba tolik, kolik se podařilo natlačit židlí do vozu řady Ztrc symbolizujícího válečné dobytčáky, činil v Poděbradech počet zájemců o přednášku Šimona Krbce, ředitele Výzkumného centra archeologie zla, na téma Člověk a zlo. Na stěnách Zetky byla umístěna výstava Vojenského historického ústavu s názvem Most až sem o pomoci Československa Izraeli v roce 1948. Na malířských stojanech v přístřeší prvního nástupiště byly instalovány velkoplošné portréty několika osob přeživších holokaust od fotografky Nguyen Phuong Thao.

Hrálo se téměř s nasazením života

Herci hráli v bouřících Poděbradech doslova jako o život, snad i proto, že v předloze o životy jde. Část děje se operativně přesunula do nákladního vozu a pouze v momentě nejsilnějšího lijáku musela Lustigovu hru přerušit krátká, asi desetiminutová pauza. Navzdory čerstvě operovanému prstu, do něhož se dostala infekce z jednoho z rekvizitních kufrů, se posledního letošního představení v Poděbradech statečně zhostil i herec Dušan Sitek v roli obchodníka Hermana Cohena. V hlavní roli strojově chladného a cynického esesmana Bedřicha Brenského se tradičně objevil Marek Zima, v roli židovské dívky Kateřiny letos alternovaly Denisa Pfauserová, Anna Stropnická a nově Petra Tenorová. Tradičně naživo hranou hudbu obstarala skupina Menorah vedená autorem Josefem Gušlbauerem.

V čele divadelního vlaku hřímal prototypový Brejlovec

Režisér Petr Kracik, jenž se letos za Old Way ujal i produkce a tedy i třeba zařizování bezplatné rezervace míst, si při přípravě poděbradského vystoupení našel chvíli i na zhodnocení letošní sezony: „Velmi příjemné bylo naše předposlední představení ve Frenštátu, kde jsme udělali rekord, skoro ke čtyřem stům diváků, dokonce se našlo ve městě 40 dalších sedadel, aby co nejméně lidí stálo.“ A coby železniční znalec také ocenil, že převozy po celou túru letošního Vlaku Lustig zajišťoval prototypový Brejlovec T 478.3001 z Depa historických vozidel Lužná u Rakovníka vedený strojvedoucími Českých drah. „Organizace převozů byla letos velmi dobrá a i všechny spoje, kterými jsme se přemísťovali, naprosto klapaly.“ V roce 2015 by Vlak Lustig měl vyjet už počtvrté, tentokrát s přídomkem vlak Vítězství, a jak poznamenává Pavel Chalupa, pokud vše vyjde a potvrdí se partnerství, je představa, že by zavítal i do sousedních zemí. Optimismu nebrání ani slova Lenky Řemelkové, ředitelky úseku Personální a marketing společnosti ČD - Telematika, která je už poněkolikáté generálním partnerem Vlaku Lustig: „Podpora veřejně prospěšných projektů je důležitá a my se rádi zapojujeme.“ Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou do letoška zaznamenala více než pětapadesát repríz a zhlédlo ji přibližně 12 tisíc lidí. 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

Historická budova nádraží v Teplicích má původní vzhledHistorická budova nádraží v Teplicích má původní vzhled

16.4.2024 - Správa železnic dokončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové… »

Startuje další nostalgická sezonaStartuje další nostalgická sezona

14.4.2024 - Nová sezona v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka odstartuje v sobotu 27. dubna, kdy se letos prvně otevřou brány pro veřejnost. Návštěvníci se mohou těšit na premiérové jízdy na prodlouženém okruhu úzkorozchodné železnice a chybět… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika