Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / V Přerově otevřeli nový parkovací dům pro kola

V Přerově otevřeli nový parkovací dům pro kola

6.1.2016 – autor: MARTIN HARÁK

Jedenáct metrů vysokou skleněnou věž ve tvaru dvanáctiúhelníku, která je jakýmsi trezorem na kola, předali druhý prosincový pátek v Přerově zástupci města do užívání veřejnosti. Parkovací systém umožní bezpečné odložení bicyklů, včetně zavazadel. Cyklističtí nadšenci za denní úschovu kola zaplatí pouhou pětikorunu. České dráhy jsou partnerem projektu.

V Přerově otevřeli nový parkovací dům pro kola

Český vynález má ambici expandovat do mnoha tuzemských i evropských měst a obcí. Nápad parkovacího domu pro kola vyplynul i z dosavadní absence bezpečného způsobu uschování bicyklů. Jeho autor Rudolf Bernart z firmy Systematica je přesvědčen, že k většímu používání kola jako dopravního prostředku je potřeba splnit dvě zásadní podmínky. První je dostatečná nabídka cyklistické infrastruktury, tedy stezek a cyklopruhů, druhou jistota bezpečného uschování kola. K tomu vysvětlil důvody, proč stavbaři použili jako opláštění automatické kolárny sklo. „Jedním z nich je vzhled, kdy je nezbytné moderní prvek městského mobiliáře dosadit do stávající zástavby. Druhým argumentem je bezpečnost. Průhledný vnitřní prostor neumožní skryté manipulování, naopak se vše odehrává před očima veřejnosti. Bezpečnostní skla a zabezpečovací elektronické zařízení kolo dostatečně ochrání v době nepřítomnosti majitele.“

První zkušební věž vyrostla v Hradci Králové

Pilotním projektem automatické kolárny se stal Hradec Králové, odkud Rudolf Bernart pochází. Město na Labi se jevilo jako logická volba. Experimentu byla nakloněna radnice, pro hovoří i značná koncentrace cyklistů. Následná prezentace projektu oslovila především město Přerov. V Hradci Králové je kolárna umístěna v prostoru u hlavního nádraží. Docházková vzdálenost do haly Českých drah činí zhruba sto metrů a na autobusový terminál je to pouze dvakrát dále. „Vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů automatické kolárny je vidět, že lidem stojí za to ji použít a na autobus či vlak si kousek dojít. Jsou za to odměněni jistotou, kterou kolárna nabízí. V Přerově vyrostla kolárna přímo v prostoru nádraží Českých drah a na autobusový terminál je to jen pár metrů. Umístění v Přerově je vzorové právě v návaznosti na další vlakové a autobusové spoje,“ popsal Bernart. Velkou výhodou uschování jízdního kola je i to, že se na něm může nechat veškeré příslušenství, jako je třeba přilba pověšená na řídítkách, osvětlení, vybavení, brašny či náhradní díly.

Stačí pouhá pětikoruna

Poplatky za přerovský „trezor na kola“ se v Přerově budou platit mincemi a na 24 hodin stojí prozatím pouhých 5 korun. Kapacita činí 120 kol. „Od jara zvýhodníme majitele In Karet a využívání kolárny se zapojí do bonusových programů Českých drah,“ doplnila Jitka Kocyanová z Českých drah, která má projekty pod hlavičkou ČD BIKE na starosti. V dubnu se na přerovském nádraží otevře půjčovna kol ČD, odkud se milovníci cykloturistiky mohou vydat třeba na výlet po cyklostezce Bečva.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

Cestujících na Pardubicku stále přibýváCestujících na Pardubicku stále přibývá

19.2.2020 - Na řadě tratí v Pardubickém kraji bylo podle výsledků sčítacích kampaní v jízdním řádu 2019 dosaženo rekordních počtů přepravovaných cestujících, mnohde nejvíce za poslední desetiletí. A nepřispěly k tomu jen státní… »

Akce ČD ve středních Čechách měly úspěchAkce ČD ve středních Čechách měly úspěch

18.2.2020 - Výlety vlakem pod hlavičkou Českých drah zaznamenaly ve Středočeském kraji a Praze opět velký úspěch. Návštěvnost se pravidelně pohybovala v řádech tisíců až desetitisíců, osvědčila se i zcela nová akce Párou Prahou.… »

Moderní vlaky pro Pardubický kraj Moderní vlaky pro Pardubický kraj

14.2.2020 - Pardubický kraj si objednal u Českých drah nové motorové jednotky a modernizaci osobních vozů pro regionální dopravu z počátku 90. let. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika