Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / V interiérech „Hyder“ zkoušejí speciální přídavné osvětlení

V interiérech „Hyder“ zkoušejí speciální přídavné osvětlení

20.2.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Na počátku bylo několik stížností členů vlakových čet na to, že v některých typech osobních vozů je při zhasnutí většiny světel nad čtyřsedadly ve večerních a nočních hodinách tma a nelze tak zodpovědně provádět revizi jízdenek. Na konci je instalace středového osvětlení do zkušebního vzorku vagonů s tím, že po schválení se dodatečné úpravy provedou na všech vozech řad 054, 854 a 80-29 2xx (954).

V interiérech „Hyder“ zkoušejí speciální přídavné osvětlení

„Šlo o zhoršení bezpečnosti cestujících a vlakových čet v těchto typech vozů,“ vysvětluje úpravy prezident Federace vlakových čet Jan Fridrich. Podle něj zvláště průvodčí menšího vzrůstu museli při snaze dosáhnout na vypínač nad čtyřsedadlem vkročit mezi sedící lidi. Zakopnout mohli jak oni, tak i cestující nastupující, vystupující nebo třeba jen jdoucí na toaletu. Na druhou stranu když si průvodčí rozsvítili, aby dobře viděli na kontrolované jízdní doklady, často byli verbálně napadáni zákazníky, kteří si zhasli, aby mohli během jízdy spát.

První podněty k řešení osvětlení přišly počátkem loňského roku. V létě, kdy je dlouho světlo a tudíž i dobrá viditelnost, se však řešení problému odložilo. Teprve na podzim zástupci federace zahájili jednání s O12 a členem představenstva odpovědným za osobní dopravu Michalem Štěpánem.

Namontují přídavná světla

Pak se věc rychle pohnula dopředu. Na žádost FVČ se na vozidlech 854.210-2, 21-29 351-3 a 80-29 212-5 DKV České Třebová, PJ Trutnov, navrhla a zkušebně provedla úprava osvětlení tak, aby i při individuálním zhasnutí zářivek byla zajištěna dostatečná intenzita světla v uličce mezi sedadly, tedy v pracovním prostoru vlakových čet.

Na stropní podhled byly nově namontovány přídavné lampy CD12068 XM-L, které svítí vždy společně s hlavním osvětlením a nelze je z velkoprostorového oddílu zhasnout. Zařízení má asymetrický vyzařovací úhel, aby osvětlení nerušilo cestující. Jeho intenzita byla zvolena tak, aby vyhovovala příslušné normě. Do kolektoru pod středním stropním krytem na nově dosazené DIN lišty technici umístili proudové zdroje napájené společným přívodem z elektrického rozvaděče a na DIN lištu svorkovnice elektrického rozvaděče byl instalován dvoupólový jistič. Pro usnadnění ovládání vlakovými četami vznikl návod k obsluze.

Nyní je na trojici trutnovských vozů nový systém v ověřovacím provozu a dopracovává se dokumentace tak, aby mohla být na DÚ podána žádost o schválení úpravy. A jaké jsou první zkušenosti? Zatím podle PJ Trutnov výborné. S výjimkou jedné prasklé pojistky proudového zdroje nemuseli technici přídavné osvětlení nijak opravovat.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3.8

Další články této rubriky

ČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy BcmzČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy Bcmz

23.7.2024 - V návaznosti na následky tragické nehody v Pardubicích přistoupily České dráhy k mimořádným prohlídkám lehátkových vozů řady Bcmz834. V rámci těchto kontrol byla u vozu provedena i stlačovací zkouška ve zkušebně kolejových… »

V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. MasarykaV Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka

17.7.2024 - Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila… »

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika