Železničář / Zpravodajství / V interiérech „Hyder“ zkoušejí speciální přídavné osvětlení
V interiérech „Hyder“ zkoušejí speciální přídavné osvětlení
20.2.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Na počátku bylo několik stížností členů vlakových čet na to, že v některých typech osobních vozů je při zhasnutí většiny světel nad čtyřsedadly ve večerních a nočních hodinách tma a nelze tak zodpovědně provádět revizi jízdenek. Na konci je instalace středového osvětlení do zkušebního vzorku vagonů s tím, že po schválení se dodatečné úpravy provedou na všech vozech řad 054, 854 a 80-29 2xx (954).

„Šlo o zhoršení bezpečnosti cestujících a vlakových čet v těchto typech vozů,“ vysvětluje úpravy prezident Federace vlakových čet Jan Fridrich. Podle něj zvláště průvodčí menšího vzrůstu museli při snaze dosáhnout na vypínač nad čtyřsedadlem vkročit mezi sedící lidi. Zakopnout mohli jak oni, tak i cestující nastupující, vystupující nebo třeba jen jdoucí na toaletu. Na druhou stranu když si průvodčí rozsvítili, aby dobře viděli na kontrolované jízdní doklady, často byli verbálně napadáni zákazníky, kteří si zhasli, aby mohli během jízdy spát.
První podněty k řešení osvětlení přišly počátkem loňského roku. V létě, kdy je dlouho světlo a tudíž i dobrá viditelnost, se však řešení problému odložilo. Teprve na podzim zástupci federace zahájili jednání s O12 a členem představenstva odpovědným za osobní dopravu Michalem Štěpánem.
Namontují přídavná světla
Pak se věc rychle pohnula dopředu. Na žádost FVČ se na vozidlech 854.210-2, 21-29 351-3 a 80-29 212-5 DKV České Třebová, PJ Trutnov, navrhla a zkušebně provedla úprava osvětlení tak, aby i při individuálním zhasnutí zářivek byla zajištěna dostatečná intenzita světla v uličce mezi sedadly, tedy v pracovním prostoru vlakových čet.
Na stropní podhled byly nově namontovány přídavné lampy CD12068 XM-L, které svítí vždy společně s hlavním osvětlením a nelze je z velkoprostorového oddílu zhasnout. Zařízení má asymetrický vyzařovací úhel, aby osvětlení nerušilo cestující. Jeho intenzita byla zvolena tak, aby vyhovovala příslušné normě. Do kolektoru pod středním stropním krytem na nově dosazené DIN lišty technici umístili proudové zdroje napájené společným přívodem z elektrického rozvaděče a na DIN lištu svorkovnice elektrického rozvaděče byl instalován dvoupólový jistič. Pro usnadnění ovládání vlakovými četami vznikl návod k obsluze.
Nyní je na trojici trutnovských vozů nový systém v ověřovacím provozu a dopracovává se dokumentace tak, aby mohla být na DÚ podána žádost o schválení úpravy. A jaké jsou první zkušenosti? Zatím podle PJ Trutnov výborné. S výjimkou jedné prasklé pojistky proudového zdroje nemuseli technici přídavné osvětlení nijak opravovat.
Další články této rubriky
Ministerstvo dopravy rozdělí peníze na opravy historických vozidel
19.3.2023 - Ministerstvo dopravy vyhlásilo výzvu v rámci programu na obnovu historických železničních vozidel na období 2021 až 2023. Podpora přispívá k zachování technického a kulturního dědictví České republiky a rezort ji vyhlašuje… »
Verdikt o mostu pod Vyšehradem padne do konce roku
17.3.2023 - Rozhodnutí o budoucnosti železničního mostu přes Vltavu mezi pražským Podskalím a Smíchovem by podle ministra dopravy Martina Kupky mělo padnout do konce roku. Most je dlouhodobě ve špatném stavu. »
Zaměstnance ČD v Hradci Králové čeká stěhování
15.3.2023 - Administrativní zaměstnanci Českých drah v Hradci Králové se v brzké době přemístí do nových prostor. Stěhovat se budou ze svého stávajícího sídla ve výpravní budově nádraží do v současnosti nevyužívaného objektu v majetku… »