Železničář / Zpravodajství / V interiérech „Hyder“ zkoušejí speciální přídavné osvětlení
V interiérech „Hyder“ zkoušejí speciální přídavné osvětlení
20.2.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Na počátku bylo několik stížností členů vlakových čet na to, že v některých typech osobních vozů je při zhasnutí většiny světel nad čtyřsedadly ve večerních a nočních hodinách tma a nelze tak zodpovědně provádět revizi jízdenek. Na konci je instalace středového osvětlení do zkušebního vzorku vagonů s tím, že po schválení se dodatečné úpravy provedou na všech vozech řad 054, 854 a 80-29 2xx (954).

„Šlo o zhoršení bezpečnosti cestujících a vlakových čet v těchto typech vozů,“ vysvětluje úpravy prezident Federace vlakových čet Jan Fridrich. Podle něj zvláště průvodčí menšího vzrůstu museli při snaze dosáhnout na vypínač nad čtyřsedadlem vkročit mezi sedící lidi. Zakopnout mohli jak oni, tak i cestující nastupující, vystupující nebo třeba jen jdoucí na toaletu. Na druhou stranu když si průvodčí rozsvítili, aby dobře viděli na kontrolované jízdní doklady, často byli verbálně napadáni zákazníky, kteří si zhasli, aby mohli během jízdy spát.
První podněty k řešení osvětlení přišly počátkem loňského roku. V létě, kdy je dlouho světlo a tudíž i dobrá viditelnost, se však řešení problému odložilo. Teprve na podzim zástupci federace zahájili jednání s O12 a členem představenstva odpovědným za osobní dopravu Michalem Štěpánem.
Namontují přídavná světla
Pak se věc rychle pohnula dopředu. Na žádost FVČ se na vozidlech 854.210-2, 21-29 351-3 a 80-29 212-5 DKV České Třebová, PJ Trutnov, navrhla a zkušebně provedla úprava osvětlení tak, aby i při individuálním zhasnutí zářivek byla zajištěna dostatečná intenzita světla v uličce mezi sedadly, tedy v pracovním prostoru vlakových čet.
Na stropní podhled byly nově namontovány přídavné lampy CD12068 XM-L, které svítí vždy společně s hlavním osvětlením a nelze je z velkoprostorového oddílu zhasnout. Zařízení má asymetrický vyzařovací úhel, aby osvětlení nerušilo cestující. Jeho intenzita byla zvolena tak, aby vyhovovala příslušné normě. Do kolektoru pod středním stropním krytem na nově dosazené DIN lišty technici umístili proudové zdroje napájené společným přívodem z elektrického rozvaděče a na DIN lištu svorkovnice elektrického rozvaděče byl instalován dvoupólový jistič. Pro usnadnění ovládání vlakovými četami vznikl návod k obsluze.
Nyní je na trojici trutnovských vozů nový systém v ověřovacím provozu a dopracovává se dokumentace tak, aby mohla být na DÚ podána žádost o schválení úpravy. A jaké jsou první zkušenosti? Zatím podle PJ Trutnov výborné. S výjimkou jedné prasklé pojistky proudového zdroje nemuseli technici přídavné osvětlení nijak opravovat.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »