Železničář / Zpravodajství / V Horažďovicích se bočně srazily dva rychlíky
V Horažďovicích se bočně srazily dva rychlíky
19.8.2015 – autor: PETR SLONEK, foto Drážní inspekce
Přibližně padesát zraněných, z toho sedm středně těžce, a hmotné škody v řádech milionů korun si vyžádala nehoda dvou vlaků u Horažďovic předměstí na Klatovsku. V úterý 4. srpna vykolejily dva poslední vagony rychlíku 668 Rožmberk jedoucího z Brna a Českých Budějovic do Plzně a narazily do přední části protisměrného rychlíku, který stál na vedlejší koleji. Nikdo naštěstí nebyl v ohrožení života, do nemocnic na ošetření lékaři odvezli 15 lidí.

Stanice Horažďovice předměstí byla mimo provoz celých 24 hodin, místo vlaků mezi Nepomukem a Strakonicemi jezdily autobusy. Omezení se dotklo desítek spojů, které měly až půlhodinové zpoždění.
Co se vlastně na trati odehrálo a proč se oba rychlíky bočně srazily? Za vše podle prvních zjištění Drážní inspekce může špatně přehozená výhybka. Ta byla přestavěna přímo pod projíždějícím vlakem. „Proto jeho poslední a předposlední vůz vykolejil a narazil do přední části rychlíku Vajgar, který jel z Plzně do Brna. Mimo trať se ocitla i jeho lokomotiva,“ řekl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. Výhybky se podle něj přehazují ručně. Mají ovšem zabezpečovací zařízení, které má nehodě zabránit. „To zrovna mělo poruchu. Předpisy nicméně počítají i s tímto stavem a řeší, jak v takovém případě postupovat. Kvůli rekonstrukci trati se výhybka přesunula za oblouk trati, kam ale není vidět. Drážní inspekce proto nyní zjišťuje, zda výhybkáři dodrželi všechny dané postupy,“ doplnil Kučera. Případem se zabývá také policie pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Nikdo však zatím nebyl obviněn.
Vyprošťování vagonů trvalo hodiny
Odstraňování následků nehody se protáhlo na dlouhé hodiny. Nasazen musel být těžký vyprošťovací tank. Po jedné koleji se začalo jezdit až druhý den krátce po 14. hodině. Během noci se drážním hasičům podařilo odklidit oba vykolejené vagony. Nejdříve je dostali mimo kolejiště na pole, poté je pracovníci Českých drah rozebrali na součásti a dovezli do depa. Opravovat se nebudou a zamíří do šrotu.
Pak přišla na řadu lokomotiva, což bylo nejsložitější. Vrácení devadesátitunového stroje zpět na koleje bylo velice náročné, protože oblouk trati komplikoval použití jeřábu. Při nehodě vznikla na lokomotivě a vagonech škoda 12 milionů, škoda na desítkách metrů poničených kolejí je půl milionu korun.
Plně obnovit provoz na trati mezi Horažďovicemi a Nepomukem se podařilo ve čtvrtek 6. srpna po poledni. České dráhy původně předpokládaly, že po jedné koleji se bude v místě havárie jezdit až do sobotního poledne, nakonec se ale odklízení následků srážky podařilo výrazně urychlit.
Další články této rubriky
SŽ vybrala stavitele první části rychlotrati Brno - Přerov
25.4.2025 - Modernizace první části trati z Brna do Přerova začíná, Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun podaly společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Stavba… »
Ve Studénce začala stavba podjezdu pod koridorem
22.4.2025 - Bezmála po deseti letech od tragického střetu Pendolina s kamionem na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku, při němž zemřeli tři lidé a další včetně strojvedoucího se vážně zranili, začala koncem března stavba… »
V červnu začne oprava poslední části Fantovy budovy
19.4.2025 - Správa železnic zahájí rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Práce provede sdružení firem Avers a Geosan GR, za zhruba 438 milionů korun. Obnovou projdou zejména interiéry ve vyšších patrech… »