Železničář / Zpravodajství / V České Třebové učaroval Sergej, Šestikolák i jízdy Žehličkou
V České Třebové učaroval Sergej, Šestikolák i jízdy Žehličkou
30.9.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Šestikolák, Peršing, Čmelák, Sergej nebo Žehlička – to všechno jsou přezdívky lokomotiv, které si milovníci vlaků mohli prohlédnout na regionálních oslavách Dne železnice v Pardubickém kraji. Ty se tradičně uskutečnily v železničním uzlu v České Třebové. České dráhy připravily na sobotu 19. září samotnou prohlídku Depa kolejových vozidel, ale i možnost svezení na elektrické lokomotivě řady 111 či na plošinovém voze vedeném průmyslovou posunovací mašinou z 50. let minulého století.
Babí léto „zafungovalo“ třetí zářijovou sobotu zcela spolehlivě, a tak prosluněný den přilákal do českotřebovského Depa kolejových vozidel tři tisícovky malých i velkých návštěvníků. Největší atrakcí se jednoznačně stala malá průmyslová lokomotiva řady BN 60 poháněná vznětovým motorem, která odvozila stovky spokojených zájemců na asi půlkilometrové trati. Cestující jezdili zpravidla ve stoje na speciálně upraveném plošinovém voze ČSD řady Np na konec depa a zpět.
Druhou nejvíce navštívenou akcí se staly jízdy na stanovišti elektrické Žehličky řady 111. „Jezdili jsme od depa směrem k vjezdovému nádraží na tři sta metrů dlouhé trase. Na obsluhu lokomotivy byli speciálně vybráni zkušený strojmistr Luboš Hladík a školař Petr Kovář, kteří během jízdy podávali zasvěcený výklad veřejnosti. O svezení byl tak obrovský zájem, že jsme stěží uspokojili všechny zájemce,“ říká vrchní přednosta DKV Česká Třebová Jiří Slezák.
Depo ovládla moderní trakce
Návštěvníci se mohli na takzvané malé točně seznámit pouze s vozidly motorové a elektrické trakce. V České Třebové totiž chyběla parní lokomotiva 423.009 zvaná „Líza“, která v ten den vozila své cestující na letošním posledním výletním nostalgickém spoji „Králický Sněžník“. Zájemci o železniční historii si ale i tak přišli na své. Prim zcela určitě hrály dva stroje ze sbírek Depa historických vozidel v Lužné, jež jsou v dlouhodobé deponii právě v České Třebové. Prvním je prototypový Šestikolák 180.001, kterého vhodně doplňoval v sousedství nablýskaný Sergej s původním označením T 679.1529. Historickou řadu uzavíral Čmelák 771.172, dodnes využívaný v ojedinělých případech při napěťových výlukách.
Moderní trakci zastupovaly nízkopodlažní jednotky RegioShark a RegioSpider. V běžném provozu jsou v Pardubickém kraji na tratích z České Třebové do Poličky či Lanškrouna nebo z Pardubic do Hlinska. „Modernu“ završila ukázková souprava řídicího vozu řady 961, přezdívaného Sysel, a Peršing řady 163, jenž nesl stylově reklamu na magazín ČD pro Vás.
Předvedlo se i řízení provozu
Milovníci železniční techniky se mohli do depa pohodlně dostat z osobního nádraží Regionovou. „Zvláštní spoj nesměřoval jen do vlastního depa, ale zájemce svezl dále do vjezdového nádraží, kde byla možná prohlídka objektu 014, odkud řídí zaměstnanci SŽDC provoz na tomto nádraží,“ doplnil ředitel ROC Pardubice Tomáš Netolický. Díky ochotě SŽDC bylo zpřístupněno i pracoviště automatického rozposunování vlaků a historický trenažér pro elektrické nákladní Šestikoláky, které bývaly kdysi nosnou řadou v České Třebové.
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »