Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / V Bezdružicích za páru zaskočil Hektor

V Bezdružicích za páru zaskočil Hektor

24.8.2016 – autor: JOSEF HOLEK

Léto na Bezdružicku se neslo v nostalgickém duchu. V červenci se zde totiž pořádaly dvě akce, které na trať z Pňovan do Bezdružic přilákaly tisíce návštěvníků a milovníků drážní historie. Kromě tradičního parního léta se u města odehrála bitva, kde měl hlavní roli obrněný Legiovlak.

V Bezdružicích za páru zaskočil Hektor

Západočeské Bezdružice se o červencových víkendech ponořily do drážní nostalgie. Nejprve se zde uskutečnilo tradiční Bezdružické parní léto, poté sem zavítal Legiovlak. Při druhé jmenované akci byli návštěvníci přímo vtaženi do středu rekonstrukce válečné bitvy v Povolží, kde se v bojích proti bolševikům vyznamenali čeští legionáři.

Letošní první dějství parního léta, které se uskutečnilo o víkendu 16. a 17. července, bohužel poznamenala smůla. Tradičně nasazované lokomotivě Kafejmlejnek 310.072 se porouchal parní válec a službu vypověděla i náhradní mašina 313.902. O vozbu retrosoupravy mezi Bezdružicemi, Cebiví, respektive Kokašicemi, se tak postaral chebský Hektor T 435.0145. Historickému vlaku sekundovaly motoráky M 152.0002 a M 131.1487 s vozem řady Clm.

Potulný dobytek v kaňonu

Jak už se stalo na Bezdružické lokálce zvykem, na spoji jedoucím do Cebivi se vždy objeví i četníci. Při cestě zpět mají obvykle hodně práce, neboť vlak přepadnou ozbrojení lupiči. Je s podivem, že si pokaždé vyberou kaňonovitou část úseku mezi Strahovem a Břetislaví. Vhod jim zřejmě přichází široká ústupová cesta do zdejších lesů a fakt, že souprava před přejezdem přibrzďuje. Navíc se snaží vlak zastavit pod nějakou záminkou – letos byli kriminálníci převlečení za krávu, která se pohybovala v těsné blízkosti kolejí, a hrozilo, že do ní lokomotiva narazí. Teprve když vyskočili četníci, ozbrojenci svlékli „zdařilou“ masku a tasili zbraně. Naštěstí se četníkům podařilo je po pár minutách eliminovat, zatknout, naložit do vlaku a odvézt do Bezdružic. A cestující s posádkou? Těm se nic nestalo. „Už jsem tu potřetí a vždycky nás přepadnou. Ale líbí se mi to,“ zhodnotil jedenáctiletý Tomáš Kališ, který dorazil s tatínkem. Manažer produktu ČD Nostalgie Marek Plochý doplnil, že součástí každého ročníku je i pochod na podporu dostavby trati z Bezdružic do Teplé. Letos se ho zúčastnilo 55 turistů. Na trase navíc jezdil historický autobus Karosa ŠL 11.

Na bojišti první světové

O týden později se trať z Pňovan do Bezdružic stala dějištěm rekonstrukce bitvy o Legiovlak. Více než tisícovka návštěvníků tak byla vtažena zhruba do poloviny roku 1918 a bojů první světové války. Bojová ukázka českých legionářů proti rudým bolševikům se odehrála v těsné blízkosti prvního oblouku za bezdružickou stanicí ve směru ke Konstantinovým Lázním. Kromě legiovlaku taženého Všudybylkou 354.195 se do jedinečné ukázky boje zapojila i replika dvojplošníku Sopwith 1½ Strutter. „Připomínáme období od května do srpna roku 1918, tedy dobu po Brestlitevském míru,“ vysvětlil kapitán Milan Mojžíš, člen aktivních záloh Armády ČR a tajemník Československé obce legionářské. Koncem května Češi vystoupili proti Sovětům, kteří se je snažili zastavit při svém přesunu po Transsibiřské magistrále do Vladivostoku a dále na západní frontu, kde by pokračovali v bojích proti Němcům. Ukázka tak připomínala boj u Penzy v Povolží. Dodejme, že Čechoslováci byli úspěšní.

Rekonstrukci bitvy s názvem Vlastním pořádkem pořádala v rámci projektu Legie 100 Československá obec legionářská spolu s Ministerstvem obrany ČR. Všudybylka po akci v Bezdružicích zůstala. Stala se hlavní hvězdou druhého dějství parního léta, které se na Tachovsku uskutečnilo 6. a 7. srpna. To se také slavilo 115. výročí výstavby trati.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.25

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika