Železničář / Zpravodajství / V Bezdružicích za páru zaskočil Hektor
V Bezdružicích za páru zaskočil Hektor
24.8.2016 – autor: JOSEF HOLEK
Léto na Bezdružicku se neslo v nostalgickém duchu. V červenci se zde totiž pořádaly dvě akce, které na trať z Pňovan do Bezdružic přilákaly tisíce návštěvníků a milovníků drážní historie. Kromě tradičního parního léta se u města odehrála bitva, kde měl hlavní roli obrněný Legiovlak.
Západočeské Bezdružice se o červencových víkendech ponořily do drážní nostalgie. Nejprve se zde uskutečnilo tradiční Bezdružické parní léto, poté sem zavítal Legiovlak. Při druhé jmenované akci byli návštěvníci přímo vtaženi do středu rekonstrukce válečné bitvy v Povolží, kde se v bojích proti bolševikům vyznamenali čeští legionáři.
Letošní první dějství parního léta, které se uskutečnilo o víkendu 16. a 17. července, bohužel poznamenala smůla. Tradičně nasazované lokomotivě Kafejmlejnek 310.072 se porouchal parní válec a službu vypověděla i náhradní mašina 313.902. O vozbu retrosoupravy mezi Bezdružicemi, Cebiví, respektive Kokašicemi, se tak postaral chebský Hektor T 435.0145. Historickému vlaku sekundovaly motoráky M 152.0002 a M 131.1487 s vozem řady Clm.
Potulný dobytek v kaňonu
Jak už se stalo na Bezdružické lokálce zvykem, na spoji jedoucím do Cebivi se vždy objeví i četníci. Při cestě zpět mají obvykle hodně práce, neboť vlak přepadnou ozbrojení lupiči. Je s podivem, že si pokaždé vyberou kaňonovitou část úseku mezi Strahovem a Břetislaví. Vhod jim zřejmě přichází široká ústupová cesta do zdejších lesů a fakt, že souprava před přejezdem přibrzďuje. Navíc se snaží vlak zastavit pod nějakou záminkou – letos byli kriminálníci převlečení za krávu, která se pohybovala v těsné blízkosti kolejí, a hrozilo, že do ní lokomotiva narazí. Teprve když vyskočili četníci, ozbrojenci svlékli „zdařilou“ masku a tasili zbraně. Naštěstí se četníkům podařilo je po pár minutách eliminovat, zatknout, naložit do vlaku a odvézt do Bezdružic. A cestující s posádkou? Těm se nic nestalo. „Už jsem tu potřetí a vždycky nás přepadnou. Ale líbí se mi to,“ zhodnotil jedenáctiletý Tomáš Kališ, který dorazil s tatínkem. Manažer produktu ČD Nostalgie Marek Plochý doplnil, že součástí každého ročníku je i pochod na podporu dostavby trati z Bezdružic do Teplé. Letos se ho zúčastnilo 55 turistů. Na trase navíc jezdil historický autobus Karosa ŠL 11.
Na bojišti první světové
O týden později se trať z Pňovan do Bezdružic stala dějištěm rekonstrukce bitvy o Legiovlak. Více než tisícovka návštěvníků tak byla vtažena zhruba do poloviny roku 1918 a bojů první světové války. Bojová ukázka českých legionářů proti rudým bolševikům se odehrála v těsné blízkosti prvního oblouku za bezdružickou stanicí ve směru ke Konstantinovým Lázním. Kromě legiovlaku taženého Všudybylkou 354.195 se do jedinečné ukázky boje zapojila i replika dvojplošníku Sopwith 1½ Strutter. „Připomínáme období od května do srpna roku 1918, tedy dobu po Brestlitevském míru,“ vysvětlil kapitán Milan Mojžíš, člen aktivních záloh Armády ČR a tajemník Československé obce legionářské. Koncem května Češi vystoupili proti Sovětům, kteří se je snažili zastavit při svém přesunu po Transsibiřské magistrále do Vladivostoku a dále na západní frontu, kde by pokračovali v bojích proti Němcům. Ukázka tak připomínala boj u Penzy v Povolží. Dodejme, že Čechoslováci byli úspěšní.
Rekonstrukci bitvy s názvem Vlastním pořádkem pořádala v rámci projektu Legie 100 Československá obec legionářská spolu s Ministerstvem obrany ČR. Všudybylka po akci v Bezdružicích zůstala. Stala se hlavní hvězdou druhého dějství parního léta, které se na Tachovsku uskutečnilo 6. a 7. srpna. To se také slavilo 115. výročí výstavby trati.
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »