Železničář / Zpravodajství / Ústecké pokladny vyprávějí příběh povodní
Ústecké pokladny vyprávějí příběh povodní
25.7.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Následky velké jarní povodně budou na mnoha místech viditelné ještě řadu měsíců. Jedním z nich je i hlavní nádraží v Ústí nad Labem, kde voda napáchala škody za více než jeden a půl milionu korun. Pod vodou se ocitl nejen podchod pod nádražím, ale také odbavovací hala včetně ČD Centra a všech osobních pokladen, zavazadlová pokladna i komerční prostory s několika obchody. Železniční provoz přes ústecké hlavní nádraží se během povodně sice nezastavil (na rozdíl od silniční dopravy), výstup a nástup na nástupiště však nebyl možný ještě několik dní po ústupu Labe.

Pro cestující byla cesta od vlaku až do ulic otevřena, byť v provizorním režimu, 11. června poté, co proběhl elementární úklid podchodu a přednádražního prostoru. Bylo však jasné, že nedávno zrekonstruovaná budova se do normálního režimu nevrátí několik měsíců. Zaměstnanci KCOD museli především řešit otázku, jak zajistit prodej jízdních dokladů cestující veřejnosti.
Provizorium i pro zaměstnance
„Po přechodnou dobu, než dojde k nápravě škod napáchaných povodní, jsme museli zabezpečit odbavení cestujících v jiných prostorách, tedy mimo poškozenou odbavovací halu,“ říká ředitel KCOD Ústí nad Labem Daniel Jareš. „Uvažovali jsme o umístění provizorních buněk přímo na nástupištích, nakonec jsme však díky dohodě s městem mohli využít dvou míst v přednádražním prostoru. Pokladníci se do první buňky, kam byla přivedena elektřina a datová síť nutná k provozu výdejních terminálů, přestěhovali v noci na 11. června. S prodejem jízdenek a poskytováním informací pomáhali také vlakoví revizoři na dvou místech přímo u vstupu do podchodu,“ dodává.
Druhá provizorní pokladna byla instalována o několik dní později. Zákazníci Českých drah jsou tak odbavováni zcela mimo výpravní budovu, přesto se rozsah nabízených jízdních dokladů nezměnil. Mimořádné podmínky se však nedotýkají pouze cestujících, ale také zaměstnanců. Kromě elektřiny nejsou do buněk zavedeny inženýrské sítě, ale všichni pokladníci ve směně dostávají dostatečné množství balené vody. „Usnadnit službu v parných letních dnech by měly přenosné klimatizační jednotky. Vzhledem k tomu, že v celé nádražní budově zatím nefunguje sociální zařízení, zaměstnancům i cestujícím slouží mobilní toalety,“ pokračuje Daniel Jareš a dodává, že do stavu před povodní by ústecké hlavní nádraží mělo být uvedeno na počátku září.
Zapojili jsme marketing
Na reklamních plachtách, do kterých se oděly provizorní pokladny, je vidět i příběh ničivých povodní. Vzhled buněk původně nebyl příliš reprezentativní. „Oslovil jsem proto Odbor marketingu a komunikace, zda by nebylo možné zevnějšek buněk vylepšit. Řešením se stala aplikace plachet s fotografiemi. Lidé tak mají možnost vidět, jak nádraží vypadalo před povodní, jaké škody velká voda napáchala a jak by se mělo vrátit do původní podoby,“ říká Daniel Jareš. Není bez zajímavosti, že pozorný divák najde mezi fotografiemi také titulní stranu Železničáře se snímkem zachycujícím Labem zaplavenou severočeskou metropoli. Nezbývá než doufat, že podobné plachty nebudou nejen v Ústí nad Labem dlouhá léta zapotřebí.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44
10.3.2025 - V souvislosti s výstavbou nové stanice Praha-Bubny a pokračujících prací na Masarykově nádraží je od 3. března do 1. srpna 2025 omezen provoz na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou v úseku Praha-Masarykovo nádraží –… »
Středočeský kraj a Praha vypsaly obří soutěž na provoz vlaků
6.3.2025 - Středočeský kraj a hlavní město Praha zveřejnily parametry soutěže na provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy od prosince 2029. Zadavatelé předpokládají, že zakázka dosáhne hodnoty téměř 142 miliard… »
Podporujeme odborné vzdělávání našich budoucích mechaniků
2.3.2025 - Koncem ledna jsme se společně se žáky, našimi budoucími mechaniky kolejových vozidel, vypravili do Výukového a výzkumného centra v dopravě Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Pracovníci ze sekce kolejových vozidel a z… »