Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Týniště nad Orlicí dostalo zpět krásný historický vzhled

Týniště nad Orlicí dostalo zpět krásný historický vzhled

2.12.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Donedávna omšelá popelka, dnes jeden z nejhezčích objektů svého druhu v Královéhradeckém kraji. Výpravní budova v Týništi nad Orlicí se vrátila ke svým kořenům sahajícím do 19. století. V uplynulých dvou letech dělníci postupně odstranili neautentické přístavby. Náklady dosáhly přibližně 28 milionů korun, z toho 18 milionů hradily České dráhy a 10 milionů SŽDC.

Týniště nad Orlicí dostalo zpět krásný historický vzhled

Týnišťské nádražní budovy jsou velkou raritou. Postaveny byly v letech 1874–1875 coby dvě skoro identické symetricky umístěné podle vzoru společnosti Rakouské severozápadní dráhy. Ta byla také první, která město Týniště „dobyla“ roku 1874 a hned rok na to konkurenční StEG zahájil provoz z Chocně do Broumova. Budovy vyrostly na ostrově mezi kolejištěm obou zřejmě nepříliš spolupracujících společností, protože zpočátku ani nebyly propojeny. Koncem 60. let se prostor mezi budovami zastřešil a na této částečně zasklené verandě vznikly i kiosky. Těchto i dalších neautentických přístaveb se obě stavby nyní zbavily. Západní budova SŽDC slouží také jako dopravní kancelář. Východní, která patří Českým drahám, vedle útočiště vlakových čet a dalšího zázemí má hlavně moderní vestibul s pokladnami a prodejnou. Vedle funkčnosti byl objektu vrácen opravdu historický vzhled.

Nejdříve se opravilo přednádraží

Už před čtyřmi lety město nechalo opravit přednádraží. Loni odstartoval největší balík prací pod taktovkou SŽDC. V rámci rekonstrukce kolejiště, která byla součástí celkové modernizace trati do Solnice, vznikly nové ostrovní nástupiště a podchody. Dělníci museli zdemolovat přístavbu odbavovací budovy a postavit novou odbavovací halu pro cestující. Tuto dílčí část provedla SŽDC v částce 10 milionů Kč. Letos České dráhy dokončily rekonstrukci výpravní budovy za 18 milionů korun. Projekt rekonstrukce zpracovala pardubická firma Prodin, zhotovitelem byl Chládek a Tintěra Pardubice. Vyřešit se musel stavebně technický stav objektu, zajistilo se rovněž lepší odbavení a informování cestujících a funkční propojení s terminálem města a stavbou SŽDC.

Rekonstrukce byla pojata jako komplexní a týkala se všech technických instalací v budově. Architekti navrhli odbourání většiny pozdějších přístaveb kromě dopravní kanceláře a otevření prostoru mezi původními historickými objekty. Dispoziční změny navrhli tak, aby vyhovovaly současným požadavkům na kulturu cestování. Upraveny byly služební místnosti a vznikly nové důstojnější komerční prostory pro odbavení cestujících. Budova dostala nová okna i dveře, střešní krytinu a byla rovněž zateplena. Samozřejmostí je bezbariérový přístup.

Frekventovaný terminál

Přestřižení pásky, naplánované na čtvrtek 19. listopadu, se vedle generálního ředitele společnosti Chládek a Tintěra Pardubice za zhotovitele ujali členové představenstva ČD Michal Štěpán a František Bureš, starostka města Jana Galbičková a náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje pro oblast dopravy Karel Janeček. Ten ve svém projevu poděkoval národnímu dopravci za to, že věnuje pozornost opravě staničních budov i v těch lokalitách, kde se nejedná o koridorové úseky.

František Bureš ve svém vystoupení podrobně informoval o rozsahu prováděných prací, přičemž ještě zdůraznil: „Jsem rád, že České dráhy doplnily na aktivity kraje a města a přispěly k naplnění myšlenky terminálu v Týništi nad Orlicí ve velmi krátkém období. Od rozhodnutí do  realizace uběhlo necelých dvanáct měsíců."

 Proč se pozornost Českých drah soustředila právě na výpravní budovu v Týništi nad Orlicí, vysvětlil člen představenstva ČD pro osobní dopravu Michal Štěpán. „Týniště v současnosti patří v Královéhradeckém kraji mezi tři nejfrekventovanější terminály. Význam je o to větší, že je sem soustředěna poměrně velká část přestupní frekvence. Z naší pozice realizátora dopravní obslužnosti a hlavně národního železničního dopravce, který zajišťuje síťové spojení dopravy v České republice, musíme pečovat o potřebné zázemí a poskytovat kvalitní služby našim zákazníkům.“


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika