Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Turnovské nádraží jako důstojná brána Českého ráje

Turnovské nádraží jako důstojná brána Českého ráje

9.3.2016 – autor: JAN CHALOUPKA

Turnovské nádraží, kterým ročně projdou desetitisíce cestujících, prošlo úvodní etapou zásadní modernizace. Jako první přišla na řadu odbavovací hala a přilehlé prostory, sociální zařízení, osobní pokladny i zázemí pro zaměstnance. I když jde jen o třetinu plánovaného finálního stavu, i tak změnila stanice radikálním způsobem svoji tvář, která více než současnost připomínala 70. léta.

Turnovské nádraží jako důstojná brána Českého ráje

Splánovanou revitalizací, označovanou jako první etapa, bylo započato již roku 2011, kdy byl firmou Profes Projekt Turnov představen plán, navazující na celkovou revitalizaci oblasti nádraží, jehož stěžejní částí bylo efektivní propojení železniční a autobusové dopravy v rámci integrovaného přestupního terminálu. Zlomovým datem se stal červen roku 2015, kdy bylo pod záštitou Českých drah započato s kompletní rekonstrukcí hlavní odbavovací haly a také pasáže. Slavnostní otevření turnovské haly proběhlo ve čtvrtek 18. února za účasti Františka Bureše, člena představenstva ČD, Martina Půty, hejtmana Libereckého kraje, Tomáše Hockeho, starosty města a dalších hostů.

Vzdušnější, světlejší, a přesto respektující původní ráz

Letošním únorem tak končí první etapa rekonstrukce, přičemž mnohé změny, zahrnující krom jiného i kompletní obměnu rozvodných sítí, technického a technologického vybavení, běžný cestující ani nezaregistruje. Zásadní proměna budovy z roku 1906 však přichází v její celkové atmosféře. Světlá výmalba, odstranění přebytečných obkladů, zdůraznění původního členění prostoru polosloupy  či nenásilné spojení korporátních prvků národního dopravce a nástěnných maleb s tematikou Českého ráje od malíře Karla Vika, to vše dává turnovské stanici nový, přesněji řečeno staronový rozměr. Zásadní změnou jsou i nové toalety v hlavní budově, jejichž součástí jsou i přebalovací pulty, nově instalované i na pánských toaletách. Revitalizace zahrnula i kompletní přestavbu dvou osobních pokladen, vybudování nového hygienického zázemí pro zaměstnance či opravu části prostor ve druhém podlaží.

Jedním z plánů do budoucna je vybudování menší knihovny, lékárny a dalších prostor, které tak doplní již upravené prodejny pekařství a denního tisku. „Pronájem komerčních prostor by taktéž měl přinést dostatek financí na druhou etapu rekonstrukce, jejíž součástí je např. úprava stávající a již zcela nevyhovujících nabídky občerstvení,“ dodává turnovský starosta Tomáš Hocke. 

Lavičky už nebudou lákat bezdomovce

Jedinou výtkou tak může být absence laviček v hlavním vestibulu, které ale v minulosti sloužily více bezdomovcům, než jako místo pro odpočinek cestujících. Ale i toto byl záměr současných architektů, tedy ponechat prostor co možná nejčistší. Zároveň zde není důvod pro vytváření místa k delšímu vyčkávání na navazující spoje. Čekání na jeden ze stovky vlaků denně se díky provázanosti dopravy zkrátilo na několik minut. Patnáctimilionová investice Českých drah, hlavního investora obnovy nádraží, však pokryla pouze nejnutnější část nákladů, zahrnujících opravy zhruba jedné třetiny všech prostor. Ty zbylé, mezi něž patří například přeměna zde pověstného okénka s bagetami a větrníky či kiosku s párky a kelímkovým pivem, vstupují  tímto do druhé etapy své obnovy.      


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Kauza Falcon definitivně skončilaKauza Falcon definitivně skončila

7.5.2024 - Společnosti RegioJet a České dráhy oznámily počátkem dubna dosažení dohody o ukončení všech sporů souvisejících s kauzou Falcon, které zahrnovaly i soudní spor o náhradu újmy ve výši 716 977 278 Kč s příslušenstvím. … »

Z Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spojZ Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spoj

5.5.2024 - Díky spolupráci společnosti České dráhy a nizozemsko-belgického dopravce European Sleeper se v úterý 26. března na svou první cestu z pražského hlavního nádraží vydal nový noční vlak do Bruselu. Symbolicky po dvaceti letech… »

Skoro 9 000 spojů je připravených pro cyklistickou sezonuSkoro 9 000 spojů je připravených pro cyklistickou sezonu

4.5.2024 - České dráhy přepravují jízdní kola prakticky ve všech svých téměř 9 000 pravidelných spojích, které v jízdním řádu 2024 vypravují. Do vybraných turisty a cyklisty oblíbených míst ve spolupráci s kraji provozují v turistické… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika