Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Turnovské nádraží jako důstojná brána Českého ráje

Turnovské nádraží jako důstojná brána Českého ráje

9.3.2016 – autor: JAN CHALOUPKA

Turnovské nádraží, kterým ročně projdou desetitisíce cestujících, prošlo úvodní etapou zásadní modernizace. Jako první přišla na řadu odbavovací hala a přilehlé prostory, sociální zařízení, osobní pokladny i zázemí pro zaměstnance. I když jde jen o třetinu plánovaného finálního stavu, i tak změnila stanice radikálním způsobem svoji tvář, která více než současnost připomínala 70. léta.

Turnovské nádraží jako důstojná brána Českého ráje

Splánovanou revitalizací, označovanou jako první etapa, bylo započato již roku 2011, kdy byl firmou Profes Projekt Turnov představen plán, navazující na celkovou revitalizaci oblasti nádraží, jehož stěžejní částí bylo efektivní propojení železniční a autobusové dopravy v rámci integrovaného přestupního terminálu. Zlomovým datem se stal červen roku 2015, kdy bylo pod záštitou Českých drah započato s kompletní rekonstrukcí hlavní odbavovací haly a také pasáže. Slavnostní otevření turnovské haly proběhlo ve čtvrtek 18. února za účasti Františka Bureše, člena představenstva ČD, Martina Půty, hejtmana Libereckého kraje, Tomáše Hockeho, starosty města a dalších hostů.

Vzdušnější, světlejší, a přesto respektující původní ráz

Letošním únorem tak končí první etapa rekonstrukce, přičemž mnohé změny, zahrnující krom jiného i kompletní obměnu rozvodných sítí, technického a technologického vybavení, běžný cestující ani nezaregistruje. Zásadní proměna budovy z roku 1906 však přichází v její celkové atmosféře. Světlá výmalba, odstranění přebytečných obkladů, zdůraznění původního členění prostoru polosloupy  či nenásilné spojení korporátních prvků národního dopravce a nástěnných maleb s tematikou Českého ráje od malíře Karla Vika, to vše dává turnovské stanici nový, přesněji řečeno staronový rozměr. Zásadní změnou jsou i nové toalety v hlavní budově, jejichž součástí jsou i přebalovací pulty, nově instalované i na pánských toaletách. Revitalizace zahrnula i kompletní přestavbu dvou osobních pokladen, vybudování nového hygienického zázemí pro zaměstnance či opravu části prostor ve druhém podlaží.

Jedním z plánů do budoucna je vybudování menší knihovny, lékárny a dalších prostor, které tak doplní již upravené prodejny pekařství a denního tisku. „Pronájem komerčních prostor by taktéž měl přinést dostatek financí na druhou etapu rekonstrukce, jejíž součástí je např. úprava stávající a již zcela nevyhovujících nabídky občerstvení,“ dodává turnovský starosta Tomáš Hocke. 

Lavičky už nebudou lákat bezdomovce

Jedinou výtkou tak může být absence laviček v hlavním vestibulu, které ale v minulosti sloužily více bezdomovcům, než jako místo pro odpočinek cestujících. Ale i toto byl záměr současných architektů, tedy ponechat prostor co možná nejčistší. Zároveň zde není důvod pro vytváření místa k delšímu vyčkávání na navazující spoje. Čekání na jeden ze stovky vlaků denně se díky provázanosti dopravy zkrátilo na několik minut. Patnáctimilionová investice Českých drah, hlavního investora obnovy nádraží, však pokryla pouze nejnutnější část nákladů, zahrnujících opravy zhruba jedné třetiny všech prostor. Ty zbylé, mezi něž patří například přeměna zde pověstného okénka s bagetami a větrníky či kiosku s párky a kelímkovým pivem, vstupují  tímto do druhé etapy své obnovy.      


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika