Železničář / Zpravodajství / Turnovské nádraží jako důstojná brána Českého ráje
Turnovské nádraží jako důstojná brána Českého ráje
9.3.2016 – autor: JAN CHALOUPKA
Turnovské nádraží, kterým ročně projdou desetitisíce cestujících, prošlo úvodní etapou zásadní modernizace. Jako první přišla na řadu odbavovací hala a přilehlé prostory, sociální zařízení, osobní pokladny i zázemí pro zaměstnance. I když jde jen o třetinu plánovaného finálního stavu, i tak změnila stanice radikálním způsobem svoji tvář, která více než současnost připomínala 70. léta.

Splánovanou revitalizací, označovanou jako první etapa, bylo započato již roku 2011, kdy byl firmou Profes Projekt Turnov představen plán, navazující na celkovou revitalizaci oblasti nádraží, jehož stěžejní částí bylo efektivní propojení železniční a autobusové dopravy v rámci integrovaného přestupního terminálu. Zlomovým datem se stal červen roku 2015, kdy bylo pod záštitou Českých drah započato s kompletní rekonstrukcí hlavní odbavovací haly a také pasáže. Slavnostní otevření turnovské haly proběhlo ve čtvrtek 18. února za účasti Františka Bureše, člena představenstva ČD, Martina Půty, hejtmana Libereckého kraje, Tomáše Hockeho, starosty města a dalších hostů.
Vzdušnější, světlejší, a přesto respektující původní ráz
Letošním únorem tak končí první etapa rekonstrukce, přičemž mnohé změny, zahrnující krom jiného i kompletní obměnu rozvodných sítí, technického a technologického vybavení, běžný cestující ani nezaregistruje. Zásadní proměna budovy z roku 1906 však přichází v její celkové atmosféře. Světlá výmalba, odstranění přebytečných obkladů, zdůraznění původního členění prostoru polosloupy či nenásilné spojení korporátních prvků národního dopravce a nástěnných maleb s tematikou Českého ráje od malíře Karla Vika, to vše dává turnovské stanici nový, přesněji řečeno staronový rozměr. Zásadní změnou jsou i nové toalety v hlavní budově, jejichž součástí jsou i přebalovací pulty, nově instalované i na pánských toaletách. Revitalizace zahrnula i kompletní přestavbu dvou osobních pokladen, vybudování nového hygienického zázemí pro zaměstnance či opravu části prostor ve druhém podlaží.
Jedním z plánů do budoucna je vybudování menší knihovny, lékárny a dalších prostor, které tak doplní již upravené prodejny pekařství a denního tisku. „Pronájem komerčních prostor by taktéž měl přinést dostatek financí na druhou etapu rekonstrukce, jejíž součástí je např. úprava stávající a již zcela nevyhovujících nabídky občerstvení,“ dodává turnovský starosta Tomáš Hocke.
Lavičky už nebudou lákat bezdomovce
Jedinou výtkou tak může být absence laviček v hlavním vestibulu, které ale v minulosti sloužily více bezdomovcům, než jako místo pro odpočinek cestujících. Ale i toto byl záměr současných architektů, tedy ponechat prostor co možná nejčistší. Zároveň zde není důvod pro vytváření místa k delšímu vyčkávání na navazující spoje. Čekání na jeden ze stovky vlaků denně se díky provázanosti dopravy zkrátilo na několik minut. Patnáctimilionová investice Českých drah, hlavního investora obnovy nádraží, však pokryla pouze nejnutnější část nákladů, zahrnujících opravy zhruba jedné třetiny všech prostor. Ty zbylé, mezi něž patří například přeměna zde pověstného okénka s bagetami a větrníky či kiosku s párky a kelímkovým pivem, vstupují tímto do druhé etapy své obnovy.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »