Železničář / Zpravodajství / Tunely na IV. koridoru se pojede dvoustovkou
Tunely na IV. koridoru se pojede dvoustovkou
17.6.2021 – autor: JOSEF HOLEK Foto: SPRÁVA ŽELEZNIC
Práce na čtvrtém koridoru úspěšně pokračují. Tunel Deboreč je prakticky hotový, v mezenském už je dokončena primární klenba a základové pasy, rýsuje se i estakáda u Ješetic. Plánuje se rovněž stavba necelých dvacet kilometrů dlouhého úseku mezi Nemanicemi a Ševětínem s nejdelším železničním tunelem v České republice. Po kompletně opravené trase z Prahy do Českých Budějovic bychom se měli svézt rychlostí 200 km/h za sedm let.
Deboreč, Mezno a Ješetice. Dva tunely a obří estakáda. Tři největší projekty modernizace trati Sudoměřice – Votice, která je součástí IV. tranzitního koridoru spojující Prahu s Českými Budějovicemi, se pomalu chýlí ke konci. Tunel Deboreč je téměř dokončen, jeho kolega u Mezna se už dočkal betonáže horní klenby včetně části protiklenby sekundárního ostění a hotová je výjezdová část hloubené části tunelu. Správa železnic hlásí, že v obou úsecích (Sudoměřice – Votice, Soběslav – Doubí) se pracuje naplno.
„V tunelu Deboreč jsme dokončili betonáž posledních kleneb na hloubené části tunelu. Ražená část je kompletně dokončena včetně ostění a dna tunelu. Pracujeme na chodnících a byla zahájena montáž požárního vodovodu. V tunelu Mezno je hotová primární klenba a základové pasy včetně protiklenby. Vybetonovali jsme horní klenby sekundárního ostění. Výjezdová část hloubené části tunelu je kompletně hotová, u vjezdové části zbývají dva bloky. Pracujeme i na středové drenáži tunelu,“ popsal aktuální stav náměstek ředitele Stavební správy západ Ondřej Göpfert.
Na podzim zátěž
Deborečský tunel by měl být tento měsíc předán k vybudování železničního svršku. V červenci totéž čeká i mezenský. První vlaky by měly tunely projet v červenci 2022. Objekty jsou projektovány na rychlost až 200 km/h.
Správa buduje také mostní estakády u Ješetic (úsek Sudoměřice – Votice), přes údolí nad obcí Radíč s délkou 175 m a navazující s délkou 244 m. Práce tu začaly už v roce 2018, hotovo by mělo být příští rok. „Nyní pracujeme na mostech 5, 10, 13 a 14. Na pětce, desítce a třináctce je dokončená nosná konstrukce mostu včetně říms, izolace a její ochrany. Na třináctce montujeme i protihlukové stěny. Na čtrnáctce jsou dokončeny nosné konstrukce včetně říms a z poloviny také izolace. V případě celku pak pracujeme na dokončení terénních úprav pod mostem,“ uvedl Ondřej Göpfert s tím, že zatěžkávací zkoušky estakády by se měly uskutečnit letos v říjnu.
V plánu další tunely
V případě stavebního úseku Sudoměřice – Votice je předmětem stavby zdvoukolejnění trati, její vedení v nové stopě, opuštění stanic Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky a zřízení nové u Červeného Újezdu. Cílem je zkrácení jízdních dob, zvýšení kapacity dráhy, zkrácení trasy o 2 km a také zvýšení traťové rychlosti na 200 km/h. Obdobně je na tom i úsek ze Soběslavi do Doubí. Zde ještě vzniká Zvěrotický tunel (370 m). Budován je v zářezu, vrchol nad ním byl odtěžen, a poté, co bude konstrukce vylita z betonu, bude zpětně obsypán. Kvůli objektu je nutné odtěžit 140 000 m3 zeminy. Tunelu budou sekundovat estakády přes údolí Černovnického potoka (832 m) a přes Kamenný rybník (263 m). Nechybí ani mohutné zářezy. Ty staré stavební technika zaveze materiálem ze stávajících náspů a z výkopů nové stavby, navrch se naveze ornice, na niž se vysází stromy a keře.
Pomineme-li již dobudované úseky a stavební činnost v Praze, nekoplo se jen mezi Nemanicemi a Ševětínem. Neznamená to ale, že by se tam nic nedělo. „Zpracováváme dokumentace pro stavební povolení. Tento úsek je náročný z pohledu tunelových staveb, obsahuje bezmála pět kilometrů dlouhý tunel Chotýčanský a více než tři kilometry dlouhý tunel Hosínský. Díky napřímení trati se cesta zkrátí z 22,1 km na 17,8 km,“ informoval dále Ondřej Göpfert. Po dokončení bude Chotýčanský tunel nejdelším na české železniční síti. Trumfne tak tunel Ejpovice s 4,15 km. Zprovoznění posledního úseku je plánováno na rok 2028. Kompletní rekonstrukce koridoru z Prahy do Českých Budějovic by měla vyjít na zhruba 60 miliard korun, dvě třetiny pak pokryje dotace EU.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »