Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Tunely na IV. koridoru se pojede dvoustovkou

Tunely na IV. koridoru se pojede dvoustovkou

17.6.2021 – autor: JOSEF HOLEK Foto: SPRÁVA ŽELEZNIC

Práce na čtvrtém koridoru úspěšně pokračují. Tunel Deboreč je prakticky hotový, v mezenském už je dokončena primární klenba a základové pasy, rýsuje se i estakáda u Ješetic. Plánuje se rovněž stavba necelých dvacet kilometrů dlouhého úseku mezi Nemanicemi a Ševětínem s nejdelším železničním tunelem v České republice. Po kompletně opravené trase z Prahy do Českých Budějovic bychom se měli svézt rychlostí 200 km/h za sedm let.

Tunely na IV. koridoru se pojede dvoustovkou

Deboreč, Mezno a Ješetice. Dva tunely a obří estakáda. Tři největší projekty modernizace trati Sudoměřice – Votice, která je součástí IV. tranzitního koridoru spojující Prahu s Českými Budějovicemi, se pomalu chýlí ke konci. Tunel Deboreč  je téměř dokončen, jeho kolega u Mezna se už dočkal betonáže horní klenby včetně části protiklenby sekundárního ostění a hotová je výjezdová část hloubené části tunelu. Správa železnic hlásí, že v obou úsecích (Sudoměřice – Votice, Soběslav – Doubí) se pracuje naplno. 
„V tunelu Deboreč jsme dokončili betonáž posledních kleneb na hloubené části tunelu. Ražená část je kompletně dokončena včetně ostění a dna tunelu. Pracujeme na chodnících a byla zahájena montáž požárního vodovodu. V tunelu Mezno je hotová primární klenba a základové pasy včetně protiklenby. Vybetonovali jsme horní klenby sekundárního ostění. Výjezdová část hloubené části tunelu je kompletně hotová, u vjezdové části zbývají dva bloky. Pracujeme i na středové drenáži tunelu,“ popsal aktuální stav náměstek ředitele Stavební správy západ Ondřej Göpfert. 

Na podzim zátěž
Deborečský tunel by měl být tento měsíc předán k vybudování železničního svršku. V červenci totéž čeká i mezenský. První vlaky by měly tunely projet v červenci 2022. Objekty jsou projektovány na rychlost až 200 km/h. 
Správa buduje také mostní estakády u Ješetic (úsek Sudoměřice – Votice), přes údolí nad obcí Radíč s délkou 175 m a navazující s délkou 244 m. Práce tu začaly už v roce 2018, hotovo by mělo být příští rok. „Nyní pracujeme na mostech 5, 10, 13 a 14. Na pětce, desítce a třináctce je dokončená nosná konstrukce mostu včetně říms, izolace a její ochrany. Na třináctce montujeme i protihlukové stěny. Na čtrnáctce jsou dokončeny nosné konstrukce včetně říms a z poloviny také izolace. V případě celku pak pracujeme na dokončení terénních úprav pod mostem,“ uvedl Ondřej Göpfert s tím, že zatěžkávací zkoušky estakády by se měly uskutečnit letos v říjnu. 

V plánu další tunely
V případě stavebního úseku Sudoměřice – Votice je předmětem stavby zdvoukolejnění trati, její vedení v nové stopě, opuštění stanic Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky a zřízení nové u Červeného Újezdu. Cílem je zkrácení jízdních dob, zvýšení kapacity dráhy, zkrácení trasy o 2 km a také zvýšení traťové rychlosti na 200 km/h. Obdobně je na tom i úsek ze Soběslavi do Doubí. Zde ještě vzniká Zvěrotický tunel (370 m). Budován je v zářezu, vrchol nad ním byl odtěžen, a poté, co bude konstrukce vylita z betonu, bude zpětně obsypán. Kvůli objektu je nutné odtěžit 140 000 m3 zeminy. Tunelu budou sekundovat estakády přes údolí Černovnického potoka (832 m) a přes Kamenný rybník (263 m). Nechybí ani mohutné zářezy. Ty staré stavební technika zaveze materiálem ze stávajících náspů a z výkopů nové stavby, navrch se naveze ornice, na niž se vysází stromy a keře.
Pomineme-li již dobudované úseky a stavební činnost v Praze, nekoplo se jen mezi Nemanicemi a Ševětínem. Neznamená to ale, že by se tam nic nedělo. „Zpracováváme dokumentace pro stavební povolení. Tento úsek je náročný z pohledu tunelových staveb, obsahuje bezmála pět kilometrů dlouhý tunel Chotýčanský a více než tři kilometry dlouhý tunel Hosínský. Díky napřímení trati se cesta zkrátí z 22,1 km na 17,8 km,“ informoval dále Ondřej Göpfert. Po dokončení bude Chotýčanský tunel nejdelším na české železniční síti. Trumfne tak tunel Ejpovice s 4,15 km. Zprovoznění posledního úseku je plánováno na rok 2028. Kompletní rekonstrukce koridoru z Prahy do Českých Budějovic by měla vyjít na zhruba 60 miliard korun, dvě třetiny pak pokryje dotace EU.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinstvíVlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství

19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »

Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidíCestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí

17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »

ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidelČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel

13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika