Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Tropické léto ochlazuje na tisíc vozů s klimatizací

Tropické léto ochlazuje na tisíc vozů s klimatizací

22.7.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Pro cestující je to s ohledem na současná horka jistě velmi příjemná zpráva. Tuzemský národní dopravce vstoupil do letní sezony již s 978 klimatizovanými osobními vozy (včetně článků elektrických a motorových jednotek). Během uplynulého roku a prvních měsíců toho letošního se počet vozidel s klimatizací rozrostl přibližně o 200 kusů.

Tropické léto ochlazuje na tisíc vozů s klimatizací

Další klimatizované vagony vypravují České dráhy na vybrané dálkové i regionální spoje v kooperaci se zahraničními partnery. Nyní mají objednány dodávky nebo modernizace dalších sta klimatizovaných vozů.

Klimatizované jsou rychlíky i RegioPantery

V dálkové dopravě jsou klimatizované vozy zařazeny stále častěji do běžných rychlíků. Například kmenové soupravy vlaků Praha – Plzeň – Cheb a přibližně dvě třetiny kmenových souprav na lince Praha – Tábor – České Budějovice jsou již klimatizované. Jednotlivé klimatizované vozy 1. a 2. třídy, řídicí vozy s oddílem 2. třídy nebo multifunkční vozy s místy 2. třídy jsou zařazeny do velkého množství rychlíkových spojů: např. Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda, Brno – Břeclav – Otrokovice – Přerov – Olomouc, Kolín – Mělník – Litoměřice – Ústí nad Labem či Plzeň – České Budějovice – Jihlava – Brno. Plně klimatizované soupravy jsou obvykle na vlacích EuroCity a InterCity z Prahy do Plzně a Domažlic, do Ústí nad Labem a Děčína, do Olomouce a Ostravy i směrem na Valašsko, z Prahy do Brna a Břeclavi nebo mezi Ostravou, Přerovem a Břeclaví. Plně klimatizované jsou také soupravy SuperCity nebo railjet.

Více než 400 klimatizovaných vozů elektrických a motorových jednotek slouží v regionální a příměstské dopravě. Jedná se především o jednotky City­Elefant v Praze, ve Středočeském a Moravskoslezském kraji, které obsluhují i některé osobní vlaky až do Ústí nad Labem nebo Pardubic, RegioPanter na tratích Ústeckého, Pardubického, Královéhradeckého, Olomouckého, Jihočeského a Jihomoravského kraje nebo motorové jednotky a vozy RegioShark a RegioSpider, které dnes potkávají cestující na tratích Ústeckého, Pardubického, Karlovarského, Libereckého, Plzeňského, Královéhradeckého a Zlínského kraje a také v Kraji Vysočina.

Klimatizace se dále rozšíří

Zavádění klimatizovaných souprav bude pokračovat i v budoucnosti. České dráhy mají v současnosti závazně objednány vozy a elektrické jednotky o celkovém počtu 97 vozů. Jedná se především o jednotky InterPanter a RegioPanter a modernizaci osobních vozů pro rychlíkovou a expresní dopravu do rychlosti 160 km/h. Jednotky budou nasazeny například na rychlíkové lince R13 Brno – Břeclav – Otrokovice – Přerov – Olomouc. Více klimatizovaných vozů se objeví i na dalších vnitrostátních rychlících.  

České dráhy uvedly do provozu první klimatizované vozy v roce 1994. Jednalo se o tři restaurační vozy pro vlaky EuroCity. První klimatizovaný vlak na našem území byl ale spoj InterExpress Progress bývalé východoněmecké železnice DR, a to na konci 80. let. Nejvíce klimatizovaných vozů však přibývá v několika posledních letech. Ročně to bylo kolem 150 nových nebo modernizovaných vozů s klimatizací.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD podepsaly dodatek se Středočeským krajemČD podepsaly dodatek se Středočeským krajem

8.5.2024 - Středočeský kraj prodloužil smlouvu s Českými drahami na provoz na neelektrifikovaných tratích do roku 2034. Vypršet měla po deseti letech, tedy v prosinci 2029. Výměnou za její prodloužení ČD investují do vozového parku na… »

Kauza Falcon definitivně skončilaKauza Falcon definitivně skončila

7.5.2024 - Společnosti RegioJet a České dráhy oznámily počátkem dubna dosažení dohody o ukončení všech sporů souvisejících s kauzou Falcon, které zahrnovaly i soudní spor o náhradu újmy ve výši 716 977 278 Kč s příslušenstvím. … »

Z Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spojZ Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spoj

5.5.2024 - Díky spolupráci společnosti České dráhy a nizozemsko-belgického dopravce European Sleeper se v úterý 26. března na svou první cestu z pražského hlavního nádraží vydal nový noční vlak do Bruselu. Symbolicky po dvaceti letech… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika