Železničář / Zpravodajství / Tropické léto ochlazuje na tisíc vozů s klimatizací
Tropické léto ochlazuje na tisíc vozů s klimatizací
22.7.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Pro cestující je to s ohledem na současná horka jistě velmi příjemná zpráva. Tuzemský národní dopravce vstoupil do letní sezony již s 978 klimatizovanými osobními vozy (včetně článků elektrických a motorových jednotek). Během uplynulého roku a prvních měsíců toho letošního se počet vozidel s klimatizací rozrostl přibližně o 200 kusů.

Další klimatizované vagony vypravují České dráhy na vybrané dálkové i regionální spoje v kooperaci se zahraničními partnery. Nyní mají objednány dodávky nebo modernizace dalších sta klimatizovaných vozů.
Klimatizované jsou rychlíky i RegioPantery
V dálkové dopravě jsou klimatizované vozy zařazeny stále častěji do běžných rychlíků. Například kmenové soupravy vlaků Praha – Plzeň – Cheb a přibližně dvě třetiny kmenových souprav na lince Praha – Tábor – České Budějovice jsou již klimatizované. Jednotlivé klimatizované vozy 1. a 2. třídy, řídicí vozy s oddílem 2. třídy nebo multifunkční vozy s místy 2. třídy jsou zařazeny do velkého množství rychlíkových spojů: např. Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda, Brno – Břeclav – Otrokovice – Přerov – Olomouc, Kolín – Mělník – Litoměřice – Ústí nad Labem či Plzeň – České Budějovice – Jihlava – Brno. Plně klimatizované soupravy jsou obvykle na vlacích EuroCity a InterCity z Prahy do Plzně a Domažlic, do Ústí nad Labem a Děčína, do Olomouce a Ostravy i směrem na Valašsko, z Prahy do Brna a Břeclavi nebo mezi Ostravou, Přerovem a Břeclaví. Plně klimatizované jsou také soupravy SuperCity nebo railjet.
Více než 400 klimatizovaných vozů elektrických a motorových jednotek slouží v regionální a příměstské dopravě. Jedná se především o jednotky CityElefant v Praze, ve Středočeském a Moravskoslezském kraji, které obsluhují i některé osobní vlaky až do Ústí nad Labem nebo Pardubic, RegioPanter na tratích Ústeckého, Pardubického, Královéhradeckého, Olomouckého, Jihočeského a Jihomoravského kraje nebo motorové jednotky a vozy RegioShark a RegioSpider, které dnes potkávají cestující na tratích Ústeckého, Pardubického, Karlovarského, Libereckého, Plzeňského, Královéhradeckého a Zlínského kraje a také v Kraji Vysočina.
Klimatizace se dále rozšíří
Zavádění klimatizovaných souprav bude pokračovat i v budoucnosti. České dráhy mají v současnosti závazně objednány vozy a elektrické jednotky o celkovém počtu 97 vozů. Jedná se především o jednotky InterPanter a RegioPanter a modernizaci osobních vozů pro rychlíkovou a expresní dopravu do rychlosti 160 km/h. Jednotky budou nasazeny například na rychlíkové lince R13 Brno – Břeclav – Otrokovice – Přerov – Olomouc. Více klimatizovaných vozů se objeví i na dalších vnitrostátních rychlících.
České dráhy uvedly do provozu první klimatizované vozy v roce 1994. Jednalo se o tři restaurační vozy pro vlaky EuroCity. První klimatizovaný vlak na našem území byl ale spoj InterExpress Progress bývalé východoněmecké železnice DR, a to na konci 80. let. Nejvíce klimatizovaných vozů však přibývá v několika posledních letech. Ročně to bylo kolem 150 nových nebo modernizovaných vozů s klimatizací.
Další články této rubriky
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »
Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující
6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »
Půjčovny jízdní kol ČD Bike od letoška fungují celoročně
5.4.2025 - Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí služby od letoška nově celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci… »