Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Trať z Pardubic do Hradce Králové získává druhou kolej

Trať z Pardubic do Hradce Králové získává druhou kolej

29.4.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Na začátku dubna přestaly na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi jezdit osobní vlaky. A v druhé půli měsíce zde provoz ustal úplně. Vše způsobily práce na zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem. Cestující zde tak museli vzít zavděk náhradní autobusovou dopravou (NAD). Odměnou jim však bude po dokončení stavby zlepšení dopravy mezi oběma krajskými městy a také její větší bezpečnost i plynulost.

Trať z Pardubic do Hradce Králové získává druhou kolej

Po celý duben trvala rozsáhlá výluka mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (respektive Pardubicemi-Rosicemi n. L.). Až do 19. 4. přitom vlaky v tomto úseku nejezdily vůbec. Důvodem jsou samozřejmě práce na zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice, konkrétně ty, které se přímo dotýkají stanice Stéblová. Instalují se zde nové výhybky a pokládají koleje včetně úprav reliéfu stanice a technici také montují nové zabezpečovací zařízení.

Silnice poničené při stavbě investoři brzy opraví

Výluky se samozřejmě neobešly bez reakcí a poznámek cestujících i médií. Obyvatelé míst bezprostředně dotčených stavbou si stěžují na prašnost a naopak bláto či zvýšený provoz silničních vozidel a stavební techniky. Vadí jim rovněž poškozování silnic. Stížnost na znečištění místní cyklostezky zaslal starosta Stéblové na Pardubický kraj, podobně starostka Čeperky. Investor (SŽDC) i zhotovitel (Skanska) přislíbili, že poničené komunikace budou opraveny a omluvili se, že u tak rozsáhlých staveb se těmto typům škod nelze vyhnout. Ostatně dopady jsou tu oproti jiným liniovým stavbám minimální.

Ani náhradní autobusová doprava organizovaná ZAP a ROC Pardubice a jejich kolegy z Hradce Králové se pochopitelně neobešla bez reakce cestujících. Zdejší náhradní autobusová doprava patří mezi ty složitější, kdy jsou autobusové spoje nahrazující vlaky rozděleny na několik druhů. Od těch nejrychlejších (R) se zastávkami v krajských městech přes linky, které zajíždějí kvůli přestupům na vlaky na trať 238 i do Pardubic-Rosic nad Labem (A), plus ty, co mají zastávku i v Čeperce (B), až po zastávkové (Z) obsluhující všechny stanice.

Je opravdu autobus rychlejší?

Spoje mají pochopitelně různé jízdní doby (od 22 do cca 56 minut), což vedlo cestující a média k poněkud zjednodušenému závěru, totiž že výluku řada cestujících paradoxně vítá. Náhradní autobus podle některých hlasů totiž cestu zvládne rychleji než vlak. České dráhy u náhradních spojů předem avizovaly možná zpoždění. V některých případech platí, že autobus jedoucí bez zastávky mezi Pardubicemi a Hradcem a bez dopravní zácpy je o pár minut rychlejší než zastávkový vlak. Takových případů je však velmi málo. Spěšný vlak má jízdní dobu

22 minut, nejrychlejší autobusové spoje R rovněž. Soudnému cestujícímu je také jasné, že náhradní autobus, zajíždějící na všechny vlakové zastávky, nemůže v cíli stihnout přípoj, na nějž byl dříve u vlaku zvyklý. S rozvázáním přípoje je v tomto případě nutno dopředu počítat, při hustotě vlaků, respektive spojů náhradní autobusové dopravy po zhruba 30 minutách, ale nejde o takovou tragédii.

Vlak tímto úsekem pojede rychlostí až 160 km/h

Jízdenky u náhradních autobusů kontrolují či vystavují průvodčí s pomocí vlakových revizorů. Dobré informovanosti cestujících pomáhají i koordinátoři NAD, kteří pomocí radiostanice nahlašují odjezdy autobusových spojů výpravčím pro potřeby informačních systémů. S nakládkou kočárků nebo objemnějších zavazadel vypomohou i řidiči smluvních dopravců.

Odměnou cestujícím bude po dokončení stavby zlepšení dopravy mezi krajskými městy, zvýšení bezpečnosti i plynulosti. Vzhledem k tomu, že na nových úsecích bude možná rychlost až 160 km/h, počítá se i s určitým zkrácením jízdních dob. Přibližně osmikilometrová stavba „Modernizace tratě Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem“ přijde na necelou miliardu korun a na jejím financování by se měla podílet Evropská unie z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava. Práce začaly loni v květnu, letos v listopadu by akce měla být kompletně dokončena. Přinese mimo jiné i novou zastávku Opatovice n. L., přičemž stávající stanice téhož jména získala loni v prosinci přídomek Pohřebačka a se zprovozněním nové zastávky jí začne osobní doprava jen projíždět.

A nakonec ještě jedno upozornění cestujícím jedoucím dál z Jaroměře: až do 22. 6. je potrápí nepřetržitá výluka mezi Jaroměří a Starou Pakou rovněž kvůli modernizaci tratě.           


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončilČasopis Železničář po mnoha desetiletích skončil

30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »

Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendistyUspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty

30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »

Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoruLibeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru

28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika