Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Trať přes Lysou navýšila kapacitu pro odklonové spoje

Trať přes Lysou navýšila kapacitu pro odklonové spoje

6.12.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Jedna z nejvytíženějších tratí v pražské aglomeraci – spojnice Prahy a Lysé nad Labem – se v posledním roce dočkala sice dílčí, ale významné modernizace. Správce infrastruktury investoval necelých 229 milionů korun do vyššího zabezpečení a zkapacitnění tratě 231, která ponese hlavní tíhu odklonů při modernizaci zatím nerekonstruovaného úseku 1. koridoru mezi stanicemi Praha-Běchovice a Úvaly.

Trať přes Lysou navýšila kapacitu pro odklonové spoje

Na první pohled by se sice běžnému cestujícímu mohlo zdát, že se na trati z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem skoro nic nestalo. Ovšem největší změny v rámci projektu s názvem „Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany, 1. stavba“ se udály v technologii zabezpečení provozu. Větší propustnost je investicí do budoucna zejména při plánovaném rozvoji Pražské integrované dopravy. 

Hlavní změna: modernizace zabezpečovacího zařízení

V úterý 20. listopadu se na hornopočernickém nádraží setkali zástupci investora (Správa železniční dopravní cesty) a zhotovitele (AŽD Praha), aby stavbu oficiálně předali do užívání. Při této příležitosti bylo zdůrazněno, že asi 70 procent nákladů projektu (více jak 151 milionů korun) by měla zaplatit Evropská unie.

Vytížení tratě přes Lysou nad Labem má podle předpokladů gradovat v letech 2014 a 2015. Právě v tuto dobu zde mají jezdit spoje, které dnes používají mezi Prahou a Kolínem koridorovou trať 011. Důvodem je již zmíněná modernizace úseku v Klánovickém lese. Aby byla trať 231 schopna výraznému zvýšení provozu vlivem odklonových vlaků osobní i nákladní dopravy čelit, došlo k významným modernizacím ve staničních a traťových zabezpečovacích zařízeních. První z důležitých změn je instalace eletronického stavědla ESA 11 ve stanici Praha-Vysočany. S tím souvisí i vybudování nových návěstidel, počítačů náprav a elektrických ohřevů na 19 rozhodujících výhybkách v této dopravně.

Zajímavostí je, že nová ESA 11 je zčásti „recyklované“ zařízení z Prahy hlavního nádraží. Také odbočku Skály mezi Vysočany a Horními Počerniceni zabezpečuje ESA 11, ovšem ovládaná dálkově výpravčím z Vysočan. Mezi oběma dopravnami bylo vybudováno obousměrné automatické hradlo, v úseku odbočka Skály – Horní Počernice pak obousměrné automatické hradlo bez hradla na trati. 

Cestující vidí nové nástupiště

Ve stanici Praha-Horní Počernice vyrostlo ostrovní nástupiště mezi třetí a čtvrtou kolejí se dvěma nástupištními hranami a spolu s původními úrovňovými nástupišti umožňuje nástup a výstup ze tří vlaků současně. Přístup na ostrovní nástupiště je umožněn novým podchodem vybaveným výtahem pro osoby se sníženou pohyblivostí.

Staničního zabezpečovacího zařízení se ale modernizace prakticky nedotkla, s výjimkou úvazku původní elektromechaniky na automatická hradla a také úpravy, která umožňuje bezpečný vjezd z nesprávných kolejí. Stejně tak zatím zůstávají osvědčená elektromechanická zabezpečovací zařízení v Mstěticích a Čelákovicích. Naopak novinkou jsou vždy dva prostorové oddíly rozdělené automatickým hradlem v původně mezistaničních úsecích Praha-Horní Počernice – Mstětice a Mstětice – Čelákovice. Popsaná optimalizace se ovšem nedotkla zvýšení rychlosti vlaků (stále je povoleno maximálně 100 km/h) a kromě Horních Počernic ani peronizace stanic.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Moravák Trojan lajkuje moderní vlaky ČDMoravák Trojan lajkuje moderní vlaky ČD

24.9.2023 - Jsou lepší Moravské dráhy, nebo České dráhy? V kampani, která chce vyzdvihnout pohodlí a moderní výbavu v nových vlacích ČD, to řeší Moravák od Kyjova a vegan „z Prahe“. V zápletce založené na odvěké rivalitě Čech a… »

Nymburské nádraží získá novou podobuNymburské nádraží získá novou podobu

23.9.2023 - Přestavba hlavního nádraží v Nymburce, kterou připravuje Správa železnic, vznikne podle návrhu architekta Tomáše Hanuse. Odborná komise architektonicko-urbanistické soutěže vybrala mezi 17 účastníky jednomyslně právě jeho… »

ČD Cargo pořídí dalších 12 lokomotiv TraxxČD Cargo pořídí dalších 12 lokomotiv Traxx

22.9.2023 - Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo objednala dalších 12 lokomotiv typu TRAXX 3 MS vybavených palubním systémem Atlas (ETCS Level 2, Baseline 3). Lokomotivy by měly být dodány nejpozději v první polovině roku 2026. Hodnota… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika